Hur binder du hästarna i transporten? SNABBA SVAR TACK

Y

yazzoo

Binder du i frambommen eller i framväggen?
Varför?
Kör du med lösa hästar?
Varför?

jag binder i väggen framför bommen för att dom inte skall kunna komma över bommen.

Det har hänt att jag kört med lösa hästar, men då är det för att jag glömt sätta fast dom och inget annat.

I väggen aldrig i bommen ifall det händer något ska man kunna lossa bommarna.

Enda gången jag inte bundit var när jag körde sto med föl då stod fölet löst i ena båset och mamman bunden i det andra lade upp höbalar framför så att inte fölet skulle trassla runt.

Sätter med transportgrimskaft med panikhake i bommen och det har alltid funkat jättebra. Har inte ens tänkt på om jag ens har bindring i väggen?

Jag binder i bommen. Lösa hästar ska man inte köra med! Vår hovslagare var nyss och hämtade häst. Hästen ryckte sönder grimskaftet i transporten och kom lös. Sen snubblar han, åker in i bommen och bryter nacken. Hemskt!!

Jag binder alltid i bommen, har aldrig reflekterat över det. :)

Ett tag, när ponnyn la sig ner, gjorde vi en grind under den främre bommen och körde henne lös. Annars blev hon hängande i grimskaftet och det var inte speciellt smidigt., det var aldrig några problem så länge man körde, men när man stod still så vände hon på sig. :) Dock, inget jag rekomenderar, all hästar är inte så dumma som Kakan. :D

Jag själv binder i framväggen med transportgrimskaft med panikhake. Det känns mest "naturligt" att binda framför hästen. Att binda i bommen känns konstigt...
Tränger hästen bakåt bromsar både bakbom och grimskaft om man binder fram.
Vill hästen resa sig har den mindre utrymme/kortare lina om man binder i framväggen.

Anledningen till att jag frågar hur DU gör är att jag upptäckt att öglan i frambommen ALLTID är kraftigare än i framväggen så det verkar vara meningen att man ska binda där.
:confused:

ALDRIG i bommen, vad händer om man krockar`??? Jo hästen bryter nacken, kroppen kommer med fart men huvudet sitter fast!

Kör min åring löst men annras sitter de alltid fast i väggen fram.

Jag binder alltid i frambommen o då med väldigt kort lina...då kommer hästen varken över lr under bommen...som sagts innan oxå...öglan på väggen e väl lite väl svag o sitter lite väl högt upp...hönätet e vad jag placerar där.

Kommer binda i bommen. Ringen som sitter i väggen ser lite "ostabil" ut :crazy:

Binder i väggen framför.

Har kört lös häst vid ett tillfälle, det var då jag tog hem vår minishettis, hur binder man upp en 80 cm häst i transport?? Hur som helst så gick det superbra och när vi kom hem så öppnade vi dörren fram och Petter hoppade ut... :rofl:

Sätter för med några höbalar under bommen, så att hästen inte kommer under :idea:
Eller så lastar man in hästen i bagageluckan på bilen ;)

Binder i bommen, skulle gärna binda i väggen men kör nästan alltid med foderhäck. Hur löser man det?

I framväggen, skulle jag behöva panikbromsa så vill jag inte risker att häten åker fram och bryter nacken för jag bundit i bommen, samt att min "korte" häst har en förmåga att bakc och ställa sig med huvdet underbommen om han får "för mycke grimskaft bakåt", med bindning i framväggen kan han inte detta.

har kört med lös häst då busfröt antingen knutut upp sig skälv eller när han var skadad och inte ville7orkade hålla upp huuvdet, då fick han åka lös.

Vi binder våra i framvägen. Nedersta ringarna. Har bara fjordhästar som största häst.
Binder ej i bommen då denna har panikutlösare (eller vad det nu kallas :D).

Kör inte med lösa hästar. De enda som är lösa hos oss är föl, men då har man luckan bak stängd.

Vill ej ha någon som försöker ta sig ut.

:)

Jag måste ärligt svara att jag inte förstår din fråga. Nu transporterar jag inte mina hästar någonstans. Men, när jag sålt någon så tror jag nog att jag knutit i bommen.

Aldrig i bommen. Har lärt mig att om man då tex kör av vägen, så kommer ju hästens huvud att med stor säkerhet vridas så den får stor chans att bryta nacken eftersom den sitter fast i bommen.

I min transport binder jag hästen i sidoväggen.

Häst som är oerfaren att transporteras = kort uppbindning så den inte frestas att vrida huvudet bakåt och titta bakåt, alterantivt försöka vända sig då jag varit med om att oerfarna hästar gjort så, sedan fastnat, och sedan fått panik.

Erfaren vid transport = längre grimskaft.

Aldrig lös under transport.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
243
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 676
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar