Hur är islandshästar?

loote

Trådstartare
Hej!
Jag har fått en turriding i present och de flesta turridingar verkar vara islandshäst. Har aldrig ridit en förut så undrar hur de är att rida?
Är det som att rida på en ''vanlig'' häst i de olika gångarterna,förutom att de har tölt. På ett ställe finns de andra raser också men skulle vilja prova på islandshäst :)

Sv: Hur är islandshästar?

Man rider islandshästar som "vanliga" hästar. Dvs. ge hjälperna i trav och galopp.
Sen är det tölten och det brukar dom på turridningen gå igenom. I regel så är turridningshästarna lättöltade.

Lycka till! Hoppas du gillar det!

I regel så är turridningshästarna lättöltade.

Tjohoo, menar du lätt töltade som i "starkt laterala i sina rörelser och föredrar grisepass med oerfarna ryttare" eller lätt töltade som i "har stark och ren fyrtaktig tölt" ? :D

loote;
Islandshästar är nog som gjorda till turridning, stabila, trygga och oftast väldigt bekväma tack vare tölten. :) För att generalisera lite är islandshästen kanske en aning lättare att rida med endast säte då t.ex töltridning kräver ridning med säte och skänklar, inte hårda händer.
Hoppas du gillar upplevelsen ifall du väljer att testa islandshäst! :)

Ingen häst är den andra lik så även islandshästar:)så man kan liksom inte säga hur en viss ras är det är individerna som räknas/stina

Hej!
Jag har fått en turriding i present och de flesta turridingar verkar vara islandshäst. Har aldrig ridit en förut så undrar hur de är att rida?
Är det som att rida på en ''vanlig'' häst i de olika gångarterna,förutom att de har tölt. På ett ställe finns de andra raser också men skulle vilja prova på islandshäst :)

har de någon enstaka islandshäst eller har de flera, jag har vid något tillfälle varit iväg och ridit där de haft typ 50/50 och vad jag kan minnas (var ett antal år sedan) så hade islänningarna tagit efter de andra hästarna och tyckte det var mycket enklare att trava eller gallopera istället.

Vad hästarna väljer beror mycket på träning och fallenhet hos hästen (förutom ryttarens färdigheter), har man endast enstaka islandhästar så kanske det är de punkterna det brister på ofta.

Påminner lite om fjordingar i psyket, många är envisa och har huvudet på skaft. Andra mer, andra mindre. Och väldigt, väldigt snälla. kloka.

Jack russel är väl den "hundiga" motsvarigheten till islandshästen.

Påminner lite om fjordingar i psyket, många är envisa och har huvudet på skaft. Andra mer, andra mindre. Och väldigt, väldigt snälla. kloka.

Jack russel är väl den "hundiga" motsvarigheten till islandshästen.

JR? Det tar jag som en förolämpning på min häst, han är allt annat än det. Han far inte omkring som en galning.

Och det gör en jack russel menar du?

Islandshästen: Stor häst i litet format, arbetsvillig, klok och ofta med bestämda åsikter. Alltså lite som JR.

Jag skulle definitivt inte jämföra islandshäst med JR!

Sen har jag tyvärr inte mött en enda väluppfostrad JR heller, men dock många ouppfostrade islänningar och JR...

Har ridit många turer med islandshäst (både kortare turer och flerdagars) och har sällan kommit hem missnöjd. Tack vare alla turridningar så har jag själv haft islänningar. När det gäller turridningar så tycker jag att det har mer med ledarna än med hästarna att göra. Vissa ser vilken häst som fungerar med vilken ryttare och vet precis hur de kan korrigera/hjälpa en ovan ryttare att hitta sits och gångart. Hästar och människor är individuella så det går ju aldrig att säga att "så är en islandshäst". De är små men otroligt starka hästar som med rätt vilja tar sig fram i stort sett överallt (det finns ju både hariga och tjuriga islandshästar också även om det kanske inte är de vanligaste hi hi).

Då hade jag tur för jag fick köpa den hästen som jag red på långtur, en urtrevlig häst med personlighet!

Det beror faktiskt väldigt mycket på vilken islandshäst du rider på, en del påminner mer om storhäst och en del mindre. Jag skulle ändå säga att det är ganska stor skillnad, inte minst för att de har en gångart till. De flesta islänningar är väldigt rara och trevliga, och ofta mjuka att sitta på :)!

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle också säga att det beror en hel del på turledaren..
Och är turledaren vettig så är ofta hästarna det också;)
Om jag vill ha ut nåt av turen skulle jag kolla runt och höra mej för vad andra kan rekomendera och inte ta första bästa ställe..

Jag är storhästryttare som gärna tar en tur på islänningar ibland, men jag är ganska kräsen med vart jag vänder mej...
Jag vill ha ut nåt at turen, rida ut i skogen i tre gångarter kan jag göra på min egna häst hemma :p

JR ????? Inte mina hästar i alla fall .
Hade dom kunnat läsa hade dom blivit förolämpade .

Till Ts Jag jobbar på ett ställe där vi bla har samarbete med en turridningsfirma.
( Islandshästar ) Jag bokar detta åt gästerna .
Det är alltid lika trevligt att höra deras eftersnack efter en tur .
Människorna är pigga, glada och rosiga om kinderna, och de flesta ( inte alla ) vill fortsätta eller göra det igen !

Hej från Hambo

JR ????? Inte mina hästar i alla fall .
Hade dom kunnat läsa hade dom blivit förolämpade .Till Ts Jag jobbar på ett ställe där vi bla har samarbete med en turridningsfirma.
( Islandshästar ) Jag bokar detta åt gästerna .
Det är alltid lika trevligt att höra deras eftersnack efter en tur .
Människorna är pigga, glada och rosiga om kinderna, och de flesta ( inte alla ) vill fortsätta eller göra det igen !

Hej från Hambo

:bow:..........

+1 på den :bow:

Den JRT jag träffat har varit på språng hela tiden, ganska ettriga och tuffa. Och svårövertalade...
Så är då rakt inte islandshästar :D

Jag skulle också säga att det beror en hel del på turledaren..
Och är turledaren vettig så är ofta hästarna det också;)
Om jag vill ha ut nåt av turen skulle jag kolla runt och höra mej för vad andra kan rekomendera och inte ta första bästa ställe..

Jag är storhästryttare som gärna tar en tur på islänningar ibland, men jag är ganska kräsen med vart jag vänder mej...
Jag vill ha ut nåt at turen, rida ut i skogen i tre gångarter kan jag göra på min egna häst hemma :p

Min fetning.

Om du får tre gångarter har du mer tur än de som får en: grisepass i olika tempon.:devil:

Annars kan jag bara hålla med inlägget här. Ska man prova tölt första gången på en turridning ska man ha en lättöltad häst - och en turledare som kan förklara hur man ska göra.

Min fetning.

Om du får tre gångarter har du mer tur än de som får en: grisepass i olika tempon.:devil:

Annars kan jag bara hålla med inlägget här. Ska man prova tölt första gången på en turridning ska man ha en lättöltad häst - och en turledare som kan förklara hur man ska göra.

Absolut, och inte bara första gången, en annan som bara är iväg ibland skulle också behöva nåt lättöltat.

Var iväg ganska nyligen på en tur och fick en som gärna trasslade ihop sina gångarter, på två timmar fick jag nog tölta säkert 10 meter.. Skritten var ren iaf, men resten vet jag inte riktigt vad det var :angel: Men hästarna är mysiga iaf!:d

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka