Sv: Hur "betsla ner"?
Red en ponny som gått på jaktstång, pullar o martingal typ hela sitt liv enl vad ägarna visste. Red på det ett bra tag jag med eftersom jag red ponnyn hos dem. Ponnyn tyckte heller inte så bra om dressyr så han vara inte så genomriden om man säger så
Men näa man väl började för igenom sidförande hjälper och kunde böja honom mer, iaf i skritten o traven så kändes det inte längre så hemskt att byta till mildare bett. Först slopade jag martingalen, den kändes rätt överflödig då jag inte tappade kontrollen även om han slängde med huvudet. Men sen bytte jag till ett tredelat i mässing och satte på martingalen igen. Det funkade väl men man fick vara ännu noggrannare med att ha honom mellan hand o skänkel för att inte få ett ton häst i ena/båda tyglarna så får då fick man kvickt vända runt honom lr ngt annat drastiskt, missade man det i rätt sekund så hade man inte en chans... Men han kunde göra så på jaktstången oxå så då "gav" jag upp och slutade andvända den helt och red bara på tredelat.
Så mitt tips är att, om hästen inte är överbetslad (dvs kommer inte ens fram till bettet på ett dåligt vis), så rid vidare på samma eller ngt liknande mildare så du kommer underfund med hur du ska rida hästen så den lyssnar bättre på dig, din sits o dina skänklar. Man kan behöva en broms innan man får igenom sin nya hjälper.
Men helst så hade du ju behövt börja om från början med ett bettlöst eller ett vanligt bett från marken eller på inghägnat område för att hitta andra kommunikationsvägar än genom bett/huvudlag. Du kan ju iaf göra det arbetet jämsides med ridingen
Eller så göra du som jag göra om jag för fria händer: bort me div hjälptyglar, lösa nosgrimmor, enklaste betten ägarna har, ett spö o hjälm o väst sen går jag direkt till det som har orsakat problemen. Ex komisens häst reste sig i tid i otid, spec om man stannade/ryggade/hindrade henne från att sticka i skogen. Vad gjorde jag? Tog förts bästa skogsrunda och ryggade hästen så fort den tänkte göra ngt som jag inte höll med om. Elelr div galenpannor i stallet: engelsk nosgrimma, tränsbett och ut o skogen bara. Men det är inget jag rekommenderar. Det har hittills alltid funkat väldigt bra men det är inte säkert det alltid kommer göra det.