Hur arg får en fritidsledare bli?

Sv: Hur arg får en fritidsledare bli?

Kan det inte vara så att denna situation inte hade uppkommit om FL sluppit ha hand om hela barngurppen ensam? Jag skulle nog förmodligen också blivit stressad och frustrerad i en sådan situation om jag blivit lämnad ensam. Nu är jag ingen "barnmänniska" men det går även att jämföra med en grupp glada hundar. Liv och stoj och ingen hjälpande hand ÄR påfrestande. Det har väl inte undgått någon att skola och barnomsorg är underbemannade? Detta borde väl vara en inte alltför oväntad konsekvens.

Rätt eller fel reaktion ska jag inte uttala mig om, jag bara reflekterar.

Det känns även som att lärare idag är så rädda för att bli anmälda att de inte vågar ta tag i situationer som kräver lite mer än lulllull. Minns inte att det var så när jag började skolan -91. Vi ungar var inga ljus, men våra lärare vågade säga åt oss när vi härjade, tom "ta tag och hålla fast" om det krävdes. Ingen blev anmäld. Varför har det blivit så svårt idag?
Jag har en släkting som jobbar på en skola där en av eleverna är så stökig att bara min släkting + en manlig lärare till vågar rå på eleven (som är 10 år :eek:). De har tom fått särskillda personsökare så att de fort kan nås när eleven flippar ur. Ska det vara så? :confused: Lite OT, men dock värt en fundering.

Utbildningsnivån är för mig okänd på de tre som tar hand om barnen på fritids. Det är såklart möjligt att han / de är fritidspedagoger.

Säkert hade situationen blivit en helt annan om de varit normalt bemannade. Min man berättade för mig senare på kvällen att just mellanmålen är snudd på galna på skolan! Ungar som gapar och skriker och springer runt med sitt mellanmål!:eek: Så får det självklart inte gå till. I såna lägen kan jag absolut acceptera tuffare tag så att barnen förstår att reglerna gäller. Det olyckliga här är väl att FL inte ser hela bilden (om pojkens version nu stämmer med "tummen" och sitt försök att få församlingen tyst) och att pojken därför tycker sig vara väldigt orättvist behandlad.

Jag har inte för avsikt att anmäla någon, däremot känns det som om att en diskussion med skolan är på sin plats om att höja uppförandenivån på barnen. Det är ju galet att det ska vara så svårt att skapa lugn och ro. Bristen på arbetsro för barnen är nog ett större problem än den arga fritidsledaren. Det var skönt att få det bollat med er!

Jag har inte för avsikt att anmäla någon, däremot känns det som om att en diskussion med skolan är på sin plats om att höja uppförandenivån på barnen. Det är ju galet att det ska vara så svårt att skapa lugn och ro. Bristen på arbetsro för barnen är nog ett större problem än den arga fritidsledaren. Det var skönt att få det bollat med er!

Jag har jobbat på en mindre skola på landet där man i början på varje termin har möten med alla barnen (i varje klass/fritids/dagisgrupp) och så diskuterar man gemensamt igenom skolans ordningsregler, vill barnen eller pedagoger antingen stryka eller lägga till regler så gör man det. Man pratar verkligen noga igenom och alla får stöta och blöta för och nackdelar med varje regel.

Sedan gäller reglerna terminen ut i skolan.

Jag har faktiskt aldrig varit med om en skola där barnen verkligen hade koll på reglerna och var VÄLDIGT NOGA med att de följdes. Glada och frimodiga barn som vågade ta för sig. Var någon litet blyg så var det andra barn som framförde vad den blyge hade på hjärtat. Visst barnen blev ovänner ibland och det hände väl att det blev konflikter, men på det stora hela var det en väldigt harmonisk skola där de flesta verkade trivas.

Fritidspedagoger är menar du väl? Eller pratar vi om fritidsledare som jobbar på fritids och alltså inte har riktigt full kompetens för det?

Fast när det gäller att arbeta med barn så behöver inte full formell kompetens betyda att det är en dålig pedagog.

Det finns väldigt många som inte har utbildning som tex fritidspedagog som är helt fantastiska inom yrket. De har helt enkelt byggt upp kompetens genom erfarenhet samt att de har en naturlig känsla för barn.

/KT

Jag förstår att du tycker allt detta är svårt. Det finns ju inget sätt att helt säkert veta vad som hänt. Så jag tänker inte kommentera det, det har andra redan gjort.
Men detta här ovan kan jag ju undra lite över...
Du vill att skolan kräver bättre uppförande av barnen, men de får inte bli arga.
Hur tänkte du att det skulle lösas?

Men detta här ovan kan jag ju undra lite över...
Du vill att skolan kräver bättre uppförande av barnen, men de får inte bli arga.
Hur tänkte du att det skulle lösas?

Klart de får bli arga. Men då måste man ha olika modeller som alla lärare, elever och föräldrar är ense om hur det ska lösas!

/KT

Självklart får de bli arga på barnen och tydligt markera när de gör fel, går över gränsen eller liknande. Vad jag tyckte kändes besvärligt i den aktuella situationen var att FL reagerade okontrollerat. Att han inte hade koll på sig själv och vad han gjorde. Barnen har även tidigare rapporterat om att han blir väldigt arg när det varit mer eller mindre opåkallat.

Med alla inlägg här i tråden kan jag också se det lite annorlunda än när jag igår skrev det första inlägget och då efter att ha pratat med en väldigt trött kille. Mitt barns beteende kanske verkligen var droppen för FL, han var närmast och han fick därmed ta den största "smällen" just den här dagen. Att vara arg måste inte innebära att en stor man tar ett hårt tag om armarna/magen på en liten kille, den kraften krävdes sannolikt inte här. Som människa får man avväga sin ilska och anpassa den till situationen.

Självklart får de bli arga på barnen och tydligt markera när de gör fel, går över gränsen eller liknande. Vad jag tyckte kändes besvärligt i den aktuella situationen var att FL reagerade okontrollerat. Att han inte hade koll på sig själv och vad han gjorde. Barnen har även tidigare rapporterat om att han blir väldigt arg när det varit mer eller mindre opåkallat.

Med alla inlägg här i tråden kan jag också se det lite annorlunda än när jag igår skrev det första inlägget och då efter att ha pratat med en väldigt trött kille. Mitt barns beteende kanske verkligen var droppen för FL, han var närmast och han fick därmed ta den största "smällen" just den här dagen. Att vara arg måste inte innebära att en stor man tar ett hårt tag om armarna/magen på en liten kille, den kraften krävdes sannolikt inte här. Som människa får man avväga sin ilska och anpassa den till situationen.

Jag tycker du gett ett santsat intryck och bara det att du tagit intryck av de olika svar du fått här, visar att du inte är en "bara-jag-har-rätt-förälder" vilket ofta ger större möjligheter till goda lösningar när problem uppstår.

Jag vill bara säga att jag tycker lite synd om fritidspersonalen ibland.
Som lärare har jag mycket större chans att påverka hur eleverna uppför sig och jag har större möjlighet att ställa krav. Det finns ju arbete att göra och mål att nå. Dessutom kommer jag att träffa eleverna och deras föräldrar på utvecklingssamtal och det vet eleverna.

På fritids är det däremot vilda västern. Fritids ska inte vara skolliknande och en del elever har hållt igen hela dagen och "släpper ut" allt när skolan är slut. Nu tycker jag givetvis inte att man får uppföra sig hur som helst, skrika och gapa som galningar bara för att det inte längre är skola. Tyvärr är det just så en del barn uppför sig och fritids har inte alls samma möjlighet att ta till några konsekvenser för de barn som stökar värst. Det handlar ju om en blandning av dels trötta barn och barn som tycker att de får uppföra sig som de vill på fritiden. En knepig nöt helt enkelt.

Jag skulle personligen inte byta jobb med någon på fritids för jag skulle nog också löpa amok till slut om situationen ofta går överstyr. Och det gör det om fritids är underbemannat och en ensam person ska försöka rodda med en hel hög trötta, uppskruvade barn.

Jag kan bara berätta hur det var när jag gick i lågstadiet och min klass hade haft många olika vikarier under kort tid för att den ansvariga lärarinnan blev långtidssjukskriven. Detta bl.a. ledde till att klassen var i det närmaste helt oregerlig och inga vikarier stannade mer än någon dag :crazy:

Jag hörde väl inte till de som härjade värst men hela klassen hade dålig respekt för lärarna som kom. Tillslut måste skolan förstått att det inte fungerade och vi fick i 3e klass en f.d. militär som lärare. Han körde med ordentliga regler, blev förbannad om någon inte lyssnade och jag minns vid ett tillfälle hur han lyfte ut en elev i bältet ut i korridoren och hängde upp honom på en av krokarna där och sade att 'du får hänga där tills du lugnat ner dig'.
Idag hade han blivit anmäld. Men då fungerade det alldeles utmärkt och klassen lugnades ner och det blev normala barn av det hela. Jag tyckte att han var en bra lärare vad jag minns.

Min känsla av idag är att det mesas alldeles för mycket med barn. Ingen uppfostrar dem hemma och i skolan får inte läraren säga till alls. Vem ska då lära dem hur man får bete sig?

(Menar inte TS nu, utan rent allmänt)

Nä, bortsett från alla Mandala-teckningar de får måla hade jag inte heller klarat ett sånt jobb. :D

Har de hittat nån bra arbetsgång på er skolas fritids för att klara alla trötta och busiga barn? Mina går på sitt i ca 3 timmar varje em så de "stänger" nästan alltid stället. Eftersom de båda klagar på stök på skoltid så är de väl mer eller mindre dränerade på energi efter en ännu stökigare eftermiddag på fritids. Går det att lösa? Hur!

Min känsla av idag är att det mesas alldeles för mycket med barn. Ingen uppfostrar dem hemma och i skolan får inte läraren säga till alls. Vem ska då lära dem hur man får bete sig?

Med risk för att bli halshuggen så säger jag att det också är min känsla när jag hör hur det är på skolorna. Jag har olika bekanta som är lärare från första klass och vidare upp ända till gymnasiet så man får höra olika röster om hela kedjan så att säga. Och jag måste verkligen ge en eloge till de som orkar ha detta yrke. Jag hade stått ut en vecka, max.

Vad det sedan beror på kan man nog inte finna endast ett svar på. Jag tror det är en kombination av det populära "elevinflytandet" som indroducerades på min tid och som nu verkar ha nåt absurda nivåer (säger inte att det är dåligt men jag menar bestämt att det måste finnas gränser för vad ett barn/yngre tonåring ska ha för inflytande över sin utbildning), sedan att det nuförtiden är större kulturella skillnader, "generationsskifte" i föräldrakåren och därmed skillnad i uppfostran, större ohälsa bland människor i stort osv osv...

Jag är ingen expert, bara medmänniska, och detta är några av mina teorier...

Fast när det gäller att arbeta med barn så behöver inte full formell kompetens betyda att det är en dålig pedagog.

Det finns väldigt många som inte har utbildning som tex fritidspedagog som är helt fantastiska inom yrket. De har helt enkelt byggt upp kompetens genom erfarenhet samt att de har en naturlig känsla för barn.

/KT

Absolut, det säger jag inget om. Däremot blir den pedagogiska tyngden bakom verksamheten en helt annan med utbildad personal, än med enbart naturbegåvningar. Många av dem som jobbar och inte har utbildning (men kompetens för yrket) pushas glatt på att utbilda sig. För vad är det för mening att jobba med nåt man är verkligt bra på, men strunta i att utbilda sig?

Men fritidsledare är ju ett helt annat yrke, som inte ens jobbar med åldersgruppen i fråga. Det är mer att han benämns som fritidsledare som stör mig. Bättre då att skriva fritidspersonal.

Jag har jobbat som fritidsledare på en ganska stökig skola. Har även hoppat in på fritids för låg- och mellanstadie i samma område. Och jag upplever att barnen VET hur man ska bete sig. De vet vad som är rätt och fel. Men de är inte dumma; de vet att när vissa har ansvaret kan de bete sig lite hursomhelst. Jag tror att väldigt mycket ligger i hur man bemöter barnen. Att man inte går på deras (i det här fallet) "gangster-attityder" och blir hård mot dem; utan att man lyssnar, utan att vara mjäkig. Att man ser dem som människor och inte som "störande element" (vilket jag ibland kan uppleva att vissa gör).

Det beror också självklart vilka resurser man har. Tex på mitt fritids hade vi, trots att det låg mitt i stan, en drös med får, kaniner och en hund som barnen fick vara med och ta ansvar för. En gång tog jag med min ponny och tillochmed de allra värsta "busarna" fick rida! De var helt andra personer mot mig sedan.

Blev lite OT här, sorry.

Många av dem som jobbar och inte har utbildning (men kompetens för yrket) pushas glatt på att utbilda sig. För vad är det för mening att jobba med nåt man är verkligt bra på, men strunta i att utbilda sig?
.

Kan vara så enkelt som att man redan har tagit fulla studielån i en annan utbildning. I sådana fall är det inte helt enkelt att ta ledigt ett antal år från det jobb som man har för att kunna få klart en ny utbildning.

Har för mig att det tar 7 terminer att bli fritidspedagog.

Absolut, det säger jag inget om. Däremot blir den pedagogiska tyngden bakom verksamheten en helt annan med utbildad personal, än med enbart naturbegåvningar. Många av dem som jobbar och inte har utbildning (men kompetens för yrket) pushas glatt på att utbilda sig. För vad är det för mening att jobba med nåt man är verkligt bra på, men strunta i att utbilda sig?

Men fritidsledare är ju ett helt annat yrke, som inte ens jobbar med åldersgruppen i fråga. Det är mer att han benämns som fritidsledare som stör mig. Bättre då att skriva fritidspersonal.

:bow:

Jag förstår inte heller varför man ska låta sig nöjas med "en fallenhet för" eller "naturbegåvning". Det är ju en fantastisk början, varför inte fylla på med utbildningen så att man också får den teoretiska grunden? Tror folk att man sitter och rullar tummarna på utbildningen?
Att man inte har råd för att man redan använt upp sitt bidrag kan visserligen vara en orsak, men jag tror faktiskt inte att den är särskilt vanlig. Det vanligaste är att folk får jobb och sedan stannar kvar för att det uppenbarligen tycks vara ok på något sätt. Vem sätter sig i skuld om man slipper? Och om så många samtidigt klappar dem på ryggen och tycker att de är naturbegåvningar och att det inte är så viktigt med utbildning...

:bow:

Jag förstår inte heller varför man ska låta sig nöjas med "en fallenhet för" eller "naturbegåvning". Det är ju en fantastisk början, varför inte fylla på med utbildningen så att man också får den teoretiska grunden? Tror folk att man sitter och rullar tummarna på utbildningen?
Att man inte har råd för att man redan använt upp sitt bidrag kan visserligen vara en orsak, men jag tror faktiskt inte att den är särskilt vanlig. Det vanligaste är att folk får jobb och sedan stannar kvar för att det uppenbarligen tycks vara ok på något sätt. Vem sätter sig i skuld om man slipper? Och om så många samtidigt klappar dem på ryggen och tycker att de är naturbegåvningar och att det inte är så viktigt med utbildning...

Tack, nu behövde jag inte formulera det själv!!:D

Dessutom är det ganska nedvärderande mot yrkesgruppen att ingen verkar tycka det spelar nån roll om personalen på fritids har utbildning eller inte... Jag menar, vilket ramaskri blir det inte över obehöriga lärare??!:mad: Och i vilket annat yrke som kräver x antal högskole/universitetspoäng ringer man in vem som helst som precis tagit studenten eller är arbetslös och saknar utbildning?

Ursäkta, OT-diskussionen, TS!! Men jag tycker faktiskt att det är ganska relevant i sammanhanget. Ta reda på vad personalen har för utbildning!! Det borde de iofs gå ut med i brev eller på föräldramöte. Det gör vi alltid i terminens första fritidsbrev, så alla vet vad vi heter och vad vi är och vad vi främst ansvarar för. Förskollärare är ju också vanligt på fritids, oftast ansvariga för F-klassen.

Sen kan det ju vara så att den här personen är vikarie för hon som inte är kvar? Och då kanske han inte har utbildning eller så mycket erfarenhet?
Berättar de inte om personalförändringar i förväg? Tycker du ska prata med rektor om det hela eftersom flera verkar ha signalerat samma sak!!

Tycker du verkar vara en lugn och sansad förälder som reagerat på en konstig/obehaglig händelse. Svaret på din fråga är ju som någon redan skrivit att man får bli så arg som situationen kräver, men man FÅR INTE tappa kontrollen!! Det kan ju vara så att han inte är accepterad av barnen och de testar honom, d.v.s det mesta är kaos när han är själv...

Jag kan inte släppa ordväxlingen där någon inte tyckte att mamman skulle få barnet att sluta bitas, för det kunde de göra om hon satt barnen på förskola. Där kunde pedagogerna jobba bort det för de var ju utbildade *doh*?

Sen får man ju varken bli arg eller lyfta bort barnet från de andra kompisanra för då var det synd om barnet. Jag undrar vad förskolepersonalen kan göra som föräldrarna inte gör..? Ibland undrar jag också vad uppfostran hemmifrån är idag när man bara förväntar sig att någon annan ska ta tag i det??

Självklart får de bli arga på barnen och tydligt markera när de gör fel, går över gränsen eller liknande. Vad jag tyckte kändes besvärligt i den aktuella situationen var att FL reagerade okontrollerat. ---
Att vara arg måste inte innebära att en stor man tar ett hårt tag om armarna/magen på en liten kille, den kraften krävdes sannolikt inte här. Som människa får man avväga sin ilska och anpassa den till situationen.

Jag håller med. Jag (lärare) skulle aldrig ta tag i en elev. För det första tror jag inte att det är effektivt. För det andra är jag inte beredd att offra så mycket energi och känslor på jobbet.

Om jag hade blivit jäkligt arg på en hel skock med åttaåringar hade jag gått därifrån. De klarar sig själva i några minuter, medan jag tänker efter eller hämtar hjälp.

Det jag tycker är effektivast är individuella samtal med de som stökar, åtgärdsprogram (överenskommelser) där både pedagog, barn och förälder får komma till tals och komma fram till lösningar, och i förväg avtalade konsekvenser (t ex: Om du dansar i matsalen igen när jag försöker få tyst på gruppen får du äta mellis med en annan elevgrupp ett tag.)

I ett åtgärdsprogram kan man naturligtvis skriva in att pedagogen ska ta tag i barnet för att lugna, när det behövs. Då är ju alla överens, och barnet är förberett och vet varför. Men det är tveksamt om jag skulle ha gått med på det. Jag gillar inte att hålla fast personer - i synnerhet inte när jag är arg.

Jag jobbar inom skolans värld och vet att det kan vara stökigt på fritids. Fritids har inte alls samma status som skolan och det är väldigt synd. Bus i skolan tas på större allvar av ex föräldrar än om samma sak skulle hända på fritids. Det krävs en hel del av barnen för att kunna funka på fritids ex att kunna äta mellis utan tjafs å skrik, kunna lyssna, visa hänsyn, leka fritt osv. Barnen tränas ju i detta på fritids men mycket av detta måste föräldrarna lära sina barn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka