Sv: Hur bli av med möss
Tack för alla svar!
Vad kostar en sån skrämma som man sätter i eluttagen?
Jag skulle hemskt gärna ha en katt till, älskar katter. Men min stallkatt tycker inte om andra katter, skaffade en kattunge för jag tyckte det var synd att han var ensam men han var inte alls intresserad av någon kompis, så flyttade till slut in nya kissen i huset istället. Hade hans mamma där tidigare, så då var det ju två. Hjälpte dock inte, musen hade varit och hämtat massa kattmat ur deras matskål och bäddat så fint i mina transportskydd!
Tror inte mina katter vet att de är nattaktiva, haha. Ute och jagar hela dagen och sover när de kommer hem. Han har tagit två stycken men då är det ju jag som jagit ut dom. Så länge de sitter under eller inuti saker så får han ju inte tag i dem.
Att få upp saker från golvet är helt klart en bra ide! Skall köpa ett nytt garderobskåp till, nu har jag benskydd, lindor och boots i en hylla, och där hittade vi musen i går. Som tur är hade den nog inte varit där inne så länge så den hade inte hunnit gnaga sönder något. Mest rädd är jag ju att de skall gnaga på min sadel igen.
De verkar bra på att hoppa och klättra, hittade en i min borst-korg som hänger på väggen i stallet.
Vet inte hur de kommer in, jag tror de är i väggarna och kryper omkring inne i isolationen. Har silvertejpat alla sprickor mellan plankor etc nu tills jag hinner täta med fogskum, men läste att det endast krävs 6 mm för att de skall komma in!
Det är ju extremt lite. Och mina möss verkar gilla fogskum, de har gnagt på fogskummet ute i tvättspiltan.
Har satt allt foder i tunnor nu, bara lusernhack som står öppet och det tror jag inte de gillar.
Min skrämma har två lägen, ett som knäpper och ett som piper helt fruktansvärt och det går ju inte att använda när hästarna är inne. Det är en Topo Stop E250.
För två år sen så satt det en möss mellan min hästs två täcken! När jag tog av det yttersta så satt den där uppe, såg mkt nöjd ut.
För nån vecka sen så fångade jag en som jag släppte ut i skogen igen. Den satte sig ner och började tvätta ansiktet och magen när jag släppte den ur hinken.... De verkar alltså nästan tama, helt fruktlösa!