Q
QueenMarion
På ett fritids arbetar två fritidsledare, ibland även en klassmorfar. Idag var det tydligen bara en fritisledare, en man i 30-årsåldern. Han hade händerna fulla med stökiga glada barn under eftermiddagen. När mellanmålet var avslutat krävdes tystnad innan barnen släpptes ut på rast. Det gick sådär, barnen tjoade och levde rövare. På skolan har man ett tyst sätt att få tyst på sig själv och sina kompisar, man sätter upp ena tummen i luften. Som att räcka upp handen fast man "tummar" bara. Otroligt effektivt, vi har använt oss av det på ett kalas. Nå, ett barn i 8-årsåldern är trött på tjoandet så han ställer sig på sin stol och "tummar", det händer inte mycket så han kliver ner igen. Han ramlar när han hoppar av från stolen (oklart hur stimmig han själv är) och för att rädda ansiktet tramsar han och sträcker fram armarna, eventuellt vickar han även på rumpan. (Det påstods att han dansade.) Fritidsledaren blir här otroligt arg på 8-åringen, skriker åt och skäller på honom och tar sen ett ordentligt grepp om armarna, och magen, säger pojken. Oklart exakt vad som sedan händer men efter en rejäl utskällning, gråt och "kränkning" inför alla kompisar springer pojken ut ur matsalen.
Att det ska vara tyst och lugnt är jag den första att önska för att barnen ska ha en dräglig miljö att lära sig i. Att barn, samtidigt som de är nyfikna och lätta att läraen massa nytt, är stökiga och har massor med spring i benen är välkänt. Jag känner att den här fritidsledaren gick långt över gränsen. Vad säger ni andra? Gjorde fritidsledaren rätt eller borde han skämmas över att ha generat och kränkt ett barn som faktiskt försökte hjälpa till att få ordning på kamraterna?
Att det ska vara tyst och lugnt är jag den första att önska för att barnen ska ha en dräglig miljö att lära sig i. Att barn, samtidigt som de är nyfikna och lätta att läraen massa nytt, är stökiga och har massor med spring i benen är välkänt. Jag känner att den här fritidsledaren gick långt över gränsen. Vad säger ni andra? Gjorde fritidsledaren rätt eller borde han skämmas över att ha generat och kränkt ett barn som faktiskt försökte hjälpa till att få ordning på kamraterna?