Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Måste du säga just för tung då? Kan du inte säga för stor?

Jag är själv tung, men jag har alltid sagt till potentiella hästägare att jag är det. Nuvarande hästen jag rider så vet jag inte om dom visste, eftersom det var vänner som red ägarnas andra hästar som tog med mig dit. Men jag fick bra kontakt med hästägaren och sa innan jag satt upp att hon måste säga till om hon tycker jag är för tung. Sen började jag även rida en annan häst i stallet, som är spädare än den jag rider, men när jag frågade om de ville ha hjälp även med henne så la jag till "om du inte tycker jag är för tung för henne". Jag har full förståelse om alla inte vill att jag ska sitta på deras hästar, likabra att säga det själv. :p
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jo, "för stor" låter lite trevligare än "för tung". Men då finns kanske risken att personen tänker "för lång" och påpekar att vi är ungefär lika långa, och då hamnar vi ändå där att jag måste säga något om vikten.
Jag kanske överanalyserar :o
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Fast du säger ju stor, inte lång. :)
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag tror att man kan säga ngt som; tyvärr är hästen inte så musklad i nuläget och kräver en lättare ryttare.
Jag har sagt ifrån om ngn varit för tung( t ex pappa på 110kg vill pröva rida men måste gå ner till åtminstone 90:p för att få sitta upp och åka häst), max gräns är 80kg och då ska det vara en balanserad ryttare som jobbar hästen i form.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Nej, men om det nu är så att h*n kanske inte uppfattar sig själv som "större" viktmässigt kanske h*n antar att jag menar längden.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja, något ditåt får det nog bli. Jag skyller nog på hästen istället för att öht nämna personens storlek.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Fast jag tycker ändå att det rimliga är att säga sanningen.

"Jag beklagar men du är för tung för att rida min häst regelbundet. Hästen har ..... problem som gör att den inte ska belastas så mycket"

Personen torde veta att den är tung.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Du bör ju i alla fall säga någonting. Det gäller bara att komma på vad. :) Det skulle väl inte kännas bra att låta någon rida som du hela tiden tycker är för tung.

Jag skulle säga så här: - "Det här känns jättebra (om det gör det alltså). Jag har bara en fundering. Jag vet inte vad du väger, men jag har en viktgräns på xx kilo för att rida regelbundet på min häst."

Var sedan tyst och låt den andra personen svara. Kanske hon/han själv funderar på samma sak men inte vågar ta upp det.

Skulle han/hon mot förmodan börja argumentera att han/hon minsann inte alls är för tung och har ridit på mindre hästar än den här... Ja då har du fått bekräftelse på att det här ändå aldrig skulle bli bra. Det är du som bestämmer viktgräns på din häst. Sedan om andra tycker att det är löjligt så är det deras problem. Då kan du säga något som - "Ja, det finns ju olika åsikter om viktgränser och så. Men så här tycker jag i alla fall."

Ett förslag bara :)
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Först och främst: är det en realistisk viktgräns du har för din häst? Du behöver inte svara här, men var ärlig inför dig själv.

För det andra: att säga till någon att den är för tung förutsätter att meningen fortsätter, och då tycker jag det är bättre att utelämna del 1 hellre än del två.

"Du är för stor för min häst eftersom min häst är ömtålig". Säg bara "tyvärr är min häst nog för ömtålig för belastningen regelbundet".

Jag tycker det är OFANTLIGT otrevligt att ta sig friheten att påpeka att någon är för tjock/för lång/för stor utan att ange i vilket sammanhang. Som att säga att du är för ful. För vad? För att leva?
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

"Jag tror inte att du är den typ av medryttare som jag söker"
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

*KL*

Jag tycker inte man behöver göra saker så komplicerade. :) jag tycker ingen motivering behövs, tack men nej tack tycker jag räcker långt. När jag har letat både medryttare och köpare tackade jag nej till "mängder" av folk som inte alla var helfel men det är jag som bestämmer vem som ska rida min häst och då ska det stämma på alla plan. Det kan ju vara sånt att ryttaren inte är duktig nog för min häst (utan att vara dålig), inte har rätt syn på hästhållning, inte känns rätt, inte klickar med mig etc. Inget av detta är ju jättelätt att säga, men jag har nog aldrig motiverat varför. De flesta som söker medryttarhäst är väl medvetna om att de kan bli nekade, och de som inte är det, ja det är väl deras problem.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag brukar skriva ut vikt redan i annonsen, typ max 75 kg eller vad man nu har för viktgräns. Alternativt skrivit tyvärr, jag har vikt xx som gräns på mina hästar, om jag fått svar från för tunga.

Då har du redan eliminerat typ alla män och alla vältränade ryttare..

;)

En normal häst klarar av 75kg med lätthet det är väl snarare när man kommer över 100 sträcket man bör fundera lite

Förut behövde alla fälttävlansryttare väga 75kg för att få starta och det visar ju på att de flesta klarar av att gå med de kilona.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

När jag sökte medryttare till min dotters häst så skrev jag att pga att hästen har haft ryggproblem så är maxvikten på ryttaren 75 kg. Det var ingen som ifrågasatte det. Nu har du ju inte skrivit det i annonsen men kanske kan du säga att eftersom din häst har haft ryggproblem så är du lite försiktig så att det inte ska komma tillbaka och att du därför har en viktgräns på xx kg på ryttaren. Ingen normal människa tänker ju då att -jaja, jag väger ju 10 kg mer men det gör nog inget.
De flesta bryr ju sig ändå om hästarna och skulle ju inte med vilja riskera att göra något som skadar hästen och du slipper göra någon ledsen. Iallafall jag hade blivit ledsen om jag hade fått höra att jag var för tung oavsett om jag hade varit överviktig eller inte. Skulle personen ändå ljuga och säga att den väger mindre så får du väl helt enkelt säga att personkemin inte stämmer. Det är ju isåfall sant för du vill ju knappast ha en medryttare som inte bryr sig om din häst.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Japp, viktgränsen är realistisk. Jag vet vad jag har för häst och jag vet vad den klarar av för vikt, både för regelbunden ridning (lite lägre men inte galet lågt) och enstaka gång (betydligt mer). Jag är överlag ganska "generös" med vikter jämfört med många andra, till exempel tycker jag att en viktgräns på 70-80 kg på en stor, normalbyggd frisk häst oftast är lite väl lågt, och jag anser att många ponnyer med lätthet kan ridas av större ryttare än de små barn som rider dem.
Så det är absolut ingen orealistiskt låg gräns jag har på min häst :)

Jag håller med dig om att det är otrevligt att påpeka att någon är för tung/lång/stor eller något annat som är ett fysiskt drag hos personen. Samtidigt är det ju så att i vissa sammanhang kan ens vikt/längd/storlek/annat vara avgörande, och det är ju då det blir så svårt :crazy:
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

När var det, för något sådant har jag aldrig hört talas om?

Medelvikten för män har ökat mycket under den senaste generationen, med tio-femton kilo enligt statistiken. Ser man på äldre foton så var ryttare förr, även män, väldigt slanka.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Svarar alla :)

Tack för alla era tips på hur jag kan säga! Skylla på hästen får det bli, sen om jag väljer ryggproblem, inte så bra tränad/musklad just nu, blir spänd eller något annat får jag fundera på.
Vikt är ju så känsligt för många, så det är otroligt svårt att säga det på det minst sårande sättet. Jag vill inte linda in det i bomull och verka allt för ursäktande, för jag tror det kan kännas jobbigt för personen det också. Samtidigt som jag naturligtvis inte vill vara elak eller onödigt otrevlig :crazy:

Vad tror ni om att lämna det öppet för personen att själv tänka att h*n är för stor? Kan jag säga något i stil med: "Eftersom han är liten och klen så har jag en maxvikt på xx kg"? Bör jag säga något mer?
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Jag tycket inte att man behöver ange något skäl, det är väl bara att säga "tyvärr, jag tror inte du är ryttaren jag söker för min häst".
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Ja, egentligen bör det väl räcka. Men om man då får ett svar typ "Vad synd, varför inte?", vad svarar man då? Det bara är så..?
Det är ju långt ifrån säkert att personen frågar något, men jag vill ändå ha en plan för vad jag kan säga om frågan kommer.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Varför skulle man vara skyldig att svara på alla frågor som ställs? Har lite svårt för det här att man alltid måste svara alla på allting, vare sig man vill eller inte.
 
Sv: Hur berätta för någon att h*n är "för tung"?

Nej, du har rätt. Det måste man ju inte.
Men vad säger man då, bara "Som sagt, du är inte den ryttare jag söker" med ett leende? Jag kan tänka mig att ur medryttarens perspektiv är det intressant att veta varför, för det kan ju vara något man vill tänka på i sitt fortsatta letande. Så jag kan tänka mig att frågan kan komma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 829
Senast: Blyger
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 315
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 716
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp