bettysmatte
Trådstartare
Pållan har en befarad hovböld igen... Sist när hon hade hovböld rekommenderade hovis att jag lägger ett våtvärmande omslag om hoven för att försöka dra ut bölden. Vi skulle till hovis dagen därpå, så omslaget skulle sitta för natten. Men hur gör man bäst? Jag behöver både metoder och material i detalj, för jag är verkligen inte bra på det här med bandage på hästhovar och ben! Försökte använda mig av bomull dränkt i vatten, juteväv runt hoven, samt silvertejp förra gången. Det fick nog inte sitta länge... Har en häst, som även när hon har ont, har en otrolig förmåga att pilla sönder saker.
Så alltså: Hur drar man mest effektivt ut en hovböld? Hur lägger man ett bra våtvärmande omslag?
För att förtydliga ska jag självklart ringa veterinär och hovis så snart som möjligt, men blir det hovis så får jag nog ändå rekommendationen att lägga ett omslag tills jag kommer dit. Behöver därför veta hur man gör !
Så alltså: Hur drar man mest effektivt ut en hovböld? Hur lägger man ett bra våtvärmande omslag?
För att förtydliga ska jag självklart ringa veterinär och hovis så snart som möjligt, men blir det hovis så får jag nog ändå rekommendationen att lägga ett omslag tills jag kommer dit. Behöver därför veta hur man gör !