Hur barn blir till

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
En bekant till mig fick kämpa ganska hårt för att till slut bli gravid. De gick på diverse utredningar fram och tillbaks. Hon berättade att en av de första frågorna de fick var "vet ni hur man gör?". De tyckte förståss att frågan var helt konstig, men de fick till svar att det är många som faktiskt inte vet hur ett barn blir till.

Nu har jag hört flera som berättat samma sak och då blir jag genast väldigt fundersam på hur man kan missa detta, och om man nu kan se någon gemensam nämnare för dessa personer? Själv tänker jag på vissa religioner eller familjer där prat om sex och samlevnad kanske är helt förbjudet eller tabu.

Jag är själv uppvuxen i ett hem där man inte alls pratat sex. Jag kan inte minnas att mina föräldrar någonsin pratat om blommor och bin med mig. Sexualundervisningen i skolan var heller ingenting att hänga upp i julgranen eftersom vår lärare gömde sig skamset bakom boken och mumlade något. Jag gömde mig tillsammans med några vänner bakom våra bänkplatser och försökte att sjunka genom jorden (å, jag minns då vi skulle trä kondomer över provrör.. jiiises, då höll jag på att dö), några andra skämtade och ropade "knulla" och andra tillhörande ord till övriga klassens generande skratt. Uppenbarligen fick jag ju koll på läget ändå, helt uppenbart eftersom jag nu själv är gravid.

Allvarligt talat.. ...vilka är det som missar den här informationen?
 
Sv: Hur barn blir till

Ja det undrar jag med.
Jag jobbade på ett stort stuteri i massor med år. Och där vart det skrämmande att se hur många det är som inte vet hur barn eller föl blir till. Ibland undrade man hur f*n de lyckats få till ungarna de hade med sig. Men de kanske trodde att det funkar helt olika på människor och djur?
 
Sv: Hur barn blir till

Alltså jag tycker mig ha märkt att folk som blivit gravida av "misstag" eller oplanerat eller på första försöket ofta faktiskt inte vet något alls om ägglossning, spermier osv - dvs vad som faktiskt krävs för att en befruktning ska ske. De verkar tro att man bara nuppar lite och så vips! blir det barn.

Jag som har kämpat i snart tre år och redan gjort en ivf känner mig som en gynekolog i jämförelse... :D
 
Sv: Hur barn blir till

Det är en sak att veta hur själva sexet går till men det är en annan sak att veta hur/när man kan bli gravid. Fram till för några år sedan när folk i bekantskapskretsen började bli gravida hade jag en jättevag koll på hur man blir gravid. Tills dess hade jag tänkt lite diffust att det var väl bara att ha oskyddat sex så blev det barn men så är det ju inte alls. Det enda jag visste var att man vanligtvis inte kan bli gravid under mensen. Jag visste inte på rak arm om att man skulle pricka ägglossning och sånt.

När man inte ska bli gravid, dvs när man är ung, får man budskapet ungefär som att allt oskyddat sex, det räcker typ nästan med ett grovhångel, ger per automatik barn. När det sen blir mer aktuellt med barn får man budskapet att du ska absolut inte tro att du kan bli gravid hur som helst och det tar i genomsnitt 6 månader av medvetet planerat sex för att det ska ta sig. Det är väldigt motsägelsefullt det där.
 
Sv: Hur barn blir till

Eh, det funkar ju faktiskt olika på människor och många djur? Hundar och katter kan ju tex bara bli dräktiga när de löper medan hos människor är det tvärtom. Människor har ju heller inget som direkt motsvarar stons brunst.
 
Sv: Hur barn blir till

mina föräldar förklarade aldrig nåt om sex,mens eller likande för mig. Däremot så såg de till att vi premunerade på Kamratposten*skratt* fick det mesta av sexualkunskap från den,bullen och "mitt livs novell"...
Men jag hr väldigt svårt att fatta att nån kan missa det.
 
Sv: Hur barn blir till

Jo det är väl klart att det är lite olika . Enda skillnaden är väl NÄR det ska ske för att det ska bli barn eller föl eller valpar. Annars går det väl till rätt lika ,snopp till vagina ,spermier till ägg. Så stor skillnad är det väl inte:confused: Sen finns det ju extrema djur som kan befrukta sig själva m.m. Men med våra vanligaste djur är det väl rätt lika. Eller?
 
Sv: Hur barn blir till

Att en fertilitetsklinik frågar om man vet hur man blir gravid kopplar jag inte enbart till att man vet hur sexet går till utan att man också vet de kroppsliga förutsättningarna och de mest gynsamma förhållandena som krävs för att man ska kunna bli gravid. På så sätt kan man inte säga att det är samma sak för en tik blir ju dräktig under löpet medan en människa funkar tvärtom. Tror man att det funkar på samma sätt så lär det inte bli några barn (eller valpar...)
 
Sv: Hur barn blir till

Kalaspinglan skrev:
Uppenbarligen fick jag ju koll på läget ändå, helt uppenbart eftersom jag nu själv är gravid.

Lite OT, men nu måste jag ha missat nåt... :confused: När kommer bebben? :bump:
 
Sv: Hur barn blir till

Mulles_matte skrev:
Lite OT, men nu måste jag ha missat nåt... :confused: När kommer bebben? :bump:

Du har inte missat något. Jag bara smög in det lite snyggt sådär, och titta... det är något som reagerade. Det är långt kvar tills bebben pluppar ut (om allt nu går bra hela vägen), inte förrän i november... :)
 
Sv: Hur barn blir till

När stoet brunstar eller tiken löper så har hon (eller kommer snart att få) ägglossning, så jag skulle nog vilja påstå att det funkar exakt likadant....
 
Sv: Hur barn blir till

Hur menar du? Man parar ju hundar under tiden de löper och är det så att ägglossningen kommer under löpet så är det ju precis tvärtom mot hur kvinnor fungerar, där ägglossningen och bästa tiden för att bli gravid ligger ganska precis mitt emellan två mensperioder.
 
Sv: Hur barn blir till

Sunshine skrev:
Alltså jag tycker mig ha märkt att folk som blivit gravida av "misstag" eller oplanerat eller på första försöket ofta faktiskt inte vet något alls om ägglossning, spermier osv - dvs vad som faktiskt krävs för att en befruktning ska ske. De verkar tro att man bara nuppar lite och så vips! blir det barn.:D

Jag håller nog med dig! Men precis som Mino skrev så hade inte heller jag någon riktigt koll på det här med ägglossning och sånt förräns för några år sedan - det har ju inte funnit någon anledning för mig att veta innan...
 
Sv: Hur barn blir till

mino skrev:
Att en fertilitetsklinik frågar om man vet hur man blir gravid kopplar jag inte enbart till att man vet hur sexet går till utan att man också vet de kroppsliga förutsättningarna och de mest gynsamma förhållandena som krävs för att man ska kunna bli gravid.

Det har du rätt i, så långt tänkte förståss inte jag när vi pratade om detta min vän och jag. Å andra sidan, finns det människor som inte vet hur själva sexet går till?
 
Sv: Hur barn blir till

Så det där med storken är alltså inte sant. :eek: Skojar bara, säger grattis istället! Att man inte vet hur det går till här i Sverige tycker jag är ganska märkligt. I andra länder kan jag ha en annan förståelse för det.
 
Sv: Hur barn blir till

*Lån*

Måste bara göra ett inlägg i fråga om hundarnas löp.

Löpet hos en hund är uppdelat i 4 faser

*Proöstrus (ca 9 dagar)
Under denna period bildas folliklarna, slemhinnorna ökar i tjocklek, vulvan sväller och blir hård, tiken dricker mycket och kissar mer för att signalera till hanhundarna att hon är på "G"

*Östrus (7-9 dagar)
Under denna period frisätts LH och ägglossningen kommer igång. Under denna period är tiken parningsvillig och äggen redo för befruktning.

*Metöstrus (ca 2 månader)
Under denna period är tiken inte parningsvillig och progesteronhalten är hög oavsett om tiken är dräktig eller inte. Hos dräktiga tikar utvecklas fostren under denna period.

*Anöstrus (ca 4 månader, men stor variation förekommer)
Under denna period är äggstockarna tämligen inaktiva och halten könshormon låg.

Det går absolut inte att jämföra människor och hundar i fråga om detta eftersom vi släpper våra ägg Innan vi blöder och blöder om ägget är obefruktat!
Hundar blöder mest under proöstrusfasen, d.v.s INNAN ägglossning skett..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 896
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 433
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 166
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp