Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Fast som sagt, spelar det egentligen någon roll? Jag kan intyga att det är en realistisk viktgräns, men jag ser inget behov av att bevisa det för folk jag inte ens känner.
Sen har jag inte sagt "för tjock" utan "för tung". Andra får vara precis hur tjocka de vill för mig, men inte för tunga om de vill rida min häst.

Min "störda syn på vikt" ger förresten uttryck i att jag tycker att jag vill väga mindre, inte att jag ser alla normalviktiga som tjocka. Men det hör inte ens hit.

Alla andra: Tack för era tips! Jag valde att skylla på hästen och tackade för visat intresse och sa att han inte bör ridas av ryttare som väger över xx kg. Då sa personen ifråga att h*n tyvärr väger mer än så och så var det inget mer med det. Så det löste sig smidigt :)
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Monte-ryttarna har ju i alla fall en minimivikt. 65 kg inkl utrustning (vet dock inte om det är samma siffra i alla situationer, men det finns i alla fall en siffra)
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Men det är då den vikt hästen skall bära, inte bara ryttaren utan allt annat ingår också. En gräns på 75 kg ger en ryttarvikt på precis över 60 kg och jag läste på wikipedia att minimivikten sänktes först till 70 kg och sedan togs bort helt för att det tog för hårt på en del hästar. En ridhäst i armen skulle klara 75 kg, dvs en ryttare på 60kg ungefär, enligt samma källa. Inga höga vikter precis, men armens ridhästar var nog också ofta ganska lätta i typen vad jag sett från gamla foton.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

För några veckor sen så publicerades en undersökning där det framkom att hästar inte alls är så viktbärande som man har trott och de påverkades märkbart av att bära tunga ryttare. De mådde allra bäst av att ridas av ryttare som vägde 10% av hästens vikt, 10-15% var okej, mer än 15% orsakade problem för hästarna och över 20% bedömdes som skadligt.

http://horsetalk.co.nz/2013/03/26/many-riders-too-heavy-for-mounts/#axzz2SdaJSNsY
 
Senast ändrad:
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Dåliga nyheter för alla högpresterande topphästar. Jag tror inte våra långa, manliga hoppryttare väger 60 kg...
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Allmänt etablerat sen evigheter är att 1/6 av hästens egen vikt är maxgräns för hästen .
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

För massor av år sedan, när jag gick någon av Ridsportsförbundets ungdomsledarkurser, fick vi lära oss att lägga fokus på hästens storlek istället för ryttarens när man skulle tala om varför någon inte fick rida en viss häst/ponny. Man skulle inte säga: "Du är för stor för den här hästen" utan "Den här hästen är för liten för dig". I synnerhet när det var unga människor, som kanske hade en skev självbild var detta viktigt.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

*knapp*

Jag tycker ju rent allmänt att man brukar se på många hästar om de tycker att ryttaren är för tung, ofta i kombination med HUR personen rider/sitter på just den hästen.

Jag var och red lektion på ett ställe, där ägare/tränare funderade lite på om hon skulle byta hästar på mig och vännen som var med. Jag tror att det var pga min vikt + att hästen var känslig (till skillnad från den andra hästen som min vän skulle rida som är viktbärande och mindre känslig i allmänhet). Vi testade dock och det gick hur bra som helst och hon sa själv att hästen trivdes väldigt bra med mig.

Samma med en ridskolehäst jag red i många år, hon var rätt tanig och såg inte alls ut att orka mig egentligen, men vi passade ihop som handen i handsken. Hon trivdes dock inte med stora ryttare överlag.

Det verkar dumt att bara gå efter vikt helt enkelt. :p
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja visst men i regel kan hästen efter Erf klassas som viktbärande eller icke generellt utifrån det bör bedömningen göras .
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Dåliga nyheter för alla högpresterande topphästar. Jag tror inte våra långa, manliga hoppryttare väger 60 kg...

Fast de flesta manliga hoppryttare i eliten är ju inte långa, det är typ Ludger Beerbaum och nån till. Pius Schwitzer, RGB, Marcus Ehning, osv, de är allihop små seniga typer som knappast väger 80-90 kilo.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

apropå hoppeliten... Här har vi en såndär ruskigt tung ryttare som många inte skulle låta rida på sin häst...
2012+dubbeldam+powered+by+havens+-+helsinki.jpg


Han väger 94 kg, enligt biografierna på FEIs sida...
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag skrev i min annons "hästen är inte viktbärande", därefter nämde jag den maxvikt jag satt.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag hade sagt något i stil med "tack för visat intresse, det var kul att se dig rida hästen och du rider bra, men jag har beslutat att det är en annan person som kommer bli medryttare då denna person passade bättre ihop med hästen". Eller något i den stilen.

Hade precis som du varit jätterädd att personen skulle ta illa upp om jag påpekade vikten som enda faktorn. Det är ju väldigt känsligt att kritisera folks vikt och jag har fått för mig att det ofta tas värre av personen om man påpekar att någon är för tung, när man själv är smal.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Vad bra att det gick bra :)
Jag hade sagt: Jag tycker att jag själv är på gränsen längd och viktmässigt, därför söker jag en medryttare som är mindre än jag själv....
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Det håller jag med om, så kan man absolut säga. Det har jag sagt flera gånger gällande mina ponnyer. "Nu rids xxx av vuxen när jag rider, så ska någon annan rida föredrar jag att hon rids av ett (lättare) barn som omväxling." Nu har jag så små hästar (unghästen är cirkus 145 cm och skulle väl gott och väl kunna ridas av "normalstora" vuxna, men hon är bara tre år än så länge, den andra hästen är bara 1,39), att många faktiskt inser att mina hästar är för små.

TS, skönt att det löste sig!
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

När var det, för något sådant har jag aldrig hört talas om?

Medelvikten för män har ökat mycket under den senaste generationen, med tio-femton kilo enligt statistiken. Ser man på äldre foton så var ryttare förr, även män, väldigt slanka.

Ja, visst har medelvikten ökat hos både män och kvinnor, men tänk när riddare med sin jättetunga rustningar satt på sina små krakar till hästar...då snackar vi vikt.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Fast de flesta manliga hoppryttare i eliten är ju inte långa, det är typ Ludger Beerbaum och nån till. Pius Schwitzer, RGB, Marcus Ehning, osv, de är allihop små seniga typer som knappast väger 80-90 kilo.

Jo, fast har de alltid varit det? jag har för mig att det ofta förr var tunga tyska arbetarpojkar som hoppade, typ "smedens pojke"? Och de vägde en hel del.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Men kan det verkligen stämma, han ser inte ut att väga så mycket även om han är väldigt vältränad?
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Men kan det verkligen stämma, han ser inte ut att väga så mycket även om han är väldigt vältränad?
det är jag övertygad om att det gör. Med lite extra muskler på en lång kropp behövs inte så mycket extravolym för att man ska nå 100 kg... Jag minns hur "stora" (eller inte) grabbarna i min tidigare umgängeskrets var när de var i närheten a 100 kg, då de tränade för att "bli större". De var inte sådär vidare värst jättestora...
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Fast en full rustning vägde ungefär 10-15 kg. Satt normalt på en relativt ung vältränad man, som medvetet tränat att rida hela sitt liv. Hans egen balans var sannolikt något vi drömmer om. Dessutom hade han en gångare - en transporthäst - som han red till striden. Sin stridshäst red han i strid. Den var ofta en ganska kompakt kuse. Kort rygg. Ett ben i varje hörn. Välriden. Viktbärande.

De flesta av oss rider inte som riddare eller eliten bland hoppryttare.

PS jag tycker att TS verkar ha hanterat situationen väldigt bra - och jag hör till dem som väger lite för mycket
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 829
Senast: Blyger
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 315
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 716
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp