Hur är storlekarna på Ploppbetten? (Shires)

Sv: Hur är storlekarna på Ploppbetten? (Shires)

Om hästen är helt ny för dig, du "har koll" på bett och ska hand om hästen utbildningsmässigt, VARFÖR ifrågasätter du inte valet av bett?
Ägaren tycker blablabla är rätt ointressant. Vad tycker hästen? Varför funkar inte en vanligt tredelat?
Det bettet jag får fram på google ser inte ut som ett roligt bett med det tingeltanglet.

Delvis KL

Håller med Ricca, men om ägaren har provat "de vanliga" så skadar det väl inte att prova, det kan ju fungera jättebra. Jag hade ett sånt bett för en herrans massa år sen på min ponny och han älskade det bettet! Trots allt "tingeltangel", och ja, han gick bra att rida på vanligt två- och tredelat också, men föredrog detta.
Visste dock inte att det kallades för Ploppbett... är det någon som börjar bli populärt/inne nu? När jag hade det så var det aldrig man såg/hörde någon med ett likadant.

Fast du har liksom inte att göra med vad vi har diskuterat ang denna häst. Tråden handlar om ploppbett och hur dom är i storlekarna, låt den göra det.

Jo nu är det såhär att ägaren har bestämt att vi ska testa detta bett och för att kunna testa ett måste man köpa ett bett (eller låna)! :idea:

Och därefter så rider man och testar! :idea:

Och efter det så vet man! :idea:

Och trivs hästen så fortsätter man rida på bettet, annar får man testa ett nytt! :idea:

Och eftersom att jag har bättre koll på bett och ska ha hand om hästen utbildningsmässigt så fick jag i uppdrag att hitta detta bett! :idea:

:rofl:

Att bli bannad har tydligen inte hjälpt attityden särskilt mycket. Tjosan hejsan.

Jag har också haft hästar som ÄLSKAT dessa bett och därför har jag använt dom på dom hästarna.

Till ricca:

Själv låter jag ALLTID hästarna själva bestämma vilka bett dom vill bli ridna på, och det genom att testa och åter testa tills vi hittat rätt kombination för våran del.
Sen är det att bara för att en häst vill ha ett visst bett när jag rider på den betyder inte att det är det ultimata bettet för någon annan....

Plus att många "mun"veterinärer säger att det bästa för en hästs mun är att man har ca 2-4 bett + bettlöst som man regelbundet byter mellan för då minskar man riskerna för skador i munnen och slemhinnorna.

Så här ser en del ploppbett ut när dom är oanvända:

32815278.jpg

Så här blir plopparna när dom använts flitigt:

32815504.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 299
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 620
Senast: Hermelin
·
Utrustning Ska vänja in bett på min ponny född -21 i höst och har börjat titta lite på träns. Grejen är den att jag inte har en susning om vilken...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder