Hur bedömer ni denna stam?

J

Jacky

Hej,

Vi ska köpa en häst som har nedanstående stam. Hur skulle ni bedöma stammen? Ridbarheten, psyket mm? Är nyfiken på era synpunkten eftersom vi inte kan mycket om ämnet men har fått höra positivt om hästen av några. Är bara nyfiken på fler åsikter:) Är hästen, pga stammen, mer dressyr- eller hopp-inriktad eller båda enligt er. Hästen i fråga har inte ridits än, håller på att ridas in. Naturligtvis har vi sett hästen i fråga och den har mycket fina gångarter.

stofamilj: 23
e: chapman
ue:bellini
uee:ganesco
ee: chagall
eee: utrillo
uue: chagall
uuee: utrillo

(Jag hoppas jag skrev rätt nu:) e: pappan u:mamman?)

Kom gärna med era åsikter:)
Tack!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur bedömer ni denna stam?

Gammal svensk stam med inriktning dressyr men som också brukar ge hästar som kan hoppa. Multitalanger med andra ord.
I mångas ögon en svår stam men för rätt personen troligen en häst med hög ridbarhet. Hade själv inte tvekat på den om jag skulle ha en ridhäst. Men den kanske inte är den allra bästa hästen för en ren motionsryttare. Den kan komma att kräva en del kunskap av de som ska hantera den. Om man utgår från stammen och inte individen som ju kan vara helt annorlunda.
Är det denna hästen som du menar? http://www.blup.se/sv-SE/horses/199591-hot-chili-pepper-e-23-swb
Är det rätt häst kan du själv se att enligt blup bör den här hästen vara något mindre än medel en bra dressyrhäst med för ändamålet trevligt temperament.

Senast ändrad:

Jag gillar stammen:). Tror att det är en trevlig dressyrhäst som troligen tar sig över hinder på ett bra sätt också.

När man skriver ut stammen på hästarna så skriver man egentligen bara hingstarna som följer stolinjen. Alltså: pappa-morfar-mormorsfar osv. I den aktuella hästens fall blir det Chapman-Bellini-Chagall:).

Japp det är den hästen. Om allt ska som det är planerat, hämtar vi henne imorgon :bump:
Vi har mycket duktiga tränare (som har stor erfarenhet av att utbilda unga hästar samt rider på elit nivå i dressyr själv) kommer att hjälpa oss hela tiden så jag tror vi kommer klara det. Vi är inte oerfarna men har inte haft en sådan ung häst innan (men en rätt outbildat 6-åring har min dotter tränat / utbildat mycket bra) samt att vi har haft egna hästar i många år.

Hästen ska användas som tävlingshäst (förhoppningsvis) i hoppning eller fälttävlan samt träna mycket dressyr eftersom vi anser att det är grunden till all ridning.

Tack båda för ert svar. Hoppas fler vill ge sina synpunkter.

Senast ändrad av en moderator:

Hästen borde vara mer användbar som dressyrhäst än hopphäst. Den borde också vara kort och burkig i kroppen, det har alla hästar jag sett som haft Chagall två gånger så nära i stammen varit.

Detta är ingen stam på häst som jag hade köpt för att tävla i hoppning.Den har som jag ser det,en ren dressyrstam.

Håller med att för mig klingar det också dressyr-stam. Det roliga med Chapman och Bellini är ju att de själva hade väldigt bra hoppbetyg på sina bruksprov, men förärvningen på blup tyder ju på gångarter.

Jag hade en uppfödning e. Chapman u. fullblod som kvalade två år på rad till Falsterbo i hoppning och senare så tävlade han Grand Prix dressyr. Det är kul med avel ;)

Troligvis är det lite hopp i mamman till din blivande häst eftersom de lagt hopphingstar tidigare på stoet.

Lycka till!

Liknande trådar

Avel Har ett svart KWPN sto (även med i ASVH) på 16 år. E.Haarlem - Voltaire - Furioso II o på mödernet wellington - nimmerdor - Inschallah x...
Svar
6
· Visningar
2 649
Senast: sassiball
·
W
Avel hej! Har ett sto efter Shogun och udanefter Mackay(avelsvärderad) och tänkte höra om någon vet något om någon av dessa hingstar. Står...
2
Svar
32
· Visningar
4 031
Senast: Görel
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 280
Senast: Derring-Do
·
Avel för sv. ridponny samt registrering. har en massa frågor då jag inte är så haj på det där. jag har en ungponny f 05 som har delvis...
Svar
3
· Visningar
889
Senast: beauspirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025