Hur bli av med möss

Centaur

Trådstartare
Med hösten kom även mössen..... :crazy: Jättesöta små skogsmöss men de förstör ju allt som kommer i deras väg, vill inte ha dem i stallet och särskilt inte i sadelkammaren!!!

Vad kan man göra för att bli av med dem annat än att sätta upp fällor? Jag vill helst inte döda dem... Har redan katt och Topostop musskrämma men den verkar de inte bry sig om i år. Katten är en bra jägare men han sover sött i sin korg på natten när mössen är aktiva...

Finns det något bra sätt att göra stallet otrevligt för mössen??

Sv: Hur bli av med möss

Lyft upp allt från golvet. Om det är något möss gillar så är det när det står mycket saker de kan gömma sig bakom, små vrår att krypa in i osv. Visst hoppar möss om de känner för det, men en bra början kan vara att helt enkelt inte inbjuda till bra gömställen.

Hade tänkt föreslå råttgift, men om det finns katt där är det ingen bra idé.

Vet du vart de kommer in någonstans? (I sadelkammare menar jag) Har fått för mig att de flesta djur skyr lukten av starka kemikalier så om de kommer in via något hål någonstans kan ju ett tefat med något riktigt starkt luktande precis invid hålet kanske avskräcka dem.

Vi köpte sådana skrämmare man sätter in i eluttagen, funkar super och stör inte katten, De håller sig bra på avstånd. Vi hade en sk Silverline från början, men har sedan valt en från Soveco, den täcker hela byggnaden vilket är en fördel för oss.

Jag ser att du har katt, men kan du inte ha en eller två till? Vi har 3 i stallet, visst det kostar lite i kattmat, men jag har inte sett en enda mus eller råtta förutom döda näbbmöss som de kommer in med ibland utan att äta såklart...

Grannarna 200 m bort är också glada att vi har våra tre katter, de har haft möss tidigare, men inte nu, antagligen tack vare mina kissar!

Utöver vad de andra sagt; Se till att ALDRIG ha något som luktar gott för en mus i sadelkammaren.

Vi stod i ett stall där havresäckar förvarades på golvet i ett utrymme. Där var en massa musskit... Vi städade ur och sopade bort allt spill. Sedan hade vi aldrig något kraftfoder inne någonstans i stallet (vi hade det hemma för att kunna blötlägga) och även om det kanske inte blev helt musfritt så blev det en markant skillnad! Visst ville kisse gärna bo på skullen och en gång var det en liten mus i höbingen så de fanns nog, men vi såg inga skitar längre och det var ingenting som blev förstört :laugh:

Förvara allt som bara går i plastbackar i sadelkammaren. Visst möss kan ge sig på dom också men de är betydligt tåligare än säckar och mössen letar nog på andra ställen först innan de ger sig på hårdplast. Sen har jag hört att man ska lägga enris där mössen går in för det ska avskräcka dom. Huruvida det verkligen funkar vet jag inte men enris är ju gratis och ofarligt (i jämförelse med råttgift i alla fall sticks ganska otäckt men det är ju allt) så det kan väl kanske vara värt att pröva. Själv har jag numera tre nattaktiva råttjägare i stallet, innan jag går och lägger mig brukar jag se hur de smyger runt stallet och jag har inte sett några musspår på länge förutom en och annan näbbmus samt lite "slaktrester". Är inte katter nattdjur egentligen?

Syrrans sadelkammare blev invaderat ett år av enormt mycket möss. Dom boade mellan pad och sadel bl.a. och hur kul är det att få möss ramlande över sig när man lyfter en sadel??????????? Hon hade fällor och hängde upp allt, täcken förvarades i tättslutande backar sadlar hängdes högt etc. Likf*rbannat var invasionen en stadig företeelse...syrran ruttnade ur och tömde sadelkammaren. Kollade var alla springor var och tätade med nät, fogskum o.s.v. Det funkade! ...alltså, se över kammaren och minsta lilla springa ska tätas helst med sådant som möss inte gillar och fogskum gillar dom inte.

Gården jag flyttat till har haft höns...höns serveras spannmål i öppna kärl = råttor och möss i överflöd:mad:. I utrymmena där hönsen vistats är det jordgolv vilket gör att spannmål fortfarande finns där i marken. Jag har bara en katt men hon gör ett bra jobb, tack och lov har grannen 5 katter och dom kommer hit dom med. Anar att det minskat på råttor/möss men fortfarande är det rätt många eftersom jag ser dom emellanåt. Jag har inget spannmål alls då mina hästar inte äter dylikt så förhoppningsvis kommer antalet ohyra sakta ge med sig.

Du skrev att du hade en Topostop musskrämmare.
Har du kollat om det finns ett vinterljud på den? Jag var nämligen på ett ställe som hade en speciell musskrämmare som hade ett vinterljud och ett sommarljud.
Kanske hjälper att byta ljud? (har ingen aning)

skaffa en katt till eller sluta mata den du redan har så kommer katten nog bli mer angelägen om att fånga möss

Hur vet man att hästarna inte störs av dom?

Har också enorma musproblem sedan jag inte vågade låta katterna vara ute nattetid pga att dom blir rävmat på löpande band :cry:

Hade tänkt föreslå råttgift, men om det finns katt där är det ingen bra idé.

Varför inte gift om man har katt?

Jag har giftblock i mitt stall, i särskilda behållare som jag fått av Anticimex. Enligt dem så var det inga som helst problem att ha gift trots att jag har både katt och hund som jagar råttor. Giftet påverkar råttan omedelbart, den både beter sig märkligt och luktar illa så att rovdjur ratar den.

Jag har haft gift i fyra år nu och ingen av gårdens katter (4st) eller hunden har någonsin blivit sjuka.

Men det kanske inte var det som var orsaken till att gift inte är ett alternativ?

Tack för alla svar!

Vad kostar en sån skrämma som man sätter i eluttagen?

Jag skulle hemskt gärna ha en katt till, älskar katter. Men min stallkatt tycker inte om andra katter, skaffade en kattunge för jag tyckte det var synd att han var ensam men han var inte alls intresserad av någon kompis, så flyttade till slut in nya kissen i huset istället. Hade hans mamma där tidigare, så då var det ju två. Hjälpte dock inte, musen hade varit och hämtat massa kattmat ur deras matskål och bäddat så fint i mina transportskydd! :p

Tror inte mina katter vet att de är nattaktiva, haha. Ute och jagar hela dagen och sover när de kommer hem. Han har tagit två stycken men då är det ju jag som jagit ut dom. Så länge de sitter under eller inuti saker så får han ju inte tag i dem.

Att få upp saker från golvet är helt klart en bra ide! Skall köpa ett nytt garderobskåp till, nu har jag benskydd, lindor och boots i en hylla, och där hittade vi musen i går. Som tur är hade den nog inte varit där inne så länge så den hade inte hunnit gnaga sönder något. Mest rädd är jag ju att de skall gnaga på min sadel igen. :crazy:
De verkar bra på att hoppa och klättra, hittade en i min borst-korg som hänger på väggen i stallet.

Vet inte hur de kommer in, jag tror de är i väggarna och kryper omkring inne i isolationen. Har silvertejpat alla sprickor mellan plankor etc nu tills jag hinner täta med fogskum, men läste att det endast krävs 6 mm för att de skall komma in! :crazy: Det är ju extremt lite. Och mina möss verkar gilla fogskum, de har gnagt på fogskummet ute i tvättspiltan.

Har satt allt foder i tunnor nu, bara lusernhack som står öppet och det tror jag inte de gillar.

Min skrämma har två lägen, ett som knäpper och ett som piper helt fruktansvärt och det går ju inte att använda när hästarna är inne. Det är en Topo Stop E250.

För två år sen så satt det en möss mellan min hästs två täcken! När jag tog av det yttersta så satt den där uppe, såg mkt nöjd ut.
För nån vecka sen så fångade jag en som jag släppte ut i skogen igen. Den satte sig ner och började tvätta ansiktet och magen när jag släppte den ur hinken.... De verkar alltså nästan tama, helt fruktlösa!

Nu googlade jag Soveco, hamnade på samma sida som jag köpte min från, m*sfritt? Alltså Topostop. Men du kanske har en annan modell?

När vi fick ett angrepp där vi bodde innan så tog vi uta Anticimex (ingick i vår försäkring). Dom sa med en gång när dom såg att vi hade katt, att vi gav katten för mycket mat. Vilket det låter som om du också gör, när mössen kan ta mat ur skålen för katten. När vi drog ner på kattmaten så försvann mössen också.
Idag bor vi på ett annat ställe och här har vi bara problem med möss i köket. Mycket beroende på att våra katter bara är i stallet. Men vi har inget som helst problem med möss i stall och uthus. Katterna får inte längre fri tillgång på kattmat utan bara det som de kan äta upp direkt.

Hur vet man att hästarna inte störs av dom?

Det undrar jag med. Det låter konstigt att bara mössen skulle reta sig på ljudet.

Så antagligen lär nog en hel del andra djur störas.

Till TS:

Då det inte funkade med fler katter skulle jag köra med råttgift i 'kattsäkra' behållare. Jag har själv katter som är duktiga på att fånga möss. Men i utrymmen där katterna inte kan komma åt mössen kör jag med råttgift i behållare.

Varför inte gift om man har katt?

Jag har giftblock i mitt stall, i särskilda behållare som jag fått av Anticimex. Enligt dem så var det inga som helst problem att ha gift trots att jag har både katt och hund som jagar råttor. Giftet påverkar råttan omedelbart, den både beter sig märkligt och luktar illa så att rovdjur ratar den.

Jag har haft gift i fyra år nu och ingen av gårdens katter (4st) eller hunden har någonsin blivit sjuka.

Men det kanske inte var det som var orsaken till att gift inte är ett alternativ?

Har alltid fått lära mig att man ska vara försiktig med råttgift i miljöer där det vistas lösspringande katter och hundar pga risken att de får för sig att gnaga i sig en mus eller råtta som dött av giftet.

Har alltid fått lära mig att man ska vara försiktig med råttgift i miljöer där det vistas lösspringande katter och hundar pga risken att de får för sig att gnaga i sig en mus eller råtta som dött av giftet.

Kan inte det varit från förr det?
Att numera har dom utvecklat giftet att bara ta mössen.
Sen tror jag oxå att det är så pass liten mängd gift en mus äter för att dö, så för att en katt ska bli sjuk av det så måste den äta så många möss.

Vi ha råttgift i lagårn där vi oxå har katter utan problem.
Giftet har vi naturligtvis så att inga andra djur kommer åt det än just möss och råttor.

Jo, det är mycket möjligt. Fick lära mig det som barn och det var en del år sedan.

Såg på TV att dom la ut malkulor för att mota fram ormar som var under altanerna, kanske det kan funka att lägga ut, kanske mössen tycker det luktar starkt och inte gillar lukten:grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 222
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 377
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar