hur bedöms det?

ameo

Trådstartare
Moderator
Hälta är väl fortfarande diskvalificerande i dressyr antar jag, eller? (har väl inte läst något dressyrTR de senaste typ 10 åren :angel: )
Jag undrar bara hur det skulle bedömas om en häst visar oregelbundenhet i bakbensrörelserna i mellantrav eller ökad trav, om den är helt ren och regelbunden annars? Poängavdrag eller uteslutning?

Sv: hur bedöms det?

För att bli utesluten krävs att hältan syns tydligt i bägge varven bla. så visas det bara på diagonalen och inte i volter etc. så får du antagligen "bara" avdrag på den punkten plus att det kommer dras ner under det allmänna intrycket.

Om hästen är oregelbunden i mellantrav/ökad trav men i övrigt ren kommer det att bli poängavdrag där oregelbundenheten visar sig. Dessutom kommer gångartsbetyget under "allmänt intryck" att bli lägre.
För att bli utesluten krävs att hästen visar tydlig hälta som inte är övergående. Om det bara är en tillfällig oregelbundenhet blir det alltså poängavdrag - t.ex. en oren mellantrav ger ett underkänt betyg.

Beror på vad det är för domare..
För några år sen blev jag diskad pga hälta därför att hästen var trött och nickade med huvudet när jag vände över ridbanan en gång.. Ingen i publiken fattade någonting när jag blev avblåst, och inte jag heller, men diskad blev jag.
Jag var vansinnig när jag kom ut eftersom det dessutom var allsvenskan och sabbade för laget och hästen var inte halt. En av funktionärerna kom ut eftersom hon såg att jag var upprörd och hon dessutom kände mig, och pratade med mig. Hon böjde för att kolla hälta och det syntes INGENTING, men diskad var jag och fick åka hem, utan att ens få pengarna tillbaka.. *fortfarande sur*

Summan av kardemumman, problemet är att domaren får tycka vad den vill.. :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 391
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat