Hur är sitsen?!

Z

Zeroo

Jag undrar över det här med jockeysitsen. Vissa sitter ner på hästen i jockeyställning medans andra står upp!
Hur är det egentligen med det? Är det hur man själv känner eller är det någon som gör fel?

Sv: Hur är sitsen?!

Det är få som verkligen "sitter" ner på hästen som man sitter i ridhästbemärkelse. Däremot ser det så ut eftersom de sitter väääldigt nära sadeln. Men så brukar man sitta när man ska driva innan mål till exempel. Du kryper ihop och gör dig så liten som möjligt.

När du bara cantrar eller om det är ett långt löp och du bara låter hästen rulla på så står du mer upprätt för att vila dig själv och låta hästen koppla av.

Men självklart finns det varianter av stilen...

Som malanmjöl säger det finns nog ingen direkt tanke bakom att sitta ner ( är det de du sett var det förmodligen en väldigt trött ryttare) Men en riktlinje med sitsen är att ha både vikten och balansen i fötterna/byglarna dvs att man inte "hänger" på händerna, eller faller ner med rumpan i sadeln.

om jag förstått funderingen rätt handlar det om folk som kryper ihop ("sitter" i jockeyställning som du säger) och de som har mer raka ben?
Proffsen har utomordentligt god fysik och kryper ihop som bara den för att minska luftmotståndet. men det kräver lite kraft! Därför - sitter de helt på hästen alternativt står upp när de värmer upp och rider mot startboxar och efter loppet. Rolisgast är att se de fara iväg i full galopp med hängande ben - de rider ju i full kareta i princip barbacka ju! häftigt!!!
AMatörer verkar ha lite sämre balans och styrka och står oftare högre upp ovanför hästen verkar det som. Såg stor skillnad igår på derbyt - där var alla ihopkrupna som små bollar, medans amatörerna i loppet efteråt mer stod ovanför sadlarna. SÅ det är nog en träningsfråga - hur mycket sisu man har och orkar!!!! :rofl:

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 649
Senast: Badger
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?