Hur bäst lägga våtvärmande omslag på hov?

bettysmatte

Trådstartare
Pållan har en befarad hovböld igen... Sist när hon hade hovböld rekommenderade hovis att jag lägger ett våtvärmande omslag om hoven för att försöka dra ut bölden. Vi skulle till hovis dagen därpå, så omslaget skulle sitta för natten. Men hur gör man bäst:confused:? Jag behöver både metoder och material i detalj, för jag är verkligen inte bra på det här med bandage på hästhovar och ben! Försökte använda mig av bomull dränkt i vatten, juteväv runt hoven, samt silvertejp förra gången. Det fick nog inte sitta länge... Har en häst, som även när hon har ont, har en otrolig förmåga att pilla sönder saker:crazy:.

Så alltså: Hur drar man mest effektivt ut en hovböld? Hur lägger man ett bra våtvärmande omslag?

För att förtydliga ska jag självklart ringa veterinär och hovis så snart som möjligt, men blir det hovis så får jag nog ändå rekommendationen att lägga ett omslag tills jag kommer dit. Behöver därför veta hur man gör :)!

Sv: Hur bäst lägga våtvärmande omslag på hov?

Ta en rejäl bit bomull, så den täcker hela undersidan av hoven och upp till kronranden. Dränk in den i jodopax först och sen sätt på hoven.

Ta en vanlig plastkasse och trä på hoven, sen är det bäst att ta ett flexi bandage, sånt självhäftande, och linda runt och under hoven så att det bli ett paket. Ta rejält så att det sitter.

Klipp bort det överflödiga av plastpåsen som sticker upp över paketet. Så till sist linda silvertejp om hela paketet för att få det att hålla lite bättre, tänk på att ta rätt mycket i tån där det slits sönder först.
Till sist kan du hälla i lite mer jodopax i paketet, lättast bak vid ballarna, så att det är rejält blött där i.
Var bara noga så att inte förbandet ligger så att det kommer en massa jodopax i karleden då det kan bränna sönder den känsliga huden där.

Klart!

Jag brukar klippa av gammla jeans-ben och dra på hoven. Blöt det först i vatten. Närmast hoven kan man även ha en blöt frottehanduk sen drar man på jeans-benet till hälften, viker upp bakåt under hoven till benets baksida och knyter om med ett balsnöre. Utanpå detta en plastpåse.
Det andra jeans-benet som är torrt viks framåt upp på framsidan av hoven/benet. Sen Gaffa/Silvertejp runt det hela. Sitter jättebra, håller och kan återanvändas ett par gånger.
Lycka till.

om hästen tillåter så ställ hoven i en hink med varmt/ljummet grönsåpavatten. det är väldigt effektivt och lindrar skönt! min häst älskade att stå i hinken och ville inte ta upp benet när jag tyckte han var klar. ;)

Jag vet inte om jag skulle sätta på en fånghäst våtvärmande.

Men jodomslag så "kokar" hoven.
Hade det varit en böld på en frisk häst- ja.

Om man ger NSAID så stoppar man upp processen o den kommer inte att mogna.
Fråga din fångvet. hur du ska göra.

på mitt jobb blandar vi lättrinnande liniment, salt och kokhett vatten. dränker bomull med blandningen och lägger om hoven med bomull, plast, bandage o sist en massa tejp så det sitter kvar över natten.
funkar väldigt bra! man får akta så man inte får blandningen i karlederna bara..

Fast sist rekommenderade ju hovslagaren att jag skulle göra det. Och de vet ju att jag har en fånghäst...

Min vet kan jag inte fråga förrän tidigast på tisdag.

Men hur länge åt gången? Min häst tycker att jag är pest och pina om jag försöker få henne att stå med en fot i en hink. Jag provade igår kväll nämligen. Jag måste stå bredvid benet hela tiden och "vakta" annars tar hon ur hoven igen... Helst med buller och bång så hinken med innehåll välter över hela golvet :crazy:!

Jag har precis lagt ett snyggt och prydligt omslag, men jag glömde plast. Jag lade alltså jodindränkt bomull närmast hoven och sedan självhäftande linda runt om. Men det kanske inte är någon vits alls när man glömde att plasta in? Kommer att låta det sitta i några timmar, om hon inte redan har plockat av bandaget innan, och sedan ha hennes fot i en hink ett tag senare idag. Får väl ta med en bok ut och läsa den stående bredvid benet....;)

minst en halvtimme måste dom stå, gärna länger. kanske kan ge henne lite hö att tugga på så det inte blir så långtråkigt att stå still? :)

Jag håller med axel. Är det så klokt att lägga jodopaxomslag på en fånghov?

Jag har ingen aning om det är bra eller dåligt men jag hade inte vågat göra det utan att fråga ngn.

Ingen aning, men hovslagaren rekommenderade ju som sagt det sist:confused:. Men jag kan ju prova att låta henne stå i såpvatten två gånger om dagen till att börja med och se om det har någon effekt...

minst en halvtimme måste dom stå, gärna länger. kanske kan ge henne lite hö att tugga på så det inte blir så långtråkigt att stå still? :)

Okej, nu har hästen stått i en hink i en halvtimme :D. Får väl ge henne en omgång till ikväll kanske när hon får kvällshöet. Då kanske vi till och med kan göra det i boxen när hon står och äter som bäst... Kan man göra det FÖR länge och FÖR ofta, eller är det bara att köra på så länge man orkar? När bör man se resultat, dvs när bör bölden "ploppa" ut?

Nyfiken i en strut som jag är undrar jag också vad såpvattnet ska ha för effekt på hoven? Är det att det mjukar upp hoven, så att bölden lättare kan "hitta ut", eller vad är tanken bakom "fotbadet"?

Senast ändrad:

Jag tror att det är lite samma när de står i solen med hovarna- de får mer puls.
Det behöver inte innebära att det är farligt, men så tror jag.

Nu har vi "fotbadat" en sista gång för kvällen. En halvtimme igen. Försökte låta henne stå i boxen med kvällshöet, men icke att hon skulle ha foten i spannen då inte! Så hon fick stå i gången igen. Hoppas att det gör nytta, och hoppas att det är såpass "enkelt" (allting är ju relativt...) som en böld igen. Symtomen är samma. Haltare och haltare på ena fram. Puls i bara det benet, dock inte så mycket ändå. Kanske något varmare hov, men bara marginellt.

Har varit i kontakt med min snälla veterinär som t.o.m svarar på SMS på helgerna :love:! Hon tyckte att jag kunde sätta på ett våtvärmande omslag och se om det hjälper. Ni som har gjort det, hur länge ska/får det sitta?

Att ni aldrig lär Er,,:confused:

Samma personer ställer samma frågor och samma personer kommer med samma svar i alla trådar i ämnet.

Jag utgår i från att det är en hovböld och i så fall är detta det bästa sättet "som glad amatör" att själv försöka åtgärda problemet tillfälligt tills hovis kan komma ut och snappt analysera och drenera bölden.

Ta en Petflaska 1,5 liter, som jag förstår det på forumet så dricker tydligen alla coka cola. Tvätta ren flaskan,

Fyll upp 2/3 delar av flaskan med varmtvatten, tillsätt 1-1,5 dl strösocker och skaka om lösningen noggrant. Tillsätt en "skvätt" ren jodopax så vattnet blir ljust Tefärgat.

Lägg därefter ett hovbandage över hela sulan och upp över kronranden, inte högre med tjock bomull. Linda därefter in bandaget med wetflex. Häll därefter ner lösningen genom bandaget runt hela hoven på nedsatt ben och även över hela sulan på upplyfft hov så det blir genomdrängt.

Detta ska göras på kvällen när hästen går på boxvila över natten och på tidigare rengjord hov. Låt bandaget sitta kvar över natten och innan utsläpp nästa morgon försiktigt ta av det för att kontrollera om/var hovbölden har självdrenerat sig. Har bölden inte självdrenerat sig och hästen inet är ohalt lägg ett nytt omslag och låt den gå ut över dagen i hage. Gör om samma procedur följande kväll, är hästen inte mindre halt nästkommande morgon så är risken stor för att det inte enbart är en hovböld utan kan även vara en perforerad sulkropp,senskada eller hovbensbrott.

Varför socker??? Jo för att socker drar åt sig bakterier vilket just hovbölder innehåller,, varför svag jodopax lösning??? Jo för att stark jodopax bränner och blistrar hornet till en hårdare struktur.

I alla lägen ska skadan så snart som möjligt kontrolleras av erfaren Veterinär på hovar eller en utbildad hovis i första hand som har kunskapen om hur man diagnosticerar och renskär en hovböld.

Att ni aldrig lär Er,,:confused:

Samma personer ställer samma frågor och samma personer kommer med samma svar i alla trådar i ämnet.

Jag utgår i från att det är en hovböld och i så fall är detta det bästa sättet "som glad amatör" att själv försöka åtgärda problemet tillfälligt tills hovis kan komma ut och snappt analysera och drenera bölden.

Vad är det jag inte lär mig:confused:? Jag har haft EN hovböld på samma häst tidigare (första hovbölden i mitt liv), och detta var bara för några veckor sedan. Då hann jag aldrig göra något våtvärmande omslag förrän vi åkte iväg till hovslagaren. Har därför ingen erfarenhet av att göra detta. Har heller ingen hovslagare som "kan komma ut och snabbt analysera och dränera bölden" utan jag får åka en 5 mil för att komma till hovslagaren. Han jobbar ju inte heller på helgerna...

Och, ja, som du ser av inlägget ovanför så har jag varit i kontakt med veterinär redan. Kliniken är öppen tisdagar och torsdagar, och är inte hästen bättre imorgon så tar vi beslut att åka in till kliniken på tisdag.

Inget att bry sig om. jag har svarat i din tråd men nog aldrig i ngn annan om hovbölder eller har i alla fall aldrig påstått att jag kan ngt om detta.

Dessutom är coca- cola ngt av det värsta jag vet. Det går bara att dricka tillsammans med hamburgare.

Jag hoppas det ordnar sig med din häst.

Till coari
jag ska lägga ditt tips om hovbölder på minnet.

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 383
Senast: Mia_R
·
H
Hästvård Har tidigare postat en tråd om min Nordsvensk som blev plötsligt halt 22 juli. Vi misstänkte först hovböld men efter besök av veterinär...
Svar
4
· Visningar
1 638
Senast: Hallon
·
Hästvård Hej! Vår ponny har en misstänkt hovböld, men hovslagaren kunde inte hitta var den satt när han var ute i veckan. Dock tyckte han att jag...
Svar
8
· Visningar
6 510
Senast: Cim
·
C
Hästvård Har blivit ordinerad animalintexomslag på pållens hov, p g a misstänkt hovböld. Hur läggs detta omslag? Enbart under sulan, runt hela...
Svar
17
· Visningar
11 799
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka