Hur bemöter man på bästa sätt?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag undrar hur man på bästa sätt bemöter en arbetskollega, som gärna tolkar saker sexuellt.

Ett exempel är:

"Hur går det?"
"Nä, det går inte förrän till helgen" (syftar på sex)

Jag vill ju bara fråga hur det går med arbetet/körningarna. Jag vet inte riktigt varför han skojjar in sig på det spåret, sen är han väldigt svår att få ändra på sig. Om han säger en sak, och jag vet att det han säger inte stämmer så tror han inte på mig och det är det han säger som är rätt fast det är fel..

Kort och gott hur bemöter man det på bästa sätt, eller finns det något annat bra man kan säga istället?
Jag har försökt med lite andra meningar, men brukar inte bli rätt med det jag egentligen är ute efter.

Personligen så hade jag nog bara sagt "Men ta och väx upp nån gång", eller något liknande och troligtvis med ett smått irriterat tonfall, men det är ju jag det. Är alltså inte speciellt road av såna människor.
Nä, i början tänkte jag inte så mycket på det, men det har börjat irritera mig på sistone, då det känns som man inte kan tala normalt med personen utan känner sig begränsad.

Kan du antingen be honom sluta rakt ut eller säga "jamen det var ju knappast så jag menade, jag sa blablabla."?

Jag hade antingen sagt rakt ut vad jag tyckte om hans trista svar, men om jag inte har ett behov av att ha en konversation (arbetsrelaterad) med personen i fråga hade jag bara struntat att ens prata med honom.
Han är en av dom få jag faktiskt pratar med, bortsett från det svaret på just den frågan är han rätt okej. Det var han som stöttade mig när en annan kollega var dum mot mig, jag trodde inte han var den stöttande typen. Han är även jättebra då man kan berätta saker för honom och han sprider det inte vidare. Känner faktiskt att jag litar på honom även om han har ett dumt svar på just den frågan.

Kan du antingen be honom sluta rakt ut eller säga "jamen det var ju knappast så jag menade, jag sa blablabla."?
Funderar på om det kommer hjälpa, har försökt tidigare, eller så får ja väl lära mig skita i den frågan helt enkelt å fråga " va görs?" fast ja typ redan vet va han gör när ja ringer men...

Jag undrar hur man på bästa sätt bemöter en arbetskollega, som gärna tolkar saker sexuellt.
Man trycker till honom sexuellt verbalt. När han säger att han inte kommer förrän till helgen, så säger du något med att han måste ha ett extremt tråkigt sexliv eftersom det bara är onsdag idag. Eller om han säger någonting annat, så ifrågasätter du om han är så tråkig i sängen att frun inte vill ha sex med honom etc.

Få honom att svara på någon som känns lite kränkande.

Man trycker till honom sexuellt verbalt. När han säger att han inte kommer förrän till helgen, så säger du något med att han måste ha ett extremt tråkigt sexliv eftersom det bara är onsdag idag. Eller om han säger någonting annat, så ifrågasätter du om han är så tråkig i sängen att frun inte vill ha sex med honom etc.

Risken med den metoden är att han inte alls uppfattar det kränkande utan tar det som ett skämt och fortsätter. Kanske till och med mer intensivt än innan eftersom man själv "godkänt" jargongen.

Jag hade troligen blivit övertydlig; "Hur går det med körningarna i helgen? " om jag ville fortsätta prata med denne.
Ah, där sa du nått. Klart jag är väl inte den mest övertydlige när jag pratar. Den andra kollegna när vi pratar, vi förstår varandra även om vi inte alltid säger allt, så det är en sån skillnad till denne.

Äsch, då får jag bara som svar att han är singel och ungkarl, som ligger ute på veckorna och hemma på helgerna. Tror inte det funkar att trycka till honom verbalt faktiskt när det knappt går att ändra hans åsikter...

Ah, där sa du nått. Klart jag är väl inte den mest övertydlige när jag pratar. Den andra kollegna när vi pratar, vi förstår varandra även om vi inte alltid säger allt, så det är en sån skillnad till denne.

Testa. Det ska inte gå att feltolka ens med flit.
Ska du ge dig på att trycka till måste du veta på förhand att du lyckas, annars kommer han troligen ta det som ett kvitto på att han är en himla festlig typ och du har okejat hans beteende.
Alternativet är ju att säga: "jag tycker du är trist och obehaglig som alltid ska få det till att handla om sex" , men sånt brukar sällan fungera som önskat är min erfarenhet.

Testa. Det ska inte gå att feltolka ens med flit.
Ska du ge dig på att trycka till måste du veta på förhand att du lyckas, annars kommer han troligen ta det som ett kvitto på att han är en himla festlig typ och du har okejat hans beteende.
Alternativet är ju att säga: "jag tycker du är trist och obehaglig som alltid ska få det till att handla om sex" , men sånt brukar sällan fungera som önskat är min erfarenhet.
Jag är inte typen som trycker ner folk, har själv blivit nertryckt och tycker inte om det, så gör det inte på andra.

Han är en av dom få jag faktiskt pratar med, bortsett från det svaret på just den frågan är han rätt okej. Det var han som stöttade mig när en annan kollega var dum mot mig, jag trodde inte han var den stöttande typen. Han är även jättebra då man kan berätta saker för honom och han sprider det inte vidare. Känner faktiskt att jag litar på honom även om han har ett dumt svar på just den frågan.
Då tycker jag du säger rakt ut hur du känner när han svarar som han gör eller så undviker du att ställa just de frågor han kan tolka som sexuella. Jag tror det första är bättre i längden dock.

Eftersom han verkar rätt trevlig och du trivs med honom annars skulle jag nog bara tvärignorera skämten. Inte reagera, inte le en millimeter, inte ens lyfta på ett ögonbryn, bara totalt inte låtsas om det utan svara typ "jaha bra att körningen gick bra" utan en min och hoppas att han ger sig när han inte får minsta lilla respons.

Alternativt ta upp det och säga typ "jag tycker du är skittrevlig och trivs jättebra i ditt sällskap men uppskattar inte alls den typen av skämt, så kan du sluta med det, tack."

Undrar vad som hänt om du skarvat på med - medan du kör, du är inte klok. Och sen om du haft tur och han tappat fattningen lite helt enkelt talat om att du inte uppskatta sexskämt.

DE där sexskämtarna få det liksom på hjärnan och mår nog bra av att bli lite tillhutade så de tänker på annat ett tag.

Ett exempel är:

"Hur går det?"

Jag vill ju bara fråga hur det går med arbetet/körningarna. Jag vet inte riktigt varför han skojjar in sig på det spåret, sen är han väldigt svår att få ändra på sig. Om han säger en sak, och jag vet att det han säger inte stämmer så tror han inte på mig och det är det han säger som är rätt fast det är fel..

Kort och gott hur bemöter man det på bästa sätt, eller finns det något annat bra man kan säga istället?
Jag har försökt med lite andra meningar, men brukar inte bli rätt med det jag egentligen är ute efter.
Det låter som en av mina bekants.
Han får på något märkligt vis precis allt att handla om sex.
Jag brukar svara "men lägg av, du tänker bara på sex!", tyvärr fungerar inte min metod. Det slutar med att jag blir arg istället.
Jag lider med dig, förstår hur du menar när du skriver att man blir begränsad i umgänget. Det går liksom inte att föra en seriös diskussion med en person som ständigt ska skoja till det och leda över till någonting helt annat. :rage:

Ett exempel är:

"Hur går det?"

Jag hade en kvinnlig anställd som alltid gjorde det, med glimten i öga förstås.
Tog alla chanser :D det blev ju tillslut en rätt kul lek som ingen annan riktigt fattade.
2 år senare föddes vår son :)

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 087
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 721
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka