Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Generation är opresist, många gånger räknar man tio år, 70-talister, 80-talister osv. Man kan även räkna med 20 år, och då är det tre (ev 4 om man räknar att de faktiskt levt runt 20 år) generationer bakåt. Inget sätt jag sett kan få dryga 60 år till en generation.
OT: Jag tror att Anders B menar definitionen familjär generation snarare än kulturell generation och då hamnar man på sin höjd på tre generationer. Och man kan vara ganska säker på att mönstrings-statistik är högst tillförlitlig med tanke på att alla svenska män mönstrade fram till och med 1990-talet vid ca 19-21 års ålder = ung man.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag skulle vilja säga att de flesta väger mer än vad folk tror. Jag känner nästan ingen som väger under 60 kg och som är vuxen. (Och definitivt ingen man...) Jag har en god vän, som i allra högsta grad är normalviktig om än lång. Däremot är hon muskulös. Hon väger ca 85 kg till sina 175 cm. Inte många hästar för henne att rida...?
Min lilla häst är ca 147 cm. Quarterhäst. Hon bär lätt mig som väger 63 kg, men hon bär precis lika lätt tränaren som väger ca 90 kg eller tyska tränaren som kommer då och då. Han väger 110+ kg. Jag kunde aldrig tro att den "lille gubben" var så tung, men tji fick jag. Hästen verkade helt bekymmerslös. Och då gjorde han några tuffa övningar utan att hästen protesterade.
För egen del stirrar jag mig inte blind på vikten, jag tycker det är viktigare hur personen rider och hur hästen uppför sig. Alla tänker inte som jag och det är upp till var och en att göra vad som känns bäst. :)

ABSOLUT. :bow:

Jag har stört mig så länge på detta, att folk utgår från att folk är för tunga utifrån att titta på människan istället för att faktiskt väga.

Har ju uppenbarligen blivit helt galna felkalkyler med för tunga ryttare som sett ut att vara lätta och en kortare, rundlagd ryttare fått sitta upp på den "viktbärande" hästen, trots att hen väger mindre.

Jag har flera gånger funderat på att starta en bild-tråd med "här är jag, xx lång, gissa vikten", för att försöka få lite nyans i debatten. "Den smala" kan mycket väl visa sig väga lika mycket som "den tjocka". Allt handlar om längd, muskelmassa och fettfördelning!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Speciellt om man redan från början har en vrång och felaktig syn på sin egen kropp och använder den som mall när man jämför, då kan det garanterat bli tokfel. Därför har jag själv aldrig satt någon viktgräns utan sett lite till hur personen rider, hur den använder eller inte använder sin kropp på hästen och hur mycket egen balans ryttaren har.

Det är bara nu för en häst som vi satt en gräns i kg, men det beror också på att vi har sett att han blir påverkad när antalet kg ökar oavsett om ryttaren är duktig.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Viktmässigt vet jag inte, dock skulle jag välja bort dessa ryttare pga obalansen.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

*KL*

Det handlar ju mycket om vilken typ av ridning man gör också. Rider man bara ut utan något större krav på form eller arbetande så är det ju knappast någon fara att sätta upp en tyngre person på en vanlig häst. Däremot ifall man kräver bärande och massor med bakben och rygg, då är det en helt annan femma.

Jag blir alltid så förvånad när folk säger att deras helt normala friska halvblodshäst på 167 cm inte klarar av att bära mer än 75 kg. Då har man nog tappat lite verklighetsuppfattning någonstans på vägen. Någon har ju redan sagt om elitryttarna, men de rider ju ändå hästar som har lite storlek. Tänk på alla polohästar som är runt 155 cm höga och hur nätta som helst och bär upp tunga gubbar under en hel match, och dessutom är både snabba och vändbara.

Det är inte vikten på ryttaren som knäcker hästen, det är dålig ridning som knäcker hästen.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Kan hålla med om det i mångt och mycket, har själv varit i övervikt och rider islandshäst. Min häst som jag bl a tävlat rätt mycket med är numera till åren kommen med sina modiga 27 år, tar det slut nu så beror det på åldern eller tänderna. Han borde ju då vara slut i ryggen, ha ont i den osv just med tanke på att han fått kånka runt på ett par tyngre ryttare. Så är inte fallet utan tvärtom faktiskt, pigg alert häst som håller igång unghästarna i hagen.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja friska halvblod som endast kan bära 60- 75 kg existerar inte. Klarar inte ett halvblod betydligt mycket mer så är det ingen frisk häst. Jag tror inte storleken gör att de blir mer viktbärande dock, kanske snarare mindre, lång rygg och långa ben är inget som gör att man kan bära mer direkt.

Jag håller med om att det är typen av ridning har betydelse men framförallt balans och ridskicklighet, däremot ser jag inte att kravlösridning skulle göra att hästen klarar mer, snarare är det som lite större ryttare viktigt att jobba hästen i rätt form så att de bär upp en med muskler och inte med skelettet. Vi menar nog i grunden samma sak dock.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

I mångt och mycket handlar det inte om hästarna. Det handlar om folks fördommar.
Jag försöker skriva något konstruktivt om det men kan inte formulera mig på ett bra sätt!
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag brukar säga så här, det är egentligen inte hästen som sätter begränsningen, det är oftast vi människor. Och det gäller nog i det mesta när det handlar om våra hästar.:crazy:

Jag tror ofta att de klarar mer än vad vi själva tror, och då handlar det om annat också än bara vikten på ryttaren. Hur länge de orkar i/på ett ridpass, orkar de ridas två ggr per dag, osv.

Vi rider ju ofta två pass per dag när man är på kurs, och inte har våra hästar några problem med de då i varje fall.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Nä de har ju inte det.
Förr så använde man ju hästarna som hjälp i jordbruket och det var ju inte ovanligt att jobba från morgon till kväll.
Eller stridsthästarna som förflyttade sig långa sträckor eller alla forhästar som jobbade hårt.

När jag körde mitt russ på slutet av 90 talet så körde jag brudkörningar och andra körningar och en gång så kunde jag inte få tag på en transport, så vi travade till bröllopet 3 mil bort. Körde brudparet och travade hem igen. Men så var han ju väldigt vältränad då vi körde turister i stan osv när jag inte jobbade. Vågar jag berätta att jag vägde 90 kg när jag red in honom. Sen lyckades jag gå ner till 80 och han var väldigt sammarbetsvillig till barbackaturer i skogen. Men jag tror att han hade starka ryggmuskler eftersom vi körde mest.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Men det är då den vikt hästen skall bära, inte bara ryttaren utan allt annat ingår också. En gräns på 75 kg ger en ryttarvikt på precis över 60 kg och jag läste på wikipedia att minimivikten sänktes först till 70 kg och sedan togs bort helt för att det tog för hårt på en del hästar. En ridhäst i armen skulle klara 75 kg, dvs en ryttare på 60kg ungefär, enligt samma källa. Inga höga vikter precis, men armens ridhästar var nog också ofta ganska lätta i typen vad jag sett från gamla foton.

Lustigt, de siffror jag stött på för brittiska kavalleriet ligger på runt 120-130 kg, (22 stones) ryttare och utrustning tillsammans (packning, vapen osv)

(Det är sannolikt lite mer än en riddare med rustning vägde, speciellt tidig medeltid.)

(Därmed inte sagt att jag skulle tycka det var en lämplig vikt för en häst att släpa på.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag har för mig att ardennern, eller snarare föregångaren till det vi kallar ardennerhästen, var en ras som användes av riddarna. Och som sagt, en generation tillbaka låg medelvikten för ung man i Sverige på bara drygt sextio kilo.

Nej det tror jag inte, jag letar inte källor nu men det skulle möjligen varit fullplåt från 15-1600-talet i karuseller (tornerspel för kul). Hade för mig riddarna i korstågen hade ringbrynja, inte fullplåt, och kunde rida arabhästar om det var så. Iberier verkar väl troligare att de red? Finns väl några tyska raser också.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Inte är väl 1950 fem till sex generationer tillbaka även om generation är lite oprecist?

Och jag skrev faktiskt "ung man" i ursprungsinlägget, inte medel för alla män. Riddarna som diskuterades var nog i medel ganska unga män, men något år äldre än i mönstringsålder var de nog förstås.

Mja, de verkar ha kunnat strida aktivt upp i 45 årsåldern.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja, och det är därför som BMI-måttet är så himla dumt!
jaså, vägde inte de där plåtutrustningarna mera än 10 - 15 kg? Nä då blev det inte så tungt för hästarna för männen vägde ju säkert mindre än idag pga svält och kortare längd.

En ringbrynja väger runt 7-10 kg, i alla fall en hemmagjord idag. Så med lite läder och hjälm och padding under så (så som man hade det på 1100-talet), jag vet inte. Men en helplåtsrustning måste rimligen ha vägt mer.

aha
http://www.faktoider.nu/rustningar.html

1400-tal 20-25 kg
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Nej det tror jag inte, jag letar inte källor nu men det skulle möjligen varit fullplåt från 15-1600-talet i karuseller (tornerspel för kul). Hade för mig riddarna i korstågen hade ringbrynja, inte fullplåt, och kunde rida arabhästar om det var så. Iberier verkar väl troligare att de red? Finns väl några tyska raser också.

En ringbrynja av idag gjorda va "lätt" fjäderstål väger så där en 8-15 kg, det är förmodligen lite jämfört med medeltidens motsvarighet. Ska den dessutom var lång och ha heltäckande armar + handskar så är vi uppe i ett antal kg till.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Lustigt, de siffror jag stött på för brittiska kavalleriet ligger på runt 120-130 kg, (22 stones) ryttare och utrustning tillsammans (packning, vapen osv)

(Det är sannolikt lite mer än en riddare med rustning vägde, speciellt tidig medeltid.)

(Därmed inte sagt att jag skulle tycka det var en lämplig vikt för en häst att släpa på.)

Det beror ju på vad människan i rustningen vägde, då det finns flera exempel på rustningar som har haft vikter upp mot 60-80 kg. Det kan säkert finnas rustningar som är tyngre än så, jag har bilder på rustningar som håller den vikten. Tittar man sedan på hur vissa sadlar såg ut, hur det var uppbyggda, lägger man sedan till den pråliga bettet och huvudlaget som kunde väga en hel del te x bett på närmare 2 kg.:eek: Så tror jag att vi pratar samma viktklasser även då om kanske t om mer.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Mja, beror väl på hur stor man är ;) den jag joggat i låg på 7 kg när den var knälång, halvlång ärm. Min mans är nog på 10 trots att den är kort ;)

Jag vet faktiskt inte hur mycket en riktig vägde i jämförelse, du har rätt i att de var nitade istället. Men när det sades att en hel rustning vägde 10-12 kg kändes det lågt även för 1100-tal iom att bara ringbrynjan (även för en 160 tjej) lär väga minst 7 kg och så skulle man ha läder utanpå och tjock padding under osv osv. (försökte ta i i underkant och kommer nog ändå upp i mer än 10-12 kg på riddaren)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jovisst men haken med medeltiden är ju att den var rätt lång. De häftiga bitarna med korståg skedde på 1100-talet i ganska lätta rustningar. Sedan blev rustningarna tyngre och tyngre 1400-tal då tydligen ca 20-25 kg. Sedan växte de på sig tills de allra tyngsta och värsta kom på 1500-talet när man knappt ens längre använde de tyngsta och vackraste i strid utan bara på tornerspel på bröllop och dylikt, då var det rejäla doningar (tror man då först hade de riktigt tunga hästarna). (inte för att jag egentligen läst på, men när jag gjorde det för ett antal år sedan ansåg man detta.) Undrans om de inte fanns på 1600-talet också, men då helt utanför strid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 829
Senast: Blyger
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 315
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 716
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp