Hur är era hundar gentemot andra hundar?

Sv: Hur är era hundar gentemot andra hundar?

jättelöjlig fråga, men hur ser du skillnad på dem? :o

Haha! Du är inte den första som frågar!
Wahidah är mörkare, har prickar på benen, vitt streck i nacken, är två cm mindre, har mer muskler, ingen haka, längre kropp och mer vinklade bakben.
Zala är väldigt ljus, inga prickar någonstans men en stor vit fläck i nacken, inte jättemycket muskler men en kropp jag bara älskar, samt en svans som är kortare för att hon klämt den i en dörr.

Dessutom beter de sig så olika att man alltid kan se skillnad på det.

Här ser man tydligt hur mörk Wahidah är och hennes vita streck i nacken.
dsc_7869-copy.jpg

Såhär ser Zala ut i kroppen :love:
zala_01.jpg

Och såhär ser fulingen (;))Wahidah ut:
55432_1292787062.jpg

Gud vad jag gillar dina hundar! Varje gång jag se dina bilder hoppar det till i hjärtat :love:

Åh, tack, vad kul! :laugh:

Ipod (3årig Dvärgpinscher) ; Underbart snäll i alla situationer. Aldrig aggresiv mot andra hundar, lite dumsnäll och tror också att ingen kan vara arg på honom heller. Han får ofta leka med andra hundar just för att jag vet att han klarar av det, vilken storlek den andra hunden än har. Han är jätteduktig på att säga ifrån när det blir för hårdhänt eller för mycket, och dom flesta andra hundar lyssnar och lugnar ner sig.
Valpar är väl det enda han inte riktigt gillar men då kör han på stilen "om jag verkligen anstänger mig för att låtsas att valp inte existerar så kanske den försvinner". :D

Jag är glad att jag har en sådan underbart snäll och trevlig hund som i princip kan följa med var som helst, träffa vilka hundar (och katter, kaniner, fåglar och diverse andra djur för den delen också) utan några problem. Även människor går hur bra som helst, han hoppar upp i närmaste knä och begär lite gos, får han inte det där så går han till nästa! :D

Och ipod saknar Ian supermycket! :( Jag ska upp till storstan i vår/sommar någon gång, då ska vi komma förbi och hälsa på er! :)

Mina hundar är helt olika i mina ögon iallafall. Sedan är det såklart skillnad på om det kommer en hund hem till oss på besök eller för att stanna ett tag, och när man släpper dom lösa med nya hundar.

In i lägenheten går alltid bra, vad det än är för hund. Afghanerna kan gadda ihop sig lite och ligga på rad i sängen och bara se dryga ut ett tag men det är aldrig några problem.

Carmen 12 år (dobermann) fick ju inte umgås med hundar innan hon kom till mig, då var hon 6 år. Hon har helt klart brister i sitt hundspråk men något rätt måste hon göra, eller också gör hon så mycket fel så hundarna slutar bry sig. Hon skäller ofta ut en ny hund, sedan går hon och lägger sig eller försöker leka. Leker gör hon burdust genom att slå med framtassarna och knuffa med nosen, morra och skälla. Jag ser sällan några tydliga signaler som slickningar, gäspningar och sådant, men hon vänder iaf bort blicken/huvudet ibland. Inga hundar som känner henne brukar bry sig om hennes skällande och morrningar och sånt dock. Hon har dock inget utbyte av att leka med andra hundar än afghanerna och några andra kompisar, så henne släpper jag inte lös med vad som helst.

Cerberus 3 år (afghanhund) är en mild kille. Han har tyvärr blivit påflugen och rejält nedtryckt några gånger av stora hanar så nu för tiden är han osäker med dessa. Än en gång, hemma eller så går bra men jag släpper inte ihop honom med stora hanar. Egentligen tror jag att han skulle kunna lösa det om det var en bra hane, men för att han ska slippa utsättas för stressen så gör jag det helt enkelt inte. Cerberus går i övrigt bra med alla men är inte så förtjust i stökiga hundar (typ Lady_A´s Google som fick sig en rejäl tillsägning hemma hos oss). Han vill inte ha hundar klättrande på sig. Försiktiga hundar och valpar däremot är han suuuper med. Vi har träffat många hundar som varit rädda för stora raser, som Cerberus fått igång i lek och där det fungerat hur bra som helst. Han är inte burdus (om det inte är en gottluktande tik/kastrat, då kan han bli lite på. Han lyssnar dock om hunden säger ifrån, annars gör jag det.) och han visar många och tydliga lugnande signaler.

Zoria 16 månader (afghanhund) är en ettrig tjej. Hon är också tydlig med signaler, men hon är lite bitchig när någon är vek. Leker dom inte med henne och i hennes takt så blir hon hårdhänt, skällig och springer gärna fram och drar i nacken och har sig. Jag bryter då, och då brukar hon springa iväg och rejsa med någon av mina istället, även om den nya hunden lockar. Zoria har aldrig blivit tillsagd ordentligt men när någon väl leker hårdhänt med henne så skriker hon och kommer farande för att få stöd, alt. näbbar i luften. Hon vill inte smaka på egen medicin helt enkelt.

Kali 16 månader (kullsyster till Zoria) är mer lik Cerberus än Zoria till sättet. Hon är mild och alltid glad. Hon har inga dåliga erfarenheter och fungerar med alla. Hon har lärt sig hänga på Zorias hårdhänta bus men ledsnar ibland och går undan, och hon startar aldrig den typen av bus själv. På promenaderna gör hon gärna lekinviter till främmande hundar och hon blir paff om någon hund fräser ifrån. Det är läskigt och hon går så långt ifrån den som hon kan.

Reeko Beauceronhanne, 4 år. Kastrerad vid dryga året pga kryptorchism.
Reeko borde ha ett fenomenalt socialt hundliv, eftersom han umgåtts med schyssta, sunda och trevliga hundar sedan 8 veckors ålder, hundar av alla tänkbara sorter. Men som vuxen är han en drummel - förutom att han gärna gör utfall mot andra hundar (något som jag jobbat enormt med på sistone och lyckats minimera rätt rejält, till min stora belåtenhet) kan han dessutom inte leka/umgås "som folk" ens med trevliga, glada hundar som han bara vill leka med. Han jagar dem tills han hinner ikapp dem, sen lutar han sig över dem mer och mer (medan dom springer) tills den andra stackaren rasar omkull. Då lägger han sig ovanpå den och tuggar på den. Och han väger 50 kilo. Det är INTE populärt och inga hundar vill vara med honom längre. Han KAN inte leka på nåt annat sätt, alla hundar ska knölas ihop - på ett glatt och roligt sätt, enligt honom, men inte enligt dem....
Gamla, dominanta tikar är han snäll och undfallen mot, och han har aldrig knölat ihop nån liten valp - än... Men alla andra hundar ska ompaketeras och liggas på. Gärna tuggas på också, rätt hårt.
Nån som har en genomsnäll men tuff och stark Rottis, exempelvis, i nordöstra Skåne, som behöver en sparringpartner??
Annars är han egentligen en schysst kille under ytan, och även om han gärna försöker dominera och verka urfarlig, vill han INTE slåss. Börjar en annan hund mucka gräl, backar Reeko rätt snabbt och talar om att DET var ju INTE vad han hade tänkt sig. Som tur är....!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag fick ju i somras reda på att schäfern har spondylos och har inte märkt något direkt i träningen (någon enstaka gång efter hård...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Idur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka