Hur ärlig får man vara?

B

Benso

Jag har en kompis som köpt valp (rottis/schäfer). Hon är nu ca 4 månader och hon fick den för att första ägaren blev allergisk och kunde därför inte ha kvar den.

Efter ett kort samtal i telefon så vart jag väldigt bekymrad över hur hon "uppfostrar" den. Hon ställer väldigt höga krav, om valpen ex. vis inte kommer när hon ropar så släpar hon den i nackskinnet till sig, hon har även slängt den i golvet ett par gånger och slår den på nosen mm.
Det finns väl ingen hund som vill bilda flock med en sån ledare!

Jag bara undrar hur ärlig man får vara mot henne när jag tycker att det hon gör inte är ok. Hon har inte nån hundvana innan och tycker att en rottis/schäfer är en så hård hund så den måste man uppfostra fysiskt.

Jag har även skrivit om det här "problemet" i ett annat forum, men undrar nu hur jag ska prata henne till rätta för att undvika att hon får större problem med hunden i framtiden.

Sv: Hur ärlig får man vara?

Självklart ska du vara helt ärlig med vad du känner. Tala om för din vän att du inte stillatigande tänker se på medan hon "uppfostrar" sin hund. Du kan ju dock försöka vara något smidig när ni sedan går in och diskuterar uppfostringsmetoder mer konkret, men markera redan från början att ska det uppfostras på det viset så vill du inte ha någon del i det. Det innebär att dus ka slippa se och höra talas om det.

Se till att du har väl underbyggda argument innan du för detta på tal. Du måste kunna förklara varför du anser det vara fel och hur man skulle kunna göra istället.

Jag håller med dig. Hunden kan komma att bli ett problem för henne om det är så hon tänker uppfostra den. Var rak och ärlig.

tack så mkt :bow:
Ska kolla upp lite mer... framför allt om raserna... så att jag har lite mer kött på benen vad gäller argument!

Ang. kurs så har jag rekomenderat henne det. Jag sa till henne att det är bra att göra det vilket som eftersom man då får mkt bra tips på hur man ska göra i olika situationer... Men jag tror inte att nappade på det direkt.... Hon tycker att hon kan själv... :crazy:
Sen vet jag att hon eg. inte har råd....
men tack iaf ska försöka prata lite vett med henne

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej! Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker...
Svar
2
· Visningar
1 094
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 369
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama