Hur avlasta ryggen?

cristobal

Trådstartare
Jag har funderat ett tag på denna fråga. Avlastningssits betyder att man inte sitter djupt o tungt, detta för att skona tex unghästens rygg.
Har sett i ett antal böcker samma typ av hållning.
Men om man står upp, med huvudsakliga tyngden i stigbyglarna, blir det egentligen någon skillnad mot att sitta ned? Sadeln ska väl fördela tyngden över ett område av ryggen som klarar belastning, och då låter det ologiskt att man ska belasta stigbyglarna i stället.
De är väl fästade vid bommen, som fördelar tyngden.
Om jag sitter ned, så fördelar bommen också tyngden. Vad skiljer?

Sv: Hur avlasta ryggen?

Jag tror att belastningen fungerar bättre över hela sadel om du står upp lite helt enkelt. I frågasätter du det här måste du ju också ifrågasätta varför man står i uppförsbackar, hoppning, rider lätt, i fälttävlan står i en lätt sits osv. På unghästar skulle jag rekomendera en bomlös sadel för bättre viktfördelning. Formar sig också bättre efter hästen vilket är viktigt på en unghäst eftersom de förändras så mycket.

Jag tycker också det låter lite underligt, ungefär som att ens vikt liksom "försvinner" bara för att man inte sitter i sadeln. Däremot kanske det är så att det inte blir lika "dunsigt" för hästryggen och man står i fältsits?

Ja, det är just det jag ifrågasätter. Visst det kanske inte blir lika dunsigt, men samtidigt hamnar ju ens tyngdpunkt högre upp, vilket skulle kunna änkas vara vingligare...
Jag står mycket när jag rider, men jag kan inte låta bli att undra varför, skulle vilja ha en förklaring. (Och, visst ibland kommer hästen fram bättre vid avlastad sits...)

Fast när du står så flyttas ju inte tyngden omkring på samma sätt, det blir ju som stadigare.

Vikten försvinner ju inte, men omfördelas då balanspunkten ändras.
Om du sitter i avlastningssits eller lätt sits kommer mera vikt framtill på hästen och på så sätt avlastas bakdelen mera.

Hjälp, kan det vara en fördel att belasta framdelen ibland? Alla talar om att få tyngdpunkten längre bak för att hästen ska bära mer vikt med bakbenen. Visst har jag känt att hästen kan bli friare i baken i lättsits tex, men jag försöker ändå att hålla min tyngdpunkt så rakt som möjligt.
Inom islandsridningen får man ofta höra att man fattar trav genom att ställa sig i fältsits, lösa tyglar etc. Medan jag för min dressyrtränare absolut inte får luta mig framåt då jag fattar traven.
Förvirrande för en gröngöling som jag...

Ja visst kan det vara en fördel ibland. Vanligtvis vill man ju ha sin tyngdpunkt mitt över hästen, men samtidigt får man ta hänsyn till hur hästen rör sig och hur mycket den bär. Om man sitter för mycket på bakdelen, men än hästen orkar bära, kan man få motsatt effekt istället och trycka ner bakdelen. Vi vill ju att bakdelen ska bära mera men hästen måste vara redo och orka också.
När man klättrar uppför tex står vi i lätt sits för att få tyngdpunkten längre fram så hästen orkar ta i mera med bakdelen.
På unghästar sitter man inte ner alls i början just för att de inte är redo att bära så mycket med sin bakdel än.

Liknande trådar

Kropp & Själ I våras fick jag Peroneustendinos. Konstaterat med UL. Efter ett antal behandlingar med stötvåg och laser samt anpassad ansträngning...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Cattis_E
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 823
Hästmänniskan I dagens hästvärld finns det två mycket populära fenomen som jag inte riktigt förstår mig på. Dessa två upplever jag är kombinationer...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
8 112
Senast: skuggi
·
C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 516
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama