Hur "bestraffar" ni era hundar?

McFlurry

Trådstartare
Haha okej, rubriken låter väldigt militärisk ;)

Jo alltså hur talar ni om för eran hund om den är "dum"?

Om du tex är ute på promenad med din hund som kan inkallning och olika kommandon osv - och den är lös då såklart - och den helt plötsligt stänger av öronen och går åt andra hållet fast du kallar, vad gör ni då?

Kommer inte på något mer exempel men jag menar alltså situationer där du inte kan visa din hund hur den ska göra. För om man ber sin hund att sätta sig, och hunden inte gör det - då är det ju bara att trycka ner rumpan. Eller om hunden inte vill hoppa ner från soffan - ja då knuffar man ju ner den. Osv osv. Men är hunden lös och den stänger öronen kan man ju inte direkt få den att komma till dig (om man nu inte har jättelånga armar!) om inte "koppel-tricket" funkar. Med koppel-tricket menar jag alltså att slänga kopplet i marken brevid hunden för att på så sätt få hunden att vakna upp ur drömmen ;)

Blev lite rörigt men jag skyller på att klockan är 01.53 och hoppas på att ni förstår vad jag menar! :banana:

Sv: Hur "bestraffar" ni era hundar?

Jag anvander ett kort, skarpt, "Ah, Ah". An sa lange har det fungerat ypperligt... Det pakaller hennes uppmarksamhet och hon minns att hon ska komma.
En dag nar jag just kallat in henne kom raven och sprang bakom henne, ungefar 100 meter bakom och jag var ungefar 100 meter framfor. Hon stannade och vande sig om flera ganger, men varje gang sa jag "AH, AH" och kallade in igen. Hon vande sig och kom nagra meter narmare innan hon vande sig och checkade in raven igen och det hela borjade om. LOL
Nagra manader tidigare hade vi varit borta ett tag och kom hem igen. Nar vi tog sena "stall check" trippen upp till stallet pa kvallen kom plotsligt raven som sjuten ur en kanon... och mycket nara efter Mandy:eek: Utan att tanka mig for skrek jag "leave it", och till min overaskning stannade hon. Hade jag tankt mig for hade jag inte sagt "leave it" eftersom jag inte trodde att det skulle fungera i den situationen, tur for raven att jag inte tankte.:p

Går "därifrån" och gömmer mig bakom ett träd eller så. Förr eller senare kommer jag bli uppletad. (Tilläggas kan då att jag bara släpper i inhägnader där det inte gör något om de springer runt i evigheter utan att lyssna. Jag skulle aldrig släppa på något ställe där det är risk för att det blir en situation där de måste komma bums på en gång.)

jag springer ikapp hunden och när jag får tag på den förklarar jag verbalt vad jag tycker om beteendet. om han har hittat något att äta (vilket är den överlägset vanligaste anledningen till konflikter) brukar jag öppna munnen och gräva ut eventuella rester, en behandling som nog inte är särskilt trevlig.

i vardagslydnaden vill jag att hunden ska bli lite låg av bestraffningen och att den ska fjäska lite efteråt. om den är "lia gla endå" så lär den knappast undvika beteendet i fortsättningen.

att säga "nej" klassar jag som information, inte bestraffning. jag vill inte ha en hund som förknippar ordet med något negativt.

obs att detta gäller en vuxen och färdigutbildad hund!

Om min hund drar i från mig ute så säger jag hej då och går åt andra hållet, hjälper inte det så gömmer jag mig. Har en hund som gärna spårar, men värre är att bli lämnad ensam av matte i skogen och inte kunna hitta henne. När hon hittar mig eller kommer då jag vänder på klacken så är det beröm som gäller.

Nu har jag min hund inte så ofta lös då hon gärna springer fram till andra hundar och andra människor för att hälsa, är vänligheten själv men alla uppskattar inte det.
Detta tränar jag i långlina och det går framåt men litar inte hundra på henne.

Jag bestraffar inte hundar, gör de fel, trots att de vet vad som är rätt så korrigerar jag dem.

Nuvarand hund är aldrig lös utan andra hundkompisar som han håller sig till.
Ensam o lös så drar han o är borta 10-15 minuter, inte en chans att jag skall hinna ikapp honom, försökte en gång o det tyckte han var en extremt rolig lek.

Jag springer efter hunden och låter arg på den. Då brukar hon stanna rätt snabbt och visa sig underlägsen. Sen kopplar jag och går vidare utan att göra någon mer affär av det.

om han har hittat något att äta (vilket är den överlägset vanligaste anledningen till konflikter) brukar jag öppna munnen och gräva ut eventuella rester, en behandling som nog inte är särskilt trevlig.

Så har jag också gjort, trots att jag stött på mer än en instruktör som menat att om hunden redan hunnit få in saken i munnen ska man se slaget som förlorat, typ. I mitt fall har dock den lite bryska behandlingen lett till att min hund faktiskt släpper godsaker som han har i munnen, senast en stor ostbit som han snappat upp häromveckan, på kommandot "loss"(efteråt fick han osten i sin matskål eftersom jag föredrar min gruyere utan hundsaliv... :D ).

Jag har överlag lite svårt för synsättet "jaha, hunden lyssnade inte på mitt kommando, då rycker jag bara på axlarna".

För att svara på TS fråga så använder jag i princip uteslutande röstkommando, lystrar han inte till app-app så ryter jag till och tar ett par snabba steg mot honom.

Tack så mycket för bra svar! :bow:

Själv har jag alltid fått för mig att det är dumt att gå emot hunden om man gett kommando för inkallning, för då gör man ju själv uppgiften åt de sas. Men utifrån det jag läst av svaren så kan jag ju stryka det ifrån min hjärna ;)

Att gömma sig funkar, ibland. Kan vara svårt också att hitta bra gömställen om man nu inte går i en stor skog, vilket man inte gör så ofta i Skåne :p

När jag är ute och går med mammas hundar. Tilläggas att hon bo på en gård med fina strövområden att gå på. Bakom stallet har hon en fin, härlig skog där vi brukar gå med hundarna. Alltså ingen risk att man stöter på människor.
Och oftast håller hundarna själva koll på vart jag el mamma är så vi slipper ropa på dem hela tiden.
Men skulle det vara så att dem helt plötsligt strosa iväg och inte vill lyssna eller att de har försvunnit ur synhåll brukar jag ropa på dem med glad och rolig röst. Brukar säga "häär, titta häär. Titta vad jag har" och så springer jag åt motsatta håll. Det dröjer inte länge förrän man bli omsprungen av 4 collies ^^ Det funkar varenda gång.
Atlas har jag själv inga problem med. Han är lydig och kommer när man ropar. Men skulle han få för sig att inte lyssna så gör jag samma sak som jag gör me morsans hundar :)

Jag bryter ett oönskat beteende med ett kort nej, lyssnar hon inte då så räcker det bara att gå emot henne bestämt. Som unghund va Frida stenhård och försökte alla medel för att få sin vilja igenom och jag trodde jag skulle bli gråhårig men med mycket träning och tålamod så fick jag ordning på henne:). Men något som jag kan reta mig på är när folk lägger sig i när någon korrigerar sin hund och skäller ut för att berätta vilken usel hundägare man är, har hänt mig en gång:grin:.

Hade varit och handlat och hade Frida med mig, hade händerna fulla av kassar med varor och hade sagt till henne att gå jämte mig och sätta sig ner då jag väntade på bussen, vilket är solklart för henne. På andra sidan vägen kommer en gammal, tjurig lärarinna till mig gående med sin hund och Frida stänger av trots mitt kommando och innan jag hinner släppa kassarna så drar hon halvvägs ut på gatan och håller på att bli påkörd. Varorna ligger överallt på trottoaren och jag rycker tillbaka henne och tar tag i nackskinnet när jag säger fy, varpå Frida blir överraskad och skriker till.

Fram kommer kärringen med sin hund och ger mig en utskällning som heter duga, att jag är djurplågare som inte ska ha hund, att jag sparkade henne och att hon skrek. Nu va det massa folk där som väntade på bussen och jag blev så ställd av att fanskapet till kärring står och läxar upp mig hur jag ska eller inte ska göra med min hund. I stället för att ta ett djupt andetag och prata med henne så blir jag så rasande så jag säger ett och annat vilket gör att kärringen bara gapar och börja gå iväg. Sen tittade jag upp på folksamlingen och frågar vad de glor på:(. De som inte hade sett detta trodde säkert jag hade manglat ner hunden men de som sett situationen började tissla i bussen sen om vilken idiot kärringen va:angel:.

Jag skämdes trots jag inte gjort något fel, ett tag i nackskinnet på hunden va det jag hade gjort i ren reflex och rädsla då hunden höll på att bli påkörd för att hon ville strunta i vad jag sagt åt henne. Pratade med en vän som har hundpensionat sen om jag va dum i huvudet och hon bara skrattade och sa , då ska du se mig med labbarna inne i stan.

Klart man ska reagera när någon går för långt men att läxa upp folk bara så där utan att ha koll på läget stör jag mig på. Finns alltid de som kan ens hund bättre än en själv komiskt nog:cool:

Väldigt OT men det där med att bli utskälld av andra hundmänniskor och bli kallad för djurplågare och andra trevliga ord har jag också upplevt.

Jag blev utskälld så det heter duga en gång när jag var med min hund på en stor icke inhängnad hundrastplats. Min hund är väldigt lydig och om han leker med en hund avslutar han leken direkt om jag säger åt honom att göra det. Men just denna gången var det den ANDRA hunden som inte ville sluta följa efter min hund. Jag var påväg därifrån och då ska man korsa en cykelväg.

Den andra hunden (som var en väldigt liten hund, kanske 20 cm i manken) lämnade inte min hund, och ägaren stod en bra bit längre bort (c:a 300 m och vinden blåste åt fel håll så var ingen idé att ropa) och verkade inte alls bry sig om var sin hund befann sig. I vanliga fall brukar jag fortsätta gå men nu när jag faktiskt ville därifrån och skulle korsa cykelbanan var jag ju tvungen att få bort hunden därifrån. Brukar då blocka hunden i fråga så att den ska inse att den inte får leka med min hund mer och därför leta upp sin ägare.

Så jag sa åt min hund att stanna bakom mig vilket han snällt gjorde och jag tog hjälp av min fot för att markera att jag inte skulle tillåta den lilla hunden att leka med min hund mer. Jag nuddade aldrig hunden utan tog bara foten till hjälp istället för handen iom att hunden var så pass liten. Hunden förstod efter ett tag och sprang till sin ägare.

Jag kopplade min hund och gick till cykelbanan. Hörde att någon skrek på mig bakom mig och ser då den manliga ägaren (den ägdes av ett par i 20års åldern) till den lilla hunden och får sen en sån extrem utskällning så jag blev helt paff. Jag hade enligt mannen sparkat på hans hund och var en djurplågare som inte hade koll på min egen hund. Blev så chockad att jag mest stod där, alla mina försök till försvar gjorde bara mannen mer upprörd. Det var alltså MIN hund som var ouppfostrad och JAG som var en djurplågare. Gick på skakandes ben därifrån ...

Blev väldigt OT och väldigt långt men ja :angel:

Om min hund går åt andra hållet när jag kallar in den, då har jag misslyckats i min träning och lovar mig själv att träna mer och bli bättre.

Om min hund äter nåt klegg, används kommandot "loss", är den bara på väg mot klegget används "nej" som information.

Situationen att den t ex inte skulle gå ner från soffan har aldrig hänt.

Skulle min hund göra ett utfall mot en annan hund på andra sidan vägen så skulle jag ta mig en rejäl funderare på hur jag åtgärdar problemet.

Bestraffning talar aldrig om vad det är vi egentligen vill, det finns ingen instruktion i bestraffning, därför så använder jag aldrig det.

Om min hund går åt andra hållet när jag kallar in den, då har jag misslyckats i min träning och lovar mig själv att träna mer och bli bättre.

Givetvis men vad gör du där i just den stunden? Går du bara fram till hunden och låtsas som om ingenting har hänt?

Givetvis men vad gör du där i just den stunden? Går du bara fram till hunden och låtsas som om ingenting har hänt?

Skulle det hända idag så skulle jag nog se ut så här: :eek:

Sen skulle jag hämta min hund och köra några snabba inkallningar på kort avstånd. Som jag kan belöna.
Vad hjälper det att gorma? Hundar gör det de finner mest lönsamt.
Jag utgår från att hunden hör mig, det gör de ju oftast. Nu väljer alltså hunden att öka avståndet till mig istället för att minska (komma fram till mig).

Jag tror inte på att hunden vill minska avstånden till mig om jag gapar och gormar på den. Eller ännu mindre om jag tar tag i den.

Jag har mycket god inkallning på min hund, vi har en överenskommelse om att om han gör som jag vill så kommer jag att göra något som han vill.

Jag har hitintills inte hittat en hund som inte ställer upp på detta. För den skull är jag ingen mes, det värsta jag vet är folk som "gör sig roliga" på appellplan, hoppar och skuttar för att hunden ska bemöda sig att ängna dem ett ögonkast. Så tränar aldrig jag, utan jag lär hunden att det är lönsamt att göra som jag säger.

Om min hund äter nåt klegg, används kommandot "loss", är den bara på väg mot klegget används "nej" som information.

Situationen att den t ex inte skulle gå ner från soffan har aldrig hänt.

Skulle min hund göra ett utfall mot en annan hund på andra sidan vägen så skulle jag ta mig en rejäl funderare på hur jag åtgärdar problemet.

Bestraffning talar aldrig om vad det är vi egentligen vill, det finns ingen instruktion i bestraffning, därför så använder jag aldrig det.

Exact vad jag tycker, bara det att jag anvander "leave it" i stallet for "nej".

Skulle det hända idag så skulle jag nog se ut så här: :eek:

Sen skulle jag hämta min hund och köra några snabba inkallningar på kort avstånd. Som jag kan belöna.
Vad hjälper det att gorma? Hundar gör det de finner mest lönsamt.
Jag utgår från att hunden hör mig, det gör de ju oftast. Nu väljer alltså hunden att öka avståndet till mig istället för att minska (komma fram till mig).

Jag tror inte på att hunden vill minska avstånden till mig om jag gapar och gormar på den. Eller ännu mindre om jag tar tag i den.

Jag har mycket god inkallning på min hund, vi har en överenskommelse om att om han gör som jag vill så kommer jag att göra något som han vill.

Jag har hitintills inte hittat en hund som inte ställer upp på detta. För den skull är jag ingen mes, det värsta jag vet är folk som "gör sig roliga" på appellplan, hoppar och skuttar för att hunden ska bemöda sig att ängna dem ett ögonkast. Så tränar aldrig jag, utan jag lär hunden att det är lönsamt att göra som jag säger.

Aterigen 'right on!' Jag kallar in min hund flera ganger om dagen for att leka, ge godis, eller bara en klapp. Hon har en utmarkt motivation att komma nar jag ropar och darfor fungerar det nar det behovs ocksa.

Normalt har jag verbal kommunikation med min hund, d v s "hit", "sitt", "stanna". Det fungerar till 98%. Men ibland får jag ta till tyngre artelleri - visselpipan! (jag har tidigare skrivit om den med min vorsteh). Jag har tränat in en speciell vissling som betyder "kom omedelbart och sätt dig hos mig". Det är precis som just det ljudet "väcker" honom när hjärnan stängt av, eller fokuserar på något. Så även om han i det stadiet inte kommer och sätter sig direkt så får jag kontakt med honom i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 079
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka