Hur arg får en fritidsledare bli?

Sv: Hur arg får en fritidsledare bli?

Men fritidsledare är ju ett helt annat yrke, som inte ens jobbar med åldersgruppen i fråga. Det är mer att han benämns som fritidsledare som stör mig. Bättre då att skriva fritidspersonal.

Jag får verkligen be om ursäkt som kastar in en titel på en person vars kompetens jag inte har koll på. Presenterad är han, hur han titulerades minns jag inte alls. Ärligt talat känner jag inte till den andra fritidspersonalens utbildningsnivå heller. Jag återkommer efter att ha kontrollerat med skolchefen.

Det jag tycker är effektivast är individuella samtal med de som stökar, åtgärdsprogram (överenskommelser) där både pedagog, barn och förälder får komma till tals och komma fram till lösningar, och i förväg avtalade konsekvenser (t ex: Om du dansar i matsalen igen när jag försöker få tyst på gruppen får du äta mellis med en annan elevgrupp ett tag.)

I ett åtgärdsprogram kan man naturligtvis skriva in att pedagogen ska ta tag i barnet för att lugna, när det behövs. Då är ju alla överens, och barnet är förberett och vet varför. Men det är tveksamt om jag skulle ha gått med på det. Jag gillar inte att hålla fast personer - i synnerhet inte när jag är arg.

Det här tror jag på. Min son hade också gått med på detta om det gjordes på ett bra sätt. Den aktuelle fritidspersonalen (blir det bra så Julle?;)) formulerade för en tid sedan en sådan allmänt hållen överenskommelse för alla fritidsbarn, ett "uppförandekontrakt" alla skulle skriva på men då reagerade sonen oerhört negativt vilket förvånade mig och barnets far väldigt mycket. Han fullkomligt vägrade att befatta sig med kontrakter. :confused::eek: Pojken är i normalfallet mycket resonabel så fritidspersonalen gör kanske saker på ett knasigt sätt. Det här hade jag sånär glömt, ska ta upp båda de här händelserna med barn och fritids igen.

Har ni hittat några bra metoder för att få barnen med er? Jag vill gärna tro att alla barn mår bäst när de har roligt fast med tydliga gränser att luta sig mot.

ett "uppförandekontrakt" alla skulle skriva på men då reagerade sonen oerhört negativt vilket förvånade mig och barnets far väldigt mycket.

Det kanske var för att kontraktet beskrev endast vad barnen skulle/inte skulle göra. Det kanske var utformat på ett sånt sätt att det liksom tog för givet att det endast är barnen som kan uppföra sig fel, och att alla vuxna alltid har rätt och inte kan ifrågasättas?

När jag har upprättat åtgärdsprogram i skolans värld har vi ofta skrivit in punkter som även gäller mig. Det är därför det behövs ett samtal. Man kan inte bara kasta fram ett papper som ska gälla alla. En del barn kanske gillar att Julle skämtar och dunkar dem i ryggen, andra tycker det är obehagligt.

Om det finns tio barn i gruppen som Julle tycker sig ha extra problem med, får han ha enskilda samtal med dem (och helst med förälder eller klassförståndare närvarande). Fokus måste ligga på att ta reda på varför kommunikationen brister, inte på att förklara allvaret för ungen, så att den lyder. Barnen kommer nog att gå med på likartade mål för sitt uppförande, men de kommer säkert ha ganska olika förklaringar till sina beteenden. Förklaringarna kommer att inbegripa hur Julle behandlar dem. I värsta fall får Julle tio olika "förhållningstips" att hålla reda på. (Det är det som kallas individanpassning. :crazy:;)) I relationen till dessa tio måste han alltså tänka efter extra noggrannt. De övriga i gruppen kan han köra på som vanligt med, för de fungerar ju med hans ledarstil.

Självklart kommer Julle glömma att Nisse ville ha mer kramar, och att Pelle absolut inte ville ha fysisk kontakt. Och han kommer råka säga "Lägg av!" till Lisa, trots att hon berättat att det provocerar henne. Men det gör inget, för när Julle tillsammans med barnet utvärderar kontraktet, kommer det visa sig att såväl Julle som barnet har glömt sig ibland. Men de strävar i alla fall mot samma mål. Det är intentionerna, den goda viljan, som är det viktiga! Folk måste få bli sedda för sina goda intentioner - inte bara för misstagen de gör!

Vem ger Julle de verktyg han behöver för att kunna lyckas med sitt jobb?

Ursäkta, varför just jag???:confused::crazy:

Bra inlägg i övrigt, men jag fattar inte riktigt varför du måste namnge exemplet??

Senast ändrad:

Ursäkta, varför just jag???:confused::crazy:

Bra inlägg i övrigt, men jag fattar inte riktigt varför du måste namnge exemplet??

Förlåt! Lästa hastigt och trodde att TS föreslog att vi skulle kalla fritidsledaren/personalen Julle istället, eftersom hans titel var okänd. Men ser nu att det TS skrev inom parantes var riktat till dig:

Den aktuelle fritidspersonalen (blir det bra så Julle?) formulerade

:rofl::rofl:

Haha, blev lite sur där ett tag för det lät så...raljerande på nåt sätt. Men då fattar jag!!:D:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka