Hur bäst träna upp/banta en överviktig häst???

S

sockerloppan

För att få en häst att gå ner i vikt- HUR gör jag bäst???
Vad bränner mest på hästen???
Nån som bantat ner sin häst som kan ge bra råd/tips???!!!
Tack på förhand// mvh...

Sv: Hur bäst träna upp/banta en överviktig häst???

hej ..
minska foder- givan av havre och annat som du ger med minst hälften så lite havre som möjligt, och så lite socker och fett som möjligt ersätt med frukter och grönsaker och hö och halm,
och ersätt med tillåtet foder fråga din veterinär,ex betfor men oxå vitaminer och mineraler plus vatten,salt sten.
öka motionen dagligen .rid ute iskogen kör hästen .longera .
låt alla hästar gå ute hela dagarna minst fyra timmar gärna mera.
att stå på stall är inte bra ,bara över nätterna.
läs på alla foder påsar vad dom innehåller,så använd så lite som möjligt av energi rika foder!
låta hästen jobba så mycket som möjligt fast ta lite per gång
om den inte är tränad för jobb. öka undan för undan träningen.
låt den gå fritt ihagen är bra. :banana: :bump: :banana: :bump:

Jag har gjort det!
Och det första viktiga är att ha en uträknad nogran foderstat..och sedan anpassa ridningen efter konditionen på hästen.

Jag skrittade mycket i början eftersom hästen inte var igång..tror att jag skrittade i ca 1 månad i kuperad terräng i form och varvade med logering och tömkörning. Det funkade bra för mig..och eftersom jag tog det så lugnt och räknade foderstat med allt vad det innebär så förlorade hästen sin övervikt och satte muskler i stället.

"....och så lite socker och fett som möjligt ersätt med frukter och grönsaker"

Har du läst den metoden i VeckoRevyn eller??

Hur i hela friden tänker du :confused:
först skriver du att man ska ge så lite socker som möjligt.sen skriver du att man ska ge betfor i stället :eek: :crazy: :confused:

Släpp den i en hage med en annan buskompis så lovar ja att den går ner i vikt.. de e ju roligt för hästen oxå :D :D :D

Tack för era svar! Hästen är inte hos mig än men kommer snart hopaps jag! Det är min fd. medryttarhäst som jag äntligen antagligen lyckats få loss från sin ägare som låtit honom bli jättefet vilket resulterat i ömma framben iom att han är den tunga typen av fjording!

SJÄLVKLART för mig e att han kommer vara ute morgon-kväll, skulle ALDRIG stänga in en häst flera timmar/dag!!! Vill egentligen ha honom på lösdrift men ja har inte hittat nåt här i närheten å stallet jag hittat nu e en kompis som har å vi har samam syn på hur hästar ska behandlas= ute så mkt det bara går...

Tack för era svar...//mvh...

Hej
Var försiktig med för hård träning om den redan har ont i bena...

Jag hade hand om en häst som hade problem med sviter från en muskelsjukdom i ryggen. Detta gjorde att jag inte kunde arbeta för hårt. Jag skrittade långa turer i varierad terräng, han fick gå mycket upp och ner för backar (inte så branta..).
Jag drog ner kraftfodret så han fick bara lite vetekli och lite betfor med vitaminer och mineraler till, och så fick han mer hö.
Tyvärr fanns där inte möjlighet att låta honom gå ute mer än ett par timmar om dagen i hage, men fick gå i sin egen paddock resten av dagen.

Lycka till/Lena

Min valack går upp i vikt bara han ser mat!

För att hålla honom i "normalt" hull försöker jag ge så lite kraftfoder så möjligt, det är kraft fodret som gör hästen fet INTE höet, detta är väldigt viktigt att komma ihåg.

Jag ger ca 0,5kr torr betfor och lika mkt havre/ dag då får han tillräckligt med energi och sen försöker jag rida ordentligt varje dag.
När jag köpte honom var han som en tunna och orkade väldigt lite så till en början så skrittade jag bara, har du möjlighet så skritta två pass/dag (helgerna?) ca 20-30 min /pass då hinner han vila imellan men rör sig ändå mkt.
Hitta ett stall där han får gå ute från tidig morgon till kvällen, yngre kompisar i hagen kan vara en bra idé, några som busar mkt får oftast "igång" de slöare hästarna och vips så försvinner en massa extra vikt.
Lösdrift är annars en kanon lösning, hästen kan röra sig obegränsat och gör åt sin extra energi på att hålla värmen.

Min häst var slö och såg allmänt ledsam ut när jag köpte honom nu har han fått livsglädjen tillbaka och är full av liv och bus! Pälsen är blank och fin och han har en glimt i ögat som inte fanns där tidigare.
Lycka till med din nya vän!

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.