Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

När jag tränade, tävlade grabbarna om att nå 100 pannor först. Ingen skulle ha gissat att de vägde nästan 1,5 gånger den feta tantens vikt
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag skulle vilja säga att de flesta väger mer än vad folk tror. Jag känner nästan ingen som väger under 60 kg och som är vuxen. (Och definitivt ingen man...) Jag har en god vän, som i allra högsta grad är normalviktig om än lång. Däremot är hon muskulös. Hon väger ca 85 kg till sina 175 cm. Inte många hästar för henne att rida...?
Min lilla häst är ca 147 cm. Quarterhäst. Hon bär lätt mig som väger 63 kg, men hon bär precis lika lätt tränaren som väger ca 90 kg eller tyska tränaren som kommer då och då. Han väger 110+ kg. Jag kunde aldrig tro att den "lille gubben" var så tung, men tji fick jag. Hästen verkade helt bekymmerslös. Och då gjorde han några tuffa övningar utan att hästen protesterade.
För egen del stirrar jag mig inte blind på vikten, jag tycker det är viktigare hur personen rider och hur hästen uppför sig. Alla tänker inte som jag och det är upp till var och en att göra vad som känns bäst. :)
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag tror att vikten i sig är ett mindre problem för hästen. Hellre Marcus Ehning 90+ kg än FiaLotta som halkar omkring som en obalanserad smörklick med 67 kg.

Maken väger runt 100 kg (utan att vara fet) och fullblodet hade absolut inga problem att bära upp hans balanserade kg. Om man däremot satte upp någon som inte hade kroppskoll - av åkte de efter diverse bockande och surande.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja, visst har medelvikten ökat hos både män och kvinnor, men tänk när riddare med sin jättetunga rustningar satt på sina små krakar till hästar...då snackar vi vikt.

Jag har för mig att ardennern, eller snarare föregångaren till det vi kallar ardennerhästen, var en ras som användes av riddarna. Och som sagt, en generation tillbaka låg medelvikten för ung man i Sverige på bara drygt sextio kilo.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag skulle vara rakt igenom ärlig, ärligheten kan ibland vara läskig och göra lite ont för stunden.
Men i slutänden är det sanningen som känns bäst och uppskattas bäst, sedan kan man ju lägga fram sanningen på lite olika sätt.

Om hon är en bra tjej och du känner att det känns bra varför inte säga att du väldigt gärna vill att hon ska få bli medryttare.
Men att hästen tyvärr inte orkar bära ryttare över en viss vikt, och vill hon bli medryttare så får hon dessvärre inte rida så länge hon väger över denna viktgräns.
Vem vet kasnke sätter detta lite sporrar i tjejen att gå ner i vikt??
Man kan ju göra så mkt mer än bara rida, longera, löshoppa, tömköra eller köra in och köra??
Man kan gå ut och gå mm mm.

Bra medryttare växer inte på träd tyvärr och hittar man en bra så håll hårt i henne även om hon inte får rida för dagen!
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

För några veckor sen så publicerades en undersökning där det framkom att hästar inte alls är så viktbärande som man har trott och de påverkades märkbart av att bära tunga ryttare. De mådde allra bäst av att ridas av ryttare som vägde 10% av hästens vikt, 10-15% var okej, mer än 15% orsakade problem för hästarna och över 20% bedömdes som skadligt.

http://horsetalk.co.nz/2013/03/26/many-riders-too-heavy-for-mounts/#axzz2SdaJSNsY
Jag tror mest på hur ryttaren kan förvalta sin vikt ridmässigt väger tyngst.

Jag skulle nog se hur denne red innan jag sa ngt. Tung o nybörjaraktig o osäker går fetbort.

Variabler som hästens formtal, antal tänkta dagar/ v skulle ingå.. för mig.

Jag skulle nog inte uttrycka mig om vikten såvida den fick plats i sadeln, utan säga att jag förväntar mig ngt mer/ annat.

Jag har haft en 100+ o 2m som tävlat min ena. Inga problem.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Du bör ju i alla fall säga någonting. Det gäller bara att komma på vad. :) Det skulle väl inte kännas bra att låta någon rida som du hela tiden tycker är för tung.

Jag skulle säga så här: - "Det här känns jättebra (om det gör det alltså). Jag har bara en fundering. Jag vet inte vad du väger, men jag har en viktgräns på xx kilo för att rida regelbundet på min häst."

Var sedan tyst och låt den andra personen svara. Kanske hon/han själv funderar på samma sak men inte vågar ta upp det.

Skulle han/hon mot förmodan börja argumentera att han/hon minsann inte alls är för tung och har ridit på mindre hästar än den här... Ja då har du fått bekräftelse på att det här ändå aldrig skulle bli bra. Det är du som bestämmer viktgräns på din häst. Sedan om andra tycker att det är löjligt så är det deras problem. Då kan du säga något som - "Ja, det finns ju olika åsikter om viktgränser och så. Men så här tycker jag i alla fall."



Ett förslag bara :)

Detta var ett bra sätt att lägga fram det på!
Vikt är alltid svårt att kommentera!
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

För några veckor sen så publicerades en undersökning där det framkom att hästar inte alls är så viktbärande som man har trott och de påverkades märkbart av att bära tunga ryttare. De mådde allra bäst av att ridas av ryttare som vägde 10% av hästens vikt, 10-15% var okej, mer än 15% orsakade problem för hästarna och över 20% bedömdes som skadligt.

http://horsetalk.co.nz/2013/03/26/many-riders-too-heavy-for-mounts/#axzz2SdaJSNsY

Jag ger inte mycket för undersökningen läser man i artikeln så ligger viktprocenten på undersökta ekipage mellan 14,2 och 16,6% och det är 50 kombinationer av ryttare/häst. Det låter smått orimligt att kunna dra slutsatser om hur väl hästar bär en viss viktprocent när det inte ens ingår i undersökningen.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Vilket bra inlägg :) håller med du.

Jag själv nojar väldigt för min vikt -fast jag ärligt inte vet vad jag väger, har inte ägt en våg på många många år men jag ser ju att jag är tjock både här och där.
Jag har blivit ombedd att följa med på ridturer på ett litet halvblod och tackat nej :o för jag fick för mig att jag skulle sitta upp och hästen skulle kurka och gå i backen typ.
Tänkte aldrig på då att ägaren till hästen är en cirka två meter lång man som förmodligen väger mer än jag.. :wtf:

Jag har trots pluffs-mage balans och bålstabilitet nog att rida de flesta hästar -det vet jag ju. Jag vet hur hästar går när någon för tung sitter på, såg bilder på fejjan på tjej som jag inte tänker gissa vikten på som satt på ett varmblod som gick på tvären med huvudet in mot bogen, ryggen sänkt och öronen platt bakåt. En medryttare till en fejja-bekants häst.
Hur dom tänkte där vet jag inte, tyckte bara synd om hästen.
Jag tror lite som så att de flesta hästar tar de flesta vikter vid rätt arbete och i balans men att det finns en magisk gräns som ingen pallar. Det vore inte rättvist att heller sätta upp denna ..faktiskt ubertjocka tjej på en bruksnordis heller.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Sex kilo ökad vikt på endast två decennier visade din länk.

Går du något längre tillbaka i tiden, till mitten på förra seklet ungefär, så finner du den medelvikt jag skrev i pliktverkets statistik för mönstring.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Det är knappast underligt om meddelvikent bland värnpliktiga på 1850 då det rådde svält i Sverige var så låg som 60 kg, yngre män väger dessutom i allmänhet något mindre än medel så så värst reperesentativt är det inte. Både vi och hästarna har fått bättre mat sedan dess så mycket av mellanskillnaden äts upp av andra förutsättningar. Folk flydde undan svälten till Amerika. Och det är många generationer sedan inte en som du hävdade.

6 kg ökad vikt på 2 decenier är något helt annat än en medelvikt på 60 kg, men nog är det illavarslande för hälsan och kan knappast förklaras med att folk numera inte svälter, det gjorde man knappast på 90-talet heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Du hamnade hundra år fel i tiden - mitten på förra seklet var inte 1850.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Oupsan...

Men 1950 är fortafarnad lite fler än en generation bor, snarare 5-6, och medelvikten för värnpliktiga är inte det samma som medlvikten för män så jämförelsen är inte rättvis.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Inte är väl 1950 fem till sex generationer tillbaka även om generation är lite oprecist?

Och jag skrev faktiskt "ung man" i ursprungsinlägget, inte medel för alla män. Riddarna som diskuterades var nog i medel ganska unga män, men något år äldre än i mönstringsålder var de nog förstås.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

det är jag övertygad om att det gör. Med lite extra muskler på en lång kropp behövs inte så mycket extravolym för att man ska nå 100 kg... Jag minns hur "stora" (eller inte) grabbarna i min tidigare umgängeskrets var när de var i närheten a 100 kg, då de tränade för att "bli större". De var inte sådär vidare värst jättestora...

Ja, och det är därför som BMI-måttet är så himla dumt!
jaså, vägde inte de där plåtutrustningarna mera än 10 - 15 kg? Nä då blev det inte så tungt för hästarna för männen vägde ju säkert mindre än idag pga svält och kortare längd.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Det kan ju förstås ha varit så att de åt upp sig för att få mera tyngd bakom sin sin lans och sköld och inte så lätt själv kunna stötas av hästen vid tornerspelen. Riddarna var också väldigt förmögna oftast så mat hade de nog inte brist på.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Generation är opresist, många gånger räknar man tio år, 70-talister, 80-talister osv. Man kan även räkna med 20 år, och då är det tre (ev 4 om man räknar att de faktiskt levt runt 20 år) generationer bakåt. Inget sätt jag sett kan få dryga 60 år till en generation.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 829
Senast: Blyger
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 315
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 716
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp