Hur bäddar ni sängen?

För att återgå till ämnet så tror jag att det är ganska många duntäcken som ligger på varandra.

Jag har ett svagt minne av att jag sett något inredningsprogram (bygglov, roomservice eller liknande) och jag blev förvånad över hur mycket som behövs för allt fluff ska synas.

Sedan funderar jag på vad som är bäst, duntäcken med eller utan rutor för bästa fluff. Ärligt alltså.
I tyskland och där har man väl fortfarande de där stora duntäckena som liknar en kudde mer än något annat. Som man varje dag fluffar till och som ligger som en boll uppepå kroppen.

Annars tror jag på 2-3 duntäcken med sydda fyrkantiga "kanaler" genom hela täcket.
 
Det jag lägger krut på vad gäller sängen är att jag har de täcken, kuddar och textilier jag tycker om. Jag vill ha sommar/vintertäcken i dun (duns varande eller icke varande kan vi ta i en annan tråd), relativt fasta kuddar, lakan i percale (av rätt kvalité) och örngott i siden (äkta siden, det är underbart för håret). Jag matchar också påslakan-örngott-underlakan i färger som jag tycker passar ihop.

That's it. Inte tänker jag ställa mig och bädda varje dag också :p
 
Tillhör den skaran som inte bäddar sängen. jag är för praktisk för att vilja ha massa prydnadskuddar i sängen. Bäddar sängen när man får besök - eller lägger iallafall ordning kuddar och täcken då ;)

Tanken är väl att när du ligger i sängen så behöver du något annat förvaringsutrymme för prydnadskuddarna & överkast - för ni lär ju inte sova i dem. så en kista eller en stor fåtölj. Men det innebär ju att man måste flytta alla kuddarna dit.

Nej har alldeles för lite tid och ork för att orka med sånt även om det är fint. Ska däremot ta mig i kragen och fixa en klädhängare så inte kläderna behöver ligga på golvet :p ;)
 
Jag lever med tre bäddsabotörer och har lagt ner bäddandet helt.
Två hundar:
En som vill sova med huvudet på kudden, han petar ner täcket och gör en sovgrop precis nedanför vald kudde.
En som vill sova under täcket. Han tar sig in under täcket oavsett om det finns överkast eller inte.

Och så lille child:
Som ÄLSKAR att klättra upp i sängen och springa eller rulla några varv där. Varsågod, säger jag ;)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har sängen i vardagsrummet (etta på 26 kvadrat) och bäddar när det kommer folk. Fluffar till sovkuddarna mot väggen och slänger eventuellt även dit en soffkudde. Breder ut täcket så att en flik går upp mot kuddarna, slänger en filt över och viker sen ner täckesfliken över filten. Det ser faktiskt rätt fluffigt ut, utan allt för mycket bök.
 
Nån av oss fixar lakanet (hatar skrynkliga lakan, det är inte skönt) och snyggar till täcken och kuddar. Oftast när man kommer hem från jobb, för att det är skönare att lägga sig i en nybadad säng än en obäddad sådan. Överkast har jag slutat med.
 
Jag har en dubbelsäng med ett vanligt överkast och några prydnadskuddar på. Jag tillhör dock dem som drömmer om en säng som ser ut som de i inredningskatalogerna, med fluffiga täcken och massor av kuddar, typ såhär:

full-sng_76689873.jpg

3615-slettvoll-sovrum.png


Men jag förstår inte riktigt hur det går till rent praktiskt när man har en sådan säng. Använder man sina "sovkuddar" även som prydnadskuddar? Blir det inte dammigt? :cautious:

Hur ser era sängar ut och hur bäddar ni?
Det skull aldrig falla mig in att bädda sängen. Mitt sovrum är på andra våningen och dit har ingen annan än jag - och kanske min avkomma - tillträde.

Sängen mår enligt mig bäst av att vädras ur under dagen. Jag viker undan täcket och fluffar kuddarna lite så att de luftas. Samt byter sängkläder varje vecka.

Jag är kvalsterkänslig och blir plufsig och svullen om jag bäddar. Dvs kvalstren växer till.
- Ja, jag har testat. Under den tid jag bodde i lägenhet och man såg sovrummet från hallen så drog jag täcket över sängen när jag väntade folk. Det märktes, i framförallt ansiktet.
 
Jag bor i en etta och är pedant så självklart bäddar jag sängen. Har överkast, massa kuddar och en fluffig pläd som Ruben kan ligga på.
 
Jag är en sån där person som hatar "oreda" (i min egen omgivning; kan inte bry mig mindre om hur andra har det) så jag hade också gärna bäddat sängen, men med två katter brukar jag i bästa fall bara rätta till täcket efter mig när jag kliver upp. Överkast slänger jag på kanske någon gång per år, om jag mot förmodan har typ släktkalas eller nåt, men det blir ju bara hårigt med en gång och sånt orkar jag inte dona med mer än nödvändigt. (Jag hatar katthår också! :meh:)
 
Jag bäddar sängen varje gång jag sovit i den. Luftar upp kuddar och täcke, överkast på och vid fotänden en stickad filt som matchar rummet i övrigt.

Trivs inte med oreda och skulle alltså inte kunna koppla av och sova i ett rum som inte är fräscht och ordning och reda i. Sen föredrar jag dessutom att inte få katthår fulla täcket och lakanet..

Tvättar täcke/kuddar, lakan och överkast regelbundet och däremellan så vädras de lite nu och då.
 
Jag har en dubbelsäng med ett vanligt överkast och några prydnadskuddar på. Jag tillhör dock dem som drömmer om en säng som ser ut som de i inredningskatalogerna, med fluffiga täcken och massor av kuddar, typ såhär:

full-sng_76689873.jpg

3615-slettvoll-sovrum.png


Men jag förstår inte riktigt hur det går till rent praktiskt när man har en sådan säng. Använder man sina "sovkuddar" även som prydnadskuddar? Blir det inte dammigt? :cautious:

Hur ser era sängar ut och hur bäddar ni?

Jag drar upp täcke (sommartid endast lakan) så att det ligger hyfsat slätt.
Klart.
 
Dammigt blir det väl inte?
På bilden är det ju inget överkast eller prydnadskuddar involverat utan bara vanliga täcken och kuddar och så en pläd.

Själv bäddar jag med överkast för att slippa få så mycket hundhår och grus i sängen. Min hund är i sovrummet när han är ensam och det gör jättestor skillnad om jag bäddar med överkast eller inte.
Dock inga prydnadskuddar.
 
Jag vill också ha en sådan fluffig och fin säng :)! Har dock en hund som älskar att ligga i sängen och spenderar all sin vilande tid där. Har just nu ett brett överkast som dras över hela sängen och prydnadskuddar som lutas mot sovkuddarna som är under överkastet. Dock har min annars väldigt skötsamma hund fattat ett tycke för bläckpennor, och då jag gillar att lösa korsord har det hänt mer än en gång att han tagit en penna och tuggat sönder på överkastet så det fått blå fläckar här och där .

Angående kuddarna tror jag bara att man sover på de bakre stora kuddarna och de andra är för prydnad.
 
Jag har en dubbelsäng med ett vanligt överkast och några prydnadskuddar på. Jag tillhör dock dem som drömmer om en säng som ser ut som de i inredningskatalogerna, med fluffiga täcken och massor av kuddar, typ såhär:

full-sng_76689873.jpg

3615-slettvoll-sovrum.png


Men jag förstår inte riktigt hur det går till rent praktiskt när man har en sådan säng. Använder man sina "sovkuddar" även som prydnadskuddar? Blir det inte dammigt? :cautious:

Hur ser era sängar ut och hur bäddar ni?
Gillar platta tunna kuddar så mina sovkuddar hade sett rätt vissna ut i det där arrangemanget.
Överkast har jag inget, men brukar vika täcket på längden och släta till det lite.
Tycker det ser fint ut med en tjock fluffig filt uppepå som på bilderna. (men lite besvärligt att ha filtar som matchar alla sängkläder) .
När jag bodde i en etta hade jag ett stort sängöverkast och några prydnadskuddar, men då bredde jag överkastet över hela sängen och vek inte upp något fluff.
 
Jag har en dubbelsäng med ett vanligt överkast och några prydnadskuddar på. Jag tillhör dock dem som drömmer om en säng som ser ut som de i inredningskatalogerna, med fluffiga täcken och massor av kuddar, typ såhär:

full-sng_76689873.jpg

3615-slettvoll-sovrum.png


Men jag förstår inte riktigt hur det går till rent praktiskt när man har en sådan säng. Använder man sina "sovkuddar" även som prydnadskuddar? Blir det inte dammigt? :cautious:

Hur ser era sängar ut och hur bäddar ni?


Jag pallar inte en massa prydnadskuddar. Men har ett mörkblått överkast som skyddar från de mesta päls-, klo-, och tassrelaterat, under överkastet ligger täcket relativt platt och mina två sovkuddar uppåt huvudsidan.

Har en vanlig kudde och en "nackkudde" för att kunna variera.


Tänker absolut att det borde samla damm att ha en massa extratyg och kuddar som inte har annat syfte än att tittas på...?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 660
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 982
Senast: Icfafn
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 898
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp