Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Vet du, jag tror att din motvilja att säga att ryttaren är för tung grundar sig i en undermedveten uppfattning om att det är fult och fel att vara mullig/överviktig. Hade du känt samma motvilja om ryttaren hade varit smal men alldeles för lång?

Eller om hästen hade varit svårriden och ryttaren för obalanserad så att det hade varit farligt för denne att rida?


Du har ju fått många bra exempel på formuleringar, Jag tycker bara att du inte ska känna dig elak eller dum för det är faktiskt inte elakt att säga att någon är för tung. Det är elakt at säga att någon är mindre värd som person för att denne ser ut på något visst sätt. Men för att rida på ens häst så får man faktiskt ställa krav på skicklighet, vikt etc.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

kl.

Jag tycker inte det är otrevligt om det finns en anledning som i det här fallet när det gäller medryttare till en häst. Är man för tung/lång för hästen är man och det är inget att ta personligt utan bara ett konstaterande av faktum om det nu är tvunget att ange ett skäl. Viktgränser finns väl för de flesta hästar som används i olika verksamheter?
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag tycker att du ska säga "jag hade nog tänkt mig en lättare ryttare till hästen, han är inte så viktbärande pga X och Y" eller nåt sånt.

Ta inte orden "tung" eller "stor" i din mun ;)

Håller med om att det inte riktigt funkar att bara säga "tyvärr så...", personen kan gå o tro att hen red dåligt/var otrevlig eller vad som helst och må sämre än om hen hade fått veta sanningen.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag tycker det är betydligt mindre trevligt att bara säga "Du är inte den jag söker" och vägra svara på ytterligare frågor. Rimligen är ju personen väl medveten om sin vikt, så enklast är ju att helt enkelt säga "Jag tror tyvärr du är för tung för min häst", om man vill med tillägget "hästen är lite känslig för vikten på ryttaren på grund av X och Y, tyvärr". Omskrivningar som "för stor" etc känns ju bara fånigt, det är ju inte storleken utan vikten som är problemet.

Jag och min man råkade ut för exakt det, jag hade en medryttarhäst i ett stall, och en annan häst sökte också medryttare, och blev rekommenderad min man. När vi träffades så insåg hästägaren genast att min man var för tung för hennes häst - hästen i sig hade kanske kunnat bära vikten, även om det var lite på gränsen, men det var en häst som hade lite svag rygg, vilket inte vi visste, så då funkade det inte. Det var inga hard feelings, han satt inte ens upp eftersom det stod klart från början att det inte skulle funka, hästägaren sa helt enket rätt ut att han var för tung. I just det fallet gjorde vi istället så att vi bytte medryttarhästar, för min medryttarhäst var mer viktbärande, så red jag hästen som inte skulle bära så tungt. Så är man bara öppen med vad som är problemet så går det ju att lösa ibland.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Krångla inte till det. Du kan enkelt säga precis som du gjort i tråden; Du tycker att du själv ligger på gränsen viktmässigt och därför vill du ha en lätt medryttare. Avsluta med att säga det du tyckte var positivt med hen. Då har du varit tydlig och hen har fått med sig en respons på sitt ridande. Förstår inte varför vikten skulle vara så besvärligt att prata om?
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja det är en stor risk jag tar nu, men är personen så stor egentligen?

Det här kan ju vara högst godtyckligt också, vad man själv anser vara stort.

Jag har varit med om att en person ansett att alla människor över 65 kg är feta, och så är det ju inte.

Annars är det upp till dig, jag har aldrig haft en viktgräns på våra hästar, har tittat på hur personen rider. En lättare ryttare med mindre erfarenhet kan bli mycket tyngre för hästen att bära än vise versa.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

När var det, för något sådant har jag aldrig hört talas om?

Medelvikten för män har ökat mycket under den senaste generationen, med tio-femton kilo enligt statistiken. Ser man på äldre foton så var ryttare förr, även män, väldigt slanka.

Det är inte så länge sedan man hade det, kan inte minnas helt men i Sverige hade man det på alla 3 dagars.

Internationellt hade man det längre.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag hade sagt som det var, att hon är för tung. Att surra runt med massa lögner gör det bara värre.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja det är en stor risk jag tar nu, men är personen så stor egentligen?

Det här kan ju vara högst godtyckligt också, vad man själv anser vara stort.

Jag har varit med om att en person ansett att alla människor över 65 kg är feta, och så är det ju inte.

Annars är det upp till dig, jag har aldrig haft en viktgräns på våra hästar, har tittat på hur personen rider. En lättare ryttare med mindre erfarenhet kan bli mycket tyngre för hästen att bära än vise versa.

Ja, jag undrar ju också HUR stor är personen egentligen?

Själv har jag fått förfrågan om att rida en häst som en annan person var för "tung" för och då kan jag garantera att hon väger säkert 20kg mindre än mig. Jag sa ju som det var till ägaren att det inte aktuellt då jag väger tre-siffrigt och 25 kg över viktgränsen hon satt upp. Annars hade hon glatt satt upp mig men dissat den betydligt lättare tjejen om jag inte sagt ifrån själv, nu var det ingen som var aktuell.

Jag har flera gånger fått förfrågan om att rida hästar som jag själv anser är alldeles för tung för, inte en hit att sätta sig upp på tanigt fullblod ex. men jag säger ju ifrån själv.

Grejen är att vikt fördelar sig väldigt olika (det mesta av mitt sitter på rumpa) och att visuellt döma om nån är för tung är svårt. Ska du ha en viktgräns så bestäm hur mycket kilo så får du rätt svar!
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

*kl* Jag hade en gammal häst förut och tyckte att jag själv var på gränsen till för tung för henne efter min graviditet. Så när jag behövde hjälp med henne tackade jag nej till en person med just den motiveringen, att de dagar hon inte rids av mig så vill jag att hon ska ha en riktigt liten ryttare eftersom jag är så pass tung.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Kl
Enklast är väl vid annonsering/ första kontakt att illustrera en viktgräns på ryttaren . Problem solved .

En god regel i övrigt är att aldrig ngnsin flagga för att den som är spekulant är självklar som slut kandidat . Säg redan tidigt att man har ett antal spekulanter och kommer fundera /ta ställning vem som passar bäst osv . Då är det lätt att höra av sig sen och säga att man gått vidare med annan kandidat eller ännu inte är klar med sin rekrytering utifrån urvalet osv . Behöver inte bli ngra konstigheter alls .
 
Senast ändrad:
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja, jag undrar ju också HUR stor är personen egentligen?

Ber om ursäkt på förhand ifall jag låter otrevlig.
Men allvarligt talat... Jag tänker inte sitta och "försvara" mitt val av maxvikt på min häst, lägga ut info om vad jag tror att den intresserade personen väger, min hästs historik etc. Jag känner min häst och jag vet vilka vikter som fungerar och vilka som inte gör det.
Om det sedan handlar om en shettis med en maxvikt på 45 kg, en c-ponny med eb maxvikt på 70 kg, ett fullblod med maxvikten på 60 kg eller en ardenner med en maxvikt på 120 kg är väl egentligen inte relevant?
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag hade backat bandet och pratat med kandidaten och sagt att du haft fler spekulanter och valt ngn annan utifrån vad som passat bäst för dig . Punkt . Finns ingen anledning att redovisa detaljer faktiskt och behöver inte bli ngra konstigheter alls , är det en vettig människa nöjer de sig med ett rakt sånt svar och frågar de om anledningar osv behöver du bara säga att det i en helhetsbild var det som passade bäst för dig därmed valet .
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ber om ursäkt på förhand ifall jag låter otrevlig.
Men allvarligt talat... Jag tänker inte sitta och "försvara" mitt val av maxvikt på min häst, lägga ut info om vad jag tror att den intresserade personen väger, min hästs historik etc. Jag känner min häst och jag vet vilka vikter som fungerar och vilka som inte gör det.
Om det sedan handlar om en shettis med en maxvikt på 45 kg, en c-ponny med eb maxvikt på 70 kg, ett fullblod med maxvikten på 60 kg eller en ardenner med en maxvikt på 120 kg är väl egentligen inte relevant?

Det var inte meningen att du skulle ta illa upp. Det är din häst och du bestämmer men jag bara menar på att rent visuellt så är det avgöra hur mycket en person väger. Har en kompis som ser jätte-tjock ut när hon väger över 70kg och en annan som väger 80+ och ser smal ut så avgöra vikt är svårt.

Dock så tror jag på att du tyckte att hon såg för tung ut på din häst, man brukar ju se det (och känna). Hur du ska formulera dig ang. din situation vet jag inte då jag varit i andra ändan och tackat nej till att kliva upp på hästar som jag inte anser ska ha min vikt på ryggen. Hade blivit ledsen om nån sagt att du är för tjock för att rida min häst men det är ju dock sanningen, men vissa personer kanske tar jätte-illa upp.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag som har ponnyer förstår absolut ditt dilemma, vuxna människor har frågat om de får låna/rida på mina hästar där jag verkligen tycker att de borde inse själva att de är alldeles för stora för att rida på hästar avsedda för barn. Dessutom kan det ske saker i hästens liv som gör att den viktgräns man haft innan ändras. Min C-ponny har alltid varit viktbärande, och jag har haft 70-75 kg som viktgräns på henne. Idag är hon 26 år och har efter x antal fångattacker och boxvilor tappat mycket ryggmuskler, jag skulle inte låta en person på 75 kg rida henne idag.

Sen kan jag tycka att det är skillnad på att låta en person skritta runt lite på stallplanen någon gång ibland som kanske har några kilon för mycket, än att en person som känns för stor för hästen ska rida regelbundet, och eftersom det är en medryttare du söker så kommer person X rida regelbundet.

Det är din häst, du vet vad hästen orkar och om personen redan provridit så vet du dessutom om det såg helt galet ut. Jag hade definitivt kunnat skylla på hästen i det läget, "Kalle är lite för liten/omusklad för att bära en tyngre ryttare än jag", typ.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Tycker jag är en rätt relevant fråga med tanke på att du har en rätt problematisk syn på mat. Så vad är egentligen för tjock för dig? En normalviktig?

En kort person som är lite rund kan ju väga betydligt mindre än en lång slank person. Men du vägrar ju berätta och då undrar man ju speciellt som du ju som sagt själv har en störd syn på det här med vikt.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag hade sagt: "Stort tack för visat intresse. Men hästen är av lite klen modell och behöver en lättare ryttare".

Jag har själv en ponny som visserligen är grov och har varit/är viktbärande. Men han är 30 år och inte lika tränad som förr heller. Han bör därför inte bära så tungt regelbundet eller alls.

Jag själv rider i jobbet en del andras hästar. Jag är inte så bred. Men jag är 173 lång. Så jag kan inte rida alla ponnyer.
När jag varit bredare/tyngre har jag ännu mer passat mig. Och jag ser till att hålla nuvarande vikt just för att kunna rida tex d-ponnyer.
Jag inser ju det själv. Och tackar nej till att sitta upp på de som jag tycker jag är för tung för.

Man är inte omedveten om hur mkt man väger. Och kan man ngt om hästar borde man inse om man är för stor.
För mig är det ingen rättighet att rida. Det får inte ske på hästens bekostnad.

Men det är ett ngt känsligt ämne. Jag vet flera som haft problem med hur de ska leverera den här infon, både hästägare, tränare, sadelutprovare och veterinärer.
Jag har dock sällan mött någon som blivit stött ang svar i medryttaransökningar etc.

Vet en tjej nu som fått tacka nej till flera som är för tunga till hennes tunnare, yngre fröken av icke viktbärande modell. Jag tror inte någon blivit stött av det.
Hon är rak och säger som det är. "Hennes häst måste ha lättare ryttare. Men stor tack..."
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Det är väl fortfarande något sånt på distans på högsta nivån?
Jag har en bekant som tävlar det. Hon är en liten lättviktare som har svårt att lägga på sig. För henne har det trixats åt andra hållet. För att komma upp i vikten hon och sadel ska ha.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag är en överviktigt ryttare så jag kan väl svara lite på hur ja hade tänkt. Om jag skulle provrida en häst och en ägare anse mig som tung så accepterar ja ett svar som "du är inte rätt ryttare för min häst" det räcker. Behöver inte linda in om varför. Jag skulle dock inte ens velat provrida fullstora hästar som har en maxgräns på 60 kg i sina annonser. (inte ens den tidpunkten jag var smal) Jag skulle se en sådan häst som ett problem, att den inte är frisk på ngt sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 829
Senast: Blyger
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 315
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 716
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp