hur bemöta okunnig inackordering

R

raggmunk

Vi har en inackordering som sakta men säkert börjar bli ett problem. H*n är jättegullig och trevlig i allmänhet. Problemet är att h*n har dålig självinsikt och inte kan ta till sig kritik. Det spelar ingen roll om man försöker linda in kritik på ett snyggt sätt, eller om man försöker vara brutalt ärlig, h*n väljer alltid att bli sårad och upprörd om man försöker påpeka något. H*n har minsann hållit på med hästar längre än vad vi har gjort.

En av inackorderingens hästar är ganska ung och befinner sig i en trotsperiod. Hästen är tydligt understimulerad eftersom den bara rids sporadiskt och då max 20-30min skritt på ridbanan. Anledningen till att det inte blir längre beror på att h*n inte klarar av att hantera hästen, som tydligt talar om att "nu går vi till utgången och avslutar passet", vilket ägaren snällt lyder.

Hästen börjar nu bli smått farlig att hantera eftersom den tappar allt mer respekt för människan och mycket väl skulle kunna kliva rakt över en oaktsam person (inklusive ägaren). Att det skulle vara några problem med ledarskapet, det vägrar ägaren inse.

Som exempel tar det ägaren minst en halvtimme att hämta hästen i hagen. Den är inte ett dugg svårfångad, utan vägrar bara följa med. När hästen väl kommit upp ur hagen och ut genom grinden, så går den i princip rakt över ägaren för att komma till en grästuva. Förklaringen till det beteendet måste enligt ägaren vara att hästen är hungrig och behöver mer mat! Det kan ju inte bero på bristande ledarskap... Vi vill snarare skära ner på givan eftersom det har kommit så mycket grönt gräs i hagen att de börjar bli feta hela bunten. Antagligen kommer det att sluta med att hästen får utökad kraftfodergiva eftersom h*n aldrig kommer att få hästen att äta mer hö (den lämnar redan halva kvällsmaten orörd i boxen). Jag blir så trött på alla hästägare som envisas med att övergöda sina hästar.

Hur får man en sådan person att inse att h*n behöver hjälp med hästen? H*n har blivit erbjuden hjälp att rida och träna hästen av en kunnig vän, men h*n missförstod vinken och ville ha en medryttaravgift för att "låna ut" sin häst.

Vi anser att det inte är våran uppgift som stallägare att uppfostra hästen. Visst gör vi vad vi kan för att slippa bli översprungna, men det räcker inte med den träning vi ger hästen till och från hagen, när ägaren låter hästen göra precis som den vill.

Det finns fler saker med hästens beteende som jag väljer att inte ta upp eftersom det skulle bli för uppenbart vem det rör sig om.

Vad skulle du som stallägare ha gjort i denna situation?

Sv: hur bemöta okunnig inackordering

Svårt eftersom man bara hört en sida av storyn, men om ni försökt förklara på alla sätt (utan att vara anklagande mot personen) så skulle jag nog be personen hitta ett nytt stall. Mitt stall, mina regler.

Men, visst borde det räcka med er hantering när ni leder hästen till/från hagen för att hästen ska inse att det inte är OK att springa över er.

eftersom hästen inte är din så låt dem hållas....

ledarskap hit och ledarskap dit.Se till att ni inte blir översprungna när ni hanterar den så får ägaren sköta resten.

ledarskap hit och ledarskap dit.Se till att ni inte blir översprungna när ni hanterar den så får ägaren sköta resten.

Hmmm, jo så kan man ju också göra...

Svårt eftersom man bara hört en sida av storyn, men om ni försökt förklara på alla sätt (utan att vara anklagande mot personen) så skulle jag nog be personen hitta ett nytt stall. Mitt stall, mina regler.

Men, visst borde det räcka med er hantering när ni leder hästen till/från hagen för att hästen ska inse att det inte är OK att springa över er.

Det är just det som är det svåra. Hur kan man lägga fram något utan att vara anklagande, när personen i fråga tar allting som rör hästen personligt. Det är ju ett känsligt ämne att försöka få någon att förstå att denne inte klarar av att hantera sin häst. Eller också vet personen det, men kan inte svälja sin stolthet.

Känns lite drastiskt att säga upp personen i fråga.

Och hästen förstår alldeles utmärkt att det inte är ok att springa över folk, dock inte utan ständiga påminnelser vilket blir tröttsamt i längden. Dessutom är det en del andra personer som hanterar hästarna ibland, så det är en fråga om den allmäna säkerheten i stallet.

Håller helt med!
Om det är ni som hanterar hästen vid in och utsläpp i de flesta fall, så brukar även den mest ointelligenta häst snabbt lära sig skillnaden på folk och folk, dvs den uppför sig när det är folk som har koll och vett att säga ifrån till den, och sparar utspelen på de folk som INTE gör det.

I övrigt tycker jag nog att man som stallägare måste acceptera att alla inte har samma syn som en själv, och jag skulle bli vansinnig om en stallägare där jag var inackorderad lade sig i min foderstat, oavsett hur denna såg ut. samma med ridningen. Jag tycker kort och gott att du lägger dig i saker du inte har ett dyft att göra med : )

Håller helt med!
Om det är ni som hanterar hästen vid in och utsläpp i de flesta fall, så brukar även den mest ointelligenta häst snabbt lära sig skillnaden på folk och folk, dvs den uppför sig när det är folk som har koll och vett att säga ifrån till den, och sparar utspelen på de folk som INTE gör det.

I övrigt tycker jag nog att man som stallägare måste acceptera att alla inte har samma syn som en själv, och jag skulle bli vansinnig om en stallägare där jag var inackorderad lade sig i min foderstat, oavsett hur denna såg ut. samma med ridningen. Jag tycker kort och gott att du lägger dig i saker du inte har ett dyft att göra med : )

Oj då, här blev man impopulär på en gång... :)

Så om man i all välmening vill förklara för någon att anledningen till att hästen försöker komma åt det gröna gräset genom att kliva över denne någon inte beror på att hästen får för lite mat, utan att personen snarare behöver jobba på sitt ledarskap, så är man helt ute och cyklar?

Nu rörde inte frågan i första hand foderstaten, och visst får h*n göra som h*n vill med sin häst. Men som stallägare har man ändå ett visst ansvar för att hästarna i stallet inte far illa. När hästen redan innan betessläpp börjar bli sommarfet, så anser jag att det är snudd på djurplågeri att öka foderstaten. Allt för många hästar slutar sina liv i förtid i onödan pga förslitningsskador som orsakas av övervikt.

Hej!
Jag tycker att du har all rätt att ställa lite krav på dina inackorderingar... Jag tycker inte att det är för mycket begärt att en häst ska uppföra sig och inte t ex springa över den som nu leder hästen.
Det handlar ju om säkerhet. Tyvärr finns det alldeles för många hästägare som är för okunniga och tyvärr är det också så att det oftast är dom som tror sig veta allt.

Jag stod för länge sedan i ett stall där liknande problem uppstod med en inackordering.
Det stod 12 hästar i det stallet och vi delade på in/utsläpp.
Den situationen/hästen/ägaren va precis likadan som det scenario du beskriver,fast ännu mer dramatiskt, och det slutade med att vissa andra hästägare (inkl.mig själv) inte ville/vågade hantera den hästen. Bla för att det vid varje utsläpp (innan skola etc.) tog sån jäkla tid,va påfrestande och man blev stressad och till sist för att det inte va säkert längre då denna hästen verkligen gick överstyr till sist.

Det hela slutade med att vi alla gick ihop och sa(på ett trevligt,inte påhoppande sätt) att vi faktiskt inte hade lust att hantera hennes häst längre. Antingen fick hon komma varje morgon och släppa ut själv/ta in, skaffa ordentlig hjälp med hästen lr flytta. Stallägaren behöll ju hellre oss 11 andra än en problemhäst som ägaren inte gjorde ngt åt.

Hon flyttade,men efter ca 6 månader kom hon tillbaka till oss men med en ny häst,som passade henne utmärkt,och erkände att hon insett att den gamla hästen va för svår för henne. Dom hade nämligen sagt till henne i det nya stallet oxå. Hon hade då sålt hästen till ngn mer erfaren. Hela hon ändrades med den nya hästen och blev mycket mer ödmjuk. Hon erkände att hon nu va jättelättad för att hon inte behållit den gamla hästen.

Ville bara dela med mig av detta:):)

Så om man i all välmening vill förklara för någon att anledningen till att hästen försöker komma åt det gröna gräset genom att kliva över denne någon inte beror på att hästen får för lite mat, utan att personen snarare behöver jobba på sitt ledarskap, så är man helt ute och cyklar?

Nu rörde inte frågan i första hand foderstaten, och visst får h*n göra som h*n vill med sin häst. Men som stallägare har man ändå ett visst ansvar för att hästarna i stallet inte far illa. När hästen redan innan betessläpp börjar bli sommarfet, så anser jag att det är snudd på djurplågeri att öka foderstaten. Allt för många hästar slutar sina liv i förtid i onödan pga förslitningsskador som orsakas av övervikt.

Nej du blir inte impopulär men du får kritik : )

Nej - jag tycker inte det är din ensak nej. Och att säga att det är djurplågeri tycker jag är uppåt väggarna. Finns säkert saker i din egen hästhållning ngn annan skulle vilja lägga sig i och ha åsikter om också, det finns det alltid. Men som sagt, jag tycker inte det är din roll som uthyrare, ska du bestämma foderstaten åt inackorderingarna bör detta isåfall stå i kontraktet.
så länge hästen fungerar för er att hantera, så är det inte din ensak hur den beter sig med ägaren, eller hur denna uppfostrar/inte uppfostrar den.

-nerkortat-
Hon flyttade,men efter ca 6 månader kom hon tillbaka till oss men med en ny häst,som passade henne utmärkt,och erkände att hon insett att den gamla hästen va för svår för henne. Dom hade nämligen sagt till henne i det nya stallet oxå. Hon hade då sålt hästen till ngn mer erfaren. Hela hon ändrades med den nya hästen och blev mycket mer ödmjuk. Hon erkände att hon nu va jättelättad för att hon inte behållit den gamla hästen.

Ville bara dela med mig av detta:):)

Vad skönt att höra att fler har haft samma problem och att det faktiskt kan lösa sig till det bättre. Började tro att alla tycker jag är dum i huvudet som lägger mig i... ;)

..om det finns risk för att hästen kan bli sjuk till exempel fång, så tycker jag visst att man ska lägga sig i. som jag skrev det finns så mycket okunnigt folk de kanske vill väl men har inte kunskapen, och då tycker jag för hästens skull att man ska lägga sig i... Tänk alltid på djuret i första hand i såna lägen. Tänk om flera människor lade sig i så kanske många hästar eller andra djur också skulle slippa mycket lidande.

Jag förstår precis hur du menar, vi har nämligen en liknande person i stallet jag står. Denna personens "söta lilla ponny" är en riktig :devil: (och i verkligheten ett ouppfostrat kallblod med jättehovar som gärna landar på din fot) och det finns ingen själkännedom hos personen. Att hästen springer över människan är en ren uppfostringsfråga! Att personens häst går fint med de flesta utom personen själv borde vara en väckarklocka men alla funkar tyvärr inte så...

Däremot skulle jag råda dig att inte "flumma" om ledarskap, utan tala om för personen att han/hon får ta och uppfostra sin häst för att slippa ta sina in och utsläpp själv. Ett annat alternativ är att be personen köpa kedja eller repgrimma så att ni kan få stopp på hästen när den börjar stimma.

Lycka till!

Nej du blir inte impopulär men du får kritik : )

Nej - jag tycker inte det är din ensak nej. Och att säga att det är djurplågeri tycker jag är uppåt väggarna. Finns säkert saker i din egen hästhållning ngn annan skulle vilja lägga sig i och ha åsikter om också, det finns det alltid. Men som sagt, jag tycker inte det är din roll som uthyrare, ska du bestämma foderstaten åt inackorderingarna bör detta isåfall stå i kontraktet.
så länge hästen fungerar för er att hantera, så är det inte din ensak hur den beter sig med ägaren, eller hur denna uppfostrar/inte uppfostrar den.

Finns säkert många saker i min hästhållning som folk skulle ha åsikter om, som inte jag skulle hålla med om. Det är jag övertygad om.

Återigen, h*n får bestämma foderstaten själv, jag har inte hindrat någon. Jag kan bara ge min åsikt och den är att det är helt uppåt väggarna att öka foderstaten på en häst som redan är på väg upp i vikt.

Jag tycker att ni rakt upp och ner skall säga som det är. Att ni inte har lust att riskera skador pga hästens beteende. Antingen tar hon hjälp av någon att lösa problemet (er, tränare, whatever), eller så får hon hantera sin häst själv.

Hellre att hon får sårad stolthet än att någon blir allvarligt skadad, det är inga små djur vi pratar om.

Som exempel kan jag ta min 2-åring i vårvintras. Hon kom in i en härlig trotsperiod när hon testade vilka som gick att skrämma och inte genom att hoppa till, ställa sig osv. under insläppen. (Hon ville inte gå in alt. hade väldigt bråttom in till maten.)
Det var bara att ställa in alla andra aktiviteter på eftermiddagarna och åka till stallet och ta in henne själv tills hon hade "kommit igenom det". Aldrig att jag skulle kräva att någon annan skall behöva ha min sprattlande snorunge runtflygandes bland hundar och barn.

Och som någon sa, hästar är snabba på att kolla vilka människor som gå att köra med och vilka det är läge att hålla sig på mattan med.
(Min dam funkade t.ex för alla utom en i början. Varje tillfälle denne person hade sina pass så glömde min häst hur man tar på sig grimman, att smackningar betyder framåt och att man går bakom människan... :grin:)

..om det finns risk för att hästen kan bli sjuk till exempel fång, så tycker jag visst att man ska lägga sig i. som jag skrev det finns så mycket okunnigt folk de kanske vill väl men har inte kunskapen, och då tycker jag för hästens skull att man ska lägga sig i... Tänk alltid på djuret i första hand i såna lägen. Tänk om flera människor lade sig i så kanske många hästar eller andra djur också skulle slippa mycket lidande.

Det kan jag hålla med om rent principiellt, men som stallägare får man nog bestämma sig för hur man vill driva sin verksamhet och vad man kan och vill kontrollera hos sina inhyrningar INNAN man tar in dom isåfall. Många hästar är feta och de får inte fång för den skull, det är en subjektiv bedömning man kan göra, men som inte har några faktiska belägg att det verkligen kommer hända. Ska du resonera så så blir det inte många puckar kvar att inte förvarna och ha synpunkter om. Hästen kan ju tex trilla i ett hål på vägen om man galopperar, så då kanske man som stallägare ska förbjuda att de galopperar ute också : )
Jag tror denna stallägare måste bestämma sig för VAD det är hon inte kan leva med ang. sin inackorderings häst. är det hur den uppför sig när man hanterar den, är det att den är för fet, eller är det att ägaren enligt stallägaren inte är tillräckligt kunnig och "borde göra en massa saker annorlunda.
som det nu är låter det som det är fel på väldigt mycket : )

med att lägga sig i menade jag inte att man ska gå in och "ta över" utan att inte tyst se på, man kan gott och väl tala om riskerna och jag vet att inte alla feta hästar får fång men risken ökar ju, och här verkar det ju som om vi talar om en okunnig hästägare.

Jag förstår allvarligt talat inte mig på alla som vägrar att ta till sig det andra har att säga, är man så rädd för att visa sig okunnig eller vad handlar det om.
Nu säger inte jag att allt jag gör är rätt, utan tvärtom, jag lyssnar mer än gärna på vad andra säger och försöker ständigt lära mig mera...

Finns säkert många saker i min hästhållning som folk skulle ha åsikter om, som inte jag skulle hålla med om. Det är jag övertygad om.

Återigen, h*n får bestämma foderstaten själv, jag har inte hindrat någon. Jag kan bara ge min åsikt och den är att det är helt uppåt väggarna att öka foderstaten på en häst som redan är på väg upp i vikt.

Om det är så att personen betalar för att en viss mängd foder ska ingå men ökar givan utan att betala extra skulle jag säga blankt nej.
Mer mat = högre kostnad, sedan är det skitsamma om foderstaten är fel eller inte för det är ju faktiskt inte riktigt dina problem. :)

Håller med Mackan och Älgen.

Se bara till så att hästen inte springer över dig och lägg dig inte i ägarens sätt att fodra eller sköta sin häst.

Tycker tråden börjar arta sig med många intressanta åsikter. Det är några inlägg jag vill kommentera, men hinner inte mer just nu. Återkommer antingen sent i kväll, eller i morgon.

Fortsätt gärna diskutera, och låt oss inte snöa in på fodergivan, som inte är grundproblemet här.

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 598
Senast: Cambrie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar