hur arbetar en arbetsterapeut?

Grazing

Trådstartare
Jag har börjat gå hos en arbetsterapeut men har inte riktigt förstått hur den ska hjälpa mig, tänkte på ångestproblematiken, självskadandet osv. Är det någon här som blivit hjälpt av en arbetsterapeut?

Har aldrig riktigt fattat vad dom gör eller hur dom arbetar, när jag läser om dom verkar det som dundermänniskor som verkar kunna hjälpa till med precis allt inom nästan alla områden. Är dom bättre att gå hos en att gå på typ kbt eller liknande?

Det är nog svårt att svara på såhär. Arbetsterapeuter kan jobba på lite olika sätt, och de kan ju också ha olika typer av vidareutbildningar inom tex terapi. Generellt jobbar dock arbetsterapeuter (inom psykiatrin) med tex struktur i vardagen, hitta balans i livet mellan olika typer av aktiviteter och att liksom få vardagen att fungera på bästa sätt.
Det är ofta ett jätteviktigt arbete när man har psykiska problem.

Hur just din arbetsterapeut jobbar och vad ni kommer fokusera på kan ju ingen annan svara på. Förstår att det kan kännas svårt att fråga om du inte känner hen så väl, men jag tror att det kan bli ett jättebra samtal om du vågar fråga kring vad det är tänkt att ni ska göra och på vilket sätt det är tänkt att hjälpa dig :)

när jag läser om dom verkar det som dundermänniskor som verkar kunna hjälpa till med precis allt inom nästan alla områden.

Vilken fantastisk beskrivning, den ska jag komma ihåg :D
I övrigt så tycker jag att @MiniLi svarat bra, vi arbetsterapeuter kan arbeta inom massa olika områden och arbetet ser olika ut beroende på vad man jobbar inom.

Jag har börjat gå hos en arbetsterapeut men har inte riktigt förstått hur den ska hjälpa mig, tänkte på ångestproblematiken, självskadandet osv. Är det någon här som blivit hjälpt av en arbetsterapeut?

Har aldrig riktigt fattat vad dom gör eller hur dom arbetar, när jag läser om dom verkar det som dundermänniskor som verkar kunna hjälpa till med precis allt inom nästan alla områden. Är dom bättre att gå hos en att gå på typ kbt eller liknande?
En till arbetsterapeut här, hej :) Du har fått bra svar redan, men jag brukar säga att vi hjälper till med att få vardagen att fungera. Det kan handla om att tänka ut sätt att spara energi (så man orkar med det man vill göra), t.e.x genom att göra kognitivt stöd eller ge något hjälpmedel. Det är ett väldigt brett yrke och det varierar väldigt mycket vad vi gör.

Mitt tips är att du sätter dig ner med din arbetsterapeut och diskuterar vad du upplever för problem i vardagen, hon/han kan säkert svara på dina frågor och så kan ni tillsammans komma fram till bra lösningar! :)

Kul att se att det finns arbetsterapeuter här på forumet, själv är jag blivande arbetsterapeut, T3. @Grazing s beskrivning ska jag komma ihåg när folk frågar mig vad en arbetsterapeut gör och vad jag ska bli när jag blir stor. En dundermänniska :banana:

Jag gick till en arbetsterapeut en gång men blev så avskräckt av arbetssättet så jag vågade mig aldrig tillbaka men alla arbetar ju olika så det är ju bara att gå dit och se vad hen har att säga.

För mig blev arbetsterapeutbesöket också en stor besvikelse. Jag kom dit med tre ganska specifika problem jag ville ha hjälp med, och fick typ tillbaka "och vad tycker du jag ska göra åt det?"

Nog för att det är bra att involvera patienterna, men... jag sitter INTE inne med expertisen i detta fall, det gör terapeuten. :meh:

Jag gick till en arbetsterapeut en gång men blev så avskräckt av arbetssättet så jag vågade mig aldrig tillbaka men alla arbetar ju olika så det är ju bara att gå dit och se vad hen har att säga.
Hur arbetade den? Jag har inte fått någon riktig uppfattning hur min arbetar än, verkar mest vara allmänt hittills men ska försöka mig på att vara lite tydligare med vad jag vill nästa gång.

För mig blev arbetsterapeutbesöket också en stor besvikelse. Jag kom dit med tre ganska specifika problem jag ville ha hjälp med, och fick typ tillbaka "och vad tycker du jag ska göra åt det?"

Nog för att det är bra att involvera patienterna, men... jag sitter INTE inne med expertisen i detta fall, det gör terapeuten. :meh:
Samma fråga fick jag av en läkare en gång då jag sökte för jag hade skitont i magen och kröp på alla fyra .När han undersökte mig sa han och vad tycker du vi ska göra åt det här då .Ja sa jag det vet inte jag det är väl du som är läkare eller har jag kommit fel ! Visade sig att matstrupen var inflamerad och tolvfingertarmen .Fick iallafall massor med morfin och ambulanstransport till ett större sjukhus !

Inte bra bemötande av den arbetsterapeuten, måste jag få säga! Om det är något man inte vet i sin yrkesroll så kan man ju svara "jag vet inte just nu, men jag ska försöka ta reda på det".

Vad var det som avskräckte dej? Bara en fråga av rent intresse, så kan jag ta det till mej i framtida möten med nya klienter.. :)

Vad var det som avskräckte dej? Bara en fråga av rent intresse, så kan jag ta det till mej i framtida möten med nya klienter.. :)

Det som avskräckte mig från arbetsterapeuter var deras sätt att tala till mig som om jag vore 5 år / kraftigt efterbliven / från en annan planet . "Man Kan Ju Skaffa En Pall Att Sitta På I Duschen." (svårt att få fram den rätta graden av långsamhet och tydligt artikulerande i skrift...).

:wtf::rage::turd::turd::turd:

Det som avskräckte mig från arbetsterapeuter var deras sätt att tala till mig som om jag vore 5 år / kraftigt efterbliven / från en annan planet . "Man Kan Ju Skaffa En Pall Att Sitta På I Duschen." (svårt att få fram den rätta graden av långsamhet och tydligt artikulerande i skrift...).

Men fy! Du har alltså fått samma bemötande från flera? Jag hoppas att jag aldrig någonsin bemöter en patient på det sättet :wtf:

Örk säger jag bara! Har själv så svårt för det, gillar verkligen inte personer som gör sånt. Tycks tyvärr förekomma inom vården, har också träffat på några såna. Inga arbetsterapeuter dock. Verkligen dåligt bemötande. Hoppas också att jag verkligen aldrig kommer ens i närheten av att bete mig sådär mot nån klient :wtf:

Inte bra bemötande av den arbetsterapeuten, måste jag få säga! Om det är något man inte vet i sin yrkesroll så kan man ju svara "jag vet inte just nu, men jag ska försöka ta reda på det".

Det var inga konstiga problem, utan väldigt vanliga sådana utifrån min diagnos. Dessutom skulle AT vara 'expert' på att jobba med oss med bokstavskombinationer. Det handlade inte om att AT inte visste hur den skulle hjälpa, utan trodde att jag hade lösningen, eller nåt. Blev så förtvivlad att jag aldrig gick tillbaka.

Jag hade ju väntat mig nåt sånt här:
jag; Jag har problem med X, Y och Z.
AT: Ok. Jag har läst din journal och utredning. Jag tycker att vi börjar med Y, det går ju in i Z. X tar vi senare. Jag har tre alternativ; 1, 2 och 3 på hur folk med din problematik kan bli hjälpt med Y. Funkar inte de finns även 4, 5 och 6, men de är mer för personer med annan problematik. Kanske är värt att testa om 1, 2 eller 3 inte funkar. 1, 2 och 3 går ut på att...... Vilket låter intressant för dig?
Jag; typ, kan vi pröva 3 med lite 1?
AT; Visst, det kan bli lite rörigt, men vi börjar så, så kan vi utvärdera om en tid.

Det var inga konstiga problem, utan väldigt vanliga sådana utifrån min diagnos. Dessutom skulle AT vara 'expert' på att jobba med oss med bokstavskombinationer. Det handlade inte om att AT inte visste hur den skulle hjälpa, utan trodde att jag hade lösningen, eller nåt. Blev så förtvivlad att jag aldrig gick tillbaka.

AT: Ok. Jag har läst din journal och utredning. Jag tycker att vi börjar med Y, det går ju in i Z. X tar vi senare. Jag har tre alternativ; 1, 2 och 3 på hur folk med din problematik kan bli hjälpt med Y. Funkar inte de finns även 4, 5 och 6, men de är mer för personer med annan problematik. Kanske är värt att testa om 1, 2 eller 3 inte funkar. 1, 2 och 3 går ut på att...... Vilket låter intressant för dig?
AT; Visst, det kan bli lite rörigt, men vi börjar så, så kan vi utvärdera om en tid.
Då tycker åtminstone jag att den AT:n borde ha haft ett lite annorlunda tillvägagångssätt. Ditt exempel låter väldigt vettigt utgående om jag förstått din situation rätt. En person som är van med att jobba med bokstavskombinationer tycker man ju att borde ha koll på det, och vilka problem som kan finnas. Nu har jag själv jobbat väldigt lite inom just det området, men hade nog försökt ha ett liknande utgångsläge som det du beskriver :)

Nu jobbar jag visserligen inom ett annat område men så som du beskriver är ganska likt så som ett första besök brukar te sig för mig. Med skillnad att jag i första hand vill att personen själv ska prioritera mellan X, Y och Z samt att jag inte brukar rabbla alla alternativ eftersom jag upplever att det ofta blir för rörigt. Sen hade jag nog velat ha lite beskrivning av X, Y och Z innan vi pratar om olika lösningar.

Tyvärr så tror jag att många i yrkeskåren är så fokuserade på att vara extremt personcentrerade att det går till överdrift, jag upplever att ofta så behöver man istället vara lite mer vägledande.

Nu jobbar jag visserligen inom ett annat område men så som du beskriver är ganska likt så som ett första besök brukar te sig för mig. Med skillnad att jag i första hand vill att personen själv ska prioritera mellan X, Y och Z samt att jag inte brukar rabbla alla alternativ eftersom jag upplever att det ofta blir för rörigt. Sen hade jag nog velat ha lite beskrivning av X, Y och Z innan vi pratar om olika lösningar.

Tyvärr så tror jag att många i yrkeskåren är så fokuserade på att vara extremt personcentrerade att det går till överdrift, jag upplever att ofta så behöver man istället vara lite mer vägledande.

Precis. För som det är så kan jag bara se mina problem. Jag har ju vissa stratgier för att underlätta, men de är inte alltid de 'bästa' (smidigaste/enklaste/minst energikrävande). Jag var ute efter strategier/hjälpmedel för att stötta mig (ffa i vardagen, då det är denna som ställer till det för mig). Och jag var ju där för att mina egna strategier inte fungerade (fullt ut).

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 434
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 135
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar