Hur "bevara" gammal häst?

Sv: Hur "bevara" gammal häst?

Min gammel häst blev 32 år, vi tränade varje dag och var på ridläger 2 veckor varje sommar fram tills hon var 27 hoppade 110 på träningar och red både långritter och fälttävlan utan några problem.

Mina tips är: Lyssna på din häst! Gör saker som hästen tycker kul för att bevara gnistan.
Rid i skogen , hoppa (om hästen håller för det), dressyra, ta promenader, tömkör, löshoppa ja vad som helst egentligen bara man gör det efter hästens förmåga och ork.

Det viktigaste med en gammal häst tycker jag är att hålla den positiv och lycklig.
Så med andra ord gör man precis samma sak som med en yngre häst :)

Fodermässigt bör man tänka på att ge åldringar bra foder som passar deras förutsättningar, håll noga koll på gödsel för att få lite tecken på om hästen mal sönder maten dåligt. Bra hö av god hygien är ytterst viktigt (för alla hästar) Om man vill kan man även tillsätta lite Glucosamin i fodret för att det sägs hjälpa lederna att hålla sig mjukare.

Gamla hästar (eller djur i största allmänhet) är fantastiska! Deras kloka ögon och små hyss de lärt sig genom åren är helt underbara!:love:

Nu har gammelman varit hos mig i ca 1,5 månad och han är en riktig mysfabror!
Vi har tagit små promenader de första 3 veckorna ca 20-30 min och de senadte 3 veckorna har vi börjat med tömkörning varvat med mysiga skritt turer i skog och mark.

Än så länge är det endast skritt under ryttare men både skritt och trav i tömkörningen. Har även lagt till lite bommar ett par gånger och de tycker han är super kul! Just nu har han fri tillgång till bra hösilage. Han går just nu på KR**FT muskel och får mineraler, b-vitamin samt glucosamin vid "sidan".

Finns det någon tumm regel om hur länge man väntar innan man börjar trava uppsuttet? Personligen så känner jag att han är alldeles för ostabil i dagsläget men var allmänt nyfiken på vad ni tycker är lämpligt?

var noga med att skritta igång och skritta av.. ca 20 min innan du travar och ca 20 minuter efter du arbetat klart..
Strecha gärna hästen om du kan det..
Rykta ofta, behöver inte blir ren utan för blodflöde och slaggprodukter...

Fri tillgång på grovfoder, tänk på att äldre hästar behöver mer protein.. Kolla tänderna och se till så din häst trivs helt allmänt.. Gärna lösdrift om det är möjligt..

Min gamling är 36 och reds kontinuerligt tills för 2 år sedan.. slutade för att han blev blind, inte för åldern ..

Så, ta vara på din gamling och ta det lugnt.....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka