Hur arbeta med häst som "attackerat" människa?

Riley

Trådstartare
Idag var jag och en kompis ute och lallade runt ute på en äng med mitt sto, då jag skulle fotografera och kompisen höll hästen. Stoet ifråga har alltid haft humör och valt sitt umgänge med omsorg; Vissa främmande älskar hon, vissa förblir hon grinig mot. Hon kan exempelvis hugga i gallret i boxen om någon hon ogillar står utanför, eller stryka öronen och "slå" med huvudet mot folk på andra sidan staketet om de försöker klappa eller dylikt mot hennes vilja, men aldrig några direkta angrepp.

Idag surade hon lite åt kompisen när han sa ifrån när hon inte riktigt ville lyssna på honom, men inget farligt eller utöver det vanliga. Men efter kanske 15 minuter skulle hon knuffa undan honom, varpå han genom en rörelse med grimskaftet bad henne att backa, samma sätt som jag använder. Då kastade hon sig plötsligt fram mot honom samtidigt som hon högg, och därefter reste hon sig rakt upp och slog ut med ena hoven efter honom. Då talar vi inte att hon lättade lite från marken, hon stod rakt lodrätt upp, jag har aldrig sett henne resa sig så förut.

Efter det tog jag henne direkt och körde några enkla flytta-"ledarskaps"övningar som jag arbetat mycket med tidigare för att få mer respekt, och hon var snäll som ett lamm mot mig, inte en sur min. Men när hon någon minut senare stod i hagen och kompisen skulle hälsa på henne över staketet, så gjorde hon ett utfall och högg efter honom igen.

Så: Hur bör jag gå vidare med det här?
Ska jag arbeta med henne. och hur? Eller be vänner (hästvana och införstådda, naturligtvis) att göra det, just för att hon ska lära sig acceptera att "vem som helst" ska kunna säga åt henne utan att hon flippar?

Hur ska jag/personen som utsätts reagera om hon skulle göra ett liknande utfall igen? (Vännen från idag stod bara kvar och lät henne vara tills hon ställde sig på alla fyra igen, rörde varken grimskaftet eller flyttade sig själv; När hon väl kommit ner gjorde hon inget ytterligare utfall utan såg väl på sin höjd lite sur ut.)

Förhoppningen är ju naturligtvis att det här var första och sista gången det skedde, men om inte annat kan man väl kanske försöka förebygga att det händer igen.

Senast ändrad:
Sv: Hur arbeta med häst som "attackerat" människa?

utifrån det skriver så kan jag ju säga att jag hade reagerat mer än vad ni gjorde...

Jag hade dragit ner hästen, rytit åt den och backat upp den så den fan satte sig på arslet.

Men men, det är ju jag det.
Sånt där beteende håller min unghäst på med ibland när vi har delade meningar om något och det är inget som jag tolererar, särskilt inte när man vet att dom måttar efter en.
Stegra och leka tolererar jag inte heller att hästarna gör med mig, sådant kan dom ägna sig åt när dom går i hagen med hela flocken!
Men jag vet ju när det är hot och när det är lek så då "bestraffar" jag olika mycket/olika sätt

När det väl händer gör man klart för hästen att det INTE är okej... Ordentligt. :mad:
Men när det är så pass farliga situationer som dyker upp så skulle jag tagit hjälp av nån duktig person som är van vid denna typ av hästar.
Man ska inte heller utesluta att det är smärtrelaterat... det är vanligare än man tror.
Utöver det är det omöjligt att tipsa om något specifikt såhär över nätet.

Att han inte reagerade på plats hade förmodligen att göra med ren chock - han hann enligt egen utsago inte fundera över någon eventuell bestraffning förrän hon stod på marken igen och då var det ju liksom för sent. Jag stod dessutom fem meter bort och hade inte heller haft någon möjlighet att göra något.

Men ja, till nästa gång - om det blir fler gånger - ska han/vem det än är naturligtvis vara förberedd, och jag ser även gärna att samtliga personer som blir inblandade håller sig till en och samma "bestraffningsmetod". Tycker inte om att blanda en massa olika sätt och metoder i hanteringen av samma problem, oavsett hur litet eller stort det är, och därav att jag är något osäker på vilken linje man ska köra på.

Senast ändrad:

Och aaahhh, det här kvalificerar väl till dagens mest onödiga, men nu blöder mina ögon och jag måste få påpeka att här:

Ska jag arbeta med henne. och hur?

skulle det vara ett kommatecken, inte en punkt. Lovar.

Jag kan/bör väl förresten också tillägga att jag varken är en vän av våld i tid och otid eller en NH-taliban, så jag är inte så pigg på metoder som antingen är någon variant på "låt hästen veta att den lever" eller "allt handlar om ledarskap, leta på en duktig NH-tränare". Jag är däremot inte främmande för sätt som antingen bara "är" (fantastiskt bra beskrivning, ja) eller någon form av hopkok från både NH-världen och den gamla skolan, bara det inte barkar iväg åt några extrema håll.

Jag kan/bör väl förresten också tillägga att jag varken är en vän av våld i tid och otid eller en NH-taliban, så jag är inte så pigg på metoder som antingen är någon variant på "låt hästen veta att den lever" eller "allt handlar om ledarskap, leta på en duktig NH-tränare". Jag är däremot inte främmande för sätt som antingen bara "är" (fantastiskt bra beskrivning, ja) eller någon form av hopkok från både NH-världen och den gamla skolan, bara det inte barkar iväg åt några extrema håll.

Och om du läser noga har du inte heller fått nåt av de två tipsen... :idea:

Förstår att man blir chockad när det händer nåt sånt här och man kommer på i efterhand att man skulle reagerat. Men då är man snabbare nästa gång och kan lära sig se förvarningssignalerna. Frågan är väl om man vågar ge sig på det själv för det blir lätt väldigt farliga situationer man försätter sig i, hästar är stora djur och man har bara ett liv.

Och om du läser noga har du inte heller fått nåt av de två tipsen... :idea:

Och var har jag påstått att jag fått något av de tipsen?

Jag har personligen inga problem med att ge mig på det själv, även om jag nu betvivlar att hästen skulle gå till attack mot mig. Jag tänker självklart inte heller tvinga eller övertala någon i min omgivning att prova att arbeta med henne - det är helt upp till dem.

Jag kan ärligt säga att om jag var den som hästen gjorde ett utfall mot så hade den fått på moppo!! INGEN anfaller mig som ledare!

Jag har en sådan i hagen här och den är 3år och väger nu ca 800kg.. Jag har med mig spö för hon höll på att sparka mig i huvudet för några dagar sen.. Vänder hon upp häcken så lär jag vara före henne att slå, det är en sak som är säker!!

Går hästen till angrepp så är ALLA medel tillåtna.

Det ni kan göra är att se er för och ta i ordentligt om hästen anfaller igen! Det är en farlig häst ni har med att göra! Och jag vet av erfarenhet att det gör jäkligt ont att mjäka med en sån.

Nu får väl folk bli sura för mitt sätt att hantera detta, men jag har haft några såna och ffa fått såna hästar av folk som inte reder ut dom.

Såna hästar är smarta och troligtvis känner av vem som det går att sätta sig på och vem som inte går. Så vad ni än gör!! Var försiktiga!!

Håller med, och till ts, jag hoppas du informerar alla som ska hantera hästen om detta. Inte för att skrämmas men så att folk som vet att dom inte grejar en ev. situation kan säga ifrån och slippa hantera hästen.

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om min häst skadade en människa (på det sättet du beskriver)

Hästar är olika och man måste inse att alla människor kan inte hantera alla hästar,,,,

Vissa ston har stark integritet och du kan uppfostra hur mycket du vil, men du kan aldrig fostra bort att hästen kommer att bedöma varje människa för sej.

Min skulle troligen inte bete sej så men hon är ett ganska vasst sto och skulle en främling börja backa henne så tar hon inte det utan vidare. Jag kan inte låta varenda människa i välden hantera henne för det, hon bedömer varenda person för sej, helt enkelt.

Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med hur man "bestraffar"/säger ifrån när hästen beter sig sådär... I vissa fall triggar det mer och situationen blir ännu farligare!
Mitt sto kan man inte säga ifrån hur som helst. Hon är väldigt stoig och kan vara väldigt aggressiv. (Mycket dålig uppväxt)
Just pga att hon är så knepig får ingen annan hantera henne längre. Vill inte ha på mitt samvete att hon skadar någon annan eller att den behandlar henne fel. För då är vi tillbaka på noll igen...
Vissa hästar, speciellt ston, är lite enmanshästar.
Kan dock inte ge så mycket tips vad du ska göra, bara varna dej till att ta "hårda tag". Samtidigt måste du såklart visa vem som bestämmer.
Lycka till..

Hästar är olika och man måste inse att alla människor kan inte hantera alla hästar,,,,

Vissa ston har stark integritet och du kan uppfostra hur mycket du vil, men du kan aldrig fostra bort att hästen kommer att bedöma varje människa för sej.

Min skulle troligen inte bete sej så men hon är ett ganska vasst sto och skulle en främling börja backa henne så tar hon inte det utan vidare. Jag kan inte låta varenda människa i välden hantera henne för det, hon bedömer varenda person för sej, helt enkelt.

Var det menat till mig? För det är ju precis det jag säger. Och tex jag då skulle komma och ha insläppet i ett stall så skulle inte jag vilja ta in en sådan häst från hagen. Det är verkligen inte min uppgift att utsätta mig för något sådant eller försöka uppfostra någon annans häst.
Jag har inte råd att bli skadad och varken tid eller lust att träna andras hästar...

Och skulle jag komma till ett nytt stall och ta in hästar och ingen meddelar mig om att vissa hästar är knepiga och ska hanteras på ett visst sätt så skulle jag bli galen om (när?) något hände!

Kan lägga till ang mitt sto att hon är oerhört väluppfostrad och inte alls farlig på något sätt, men hon har synpunkter på vem som får tex börja backa henne (som det var frågan om här) eller "härja" på andra sätt.
Det beror ju på människan också och hur människan kan avläsa hästen och respektera den, och kunna ta hästen på rätt sätt-

Ingen av oss har sett själva vad som hände i ts fall. Det är naivt att tro att "vem som helst" ska kunna göra vad som helst med alla hästar....

*kl*
Jag har väldigt svårt att förstå varför det ska hållas på att backas konstant? Själv backar jag aldrig en häst om det inte är för att det finns ett reellt behov att den flyttar på sig. Antagligen har den här hästen blivit backad en gång för mycket och hon tar det inte från någon hon inte har respekt för.

Men det är inte en ursäkt för att måtta mot en människa.

Och varför ska det backas för att man ska kolla att man har ledarskap, känner man inte det före? Att man jobbar bra ihop?

I ditt fall skulle jag vara ytterst uppmärksam på liknande beteende från hennes sida och kväva det i sin linda. Om hon ex.vis hugger mot någon över staketet ska det komma en konsekvens som formligen får henne att flyga iväg från staketet.
Exakt hur det går till spelar ingen större roll men hon ska veta att det är absolut förbjudet.
Informera alla som kan komma i kontakt med hästen så att hon inte skadar någon.

Min spontana reaktion är- vad hände under dessa 15 min?

Sluta att vifta åt o backa dessa hästar. De ruttnar o blir farliga.

Om man inte vet om hela hästens historia får man köpa att det är en enmanshäst o inte låta klumpiga okunniga personer hålla på med den.

Efter det tog jag henne direkt och körde några enkla flytta-"ledarskaps"övningar som jag arbetat mycket med tidigare för att få mer respekt
Tja vad säger man. Så vinner man inte hästens respekt. Hon accepterar det för att det är du. En del ston måste man behandla som de ser på det..Rättvist, annars kan man få igen det. Börja med att respektera henne!

Senast ändrad:

Jag har haft en shetlandsponny (sto) som betedde sig på ett liknande vis när hon kom till oss. Hon högg fram och sparkades bak, och vid flera tillfällen stegrade hon käpprätt rakt upp och måttade framhovarna åt en, samtidigt som hon visade tänderna och såg ut som en skräcködla :devil:

Hon hade enligt uppgift från de tidigare ägarna aldrig varit slagen/misshandlad eller ngt sådant, hon hade bara extremt mycket åsikter och stor integritet (vilket jag kan hålla med om :crazy: )

Jag försökte lirka med henne och visa henne respekt osv, men en dag när jag skulle leda ut henne i hagen (jag var trött pms-ig och på allmänt dåligt humör :grin: ) reste hon sig mot mig och gjorde ett rejält utfall. Jag formligen brann av, kastade mig mot henne och gav henne en rak höger rakt i fejjan (inte god hästhantering, jag vet, men bägaren rann över)

Hon blev alldeles paff, jag har aldrig sett en häst så förvånad någonsin... Sedan den dagen blev hon en helt annan häst, VÄRLDENS trevligaste och goaste :love: Hon bodde hos mig i resten av sitt liv, och inte en enda gång gick hon tillbaka till det "elaka" beteendet.

Nu är det ju en himla skillnad på en shettis och en stor häst i storlek, jag rekommenderar alltså inte att kasta sig mot en stor häst och riskera livet, jag ville bara berätta om min fd skräcködla :)

Det är skillnad på om hästen attackerar oprovocerat. Då ska det tas itu med enligt graden av allvarlighet. En gång o inget halvdant.

TS blev provocerad av en som som inte hade där att göra.

Jo jag vet, jag ville bara berätta om min häst :) (Som för övrigt oftast attackerade helt oprovocerat, till/från hagen, om man gick förbi boxen/hagen osv)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 060
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 179
Senast: IngelaH
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 973
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar