Hur är era hundar gentemot andra hundar?

Sv: Hur är era hundar gentemot andra hundar?

Tja...han har ju förändrats lite med åldern... men generellt läser han andra hundar mycket väl och är tydlig själv. Han strategi är att leka för att slappna av och få andra hundar vänligt inställda. Att springa racerfort är favoriten men annars anpassar han sig efter hund. Vill de käftas med munnen så gör han det och vill de brottas i en grop så gör han det. MEN han har med åldern börjat säga ifrån till jobbiga ungundshanar spec de som vill sätta på honom eftersom han är kastrerad och jag låter honom bara leka med hundar han är avslappnad med. Han är ju en mjuk och osäker individ så kan ju inte stå på sig så bra även om han försöker utan blir bara stressad om motparten inte ser/vägrar lyssna på hans signaler. Vill hundarna inte leka alls så försöker han tappert men ger sedan upp och anpassar sig. Han har dessutom utvecklats till att vara riktigt mysig med valpar och yngre tikar. Äldre tikar som ska sätta honom på plats lyder han genast och äldre hanar fjäskar man som tusan mot.

Men han gillar att leka och lär gilla en god springtur långt upp i åldern ;)

*kl*

Flipper snart nioårig welsh springer hane: Hemskt vänlig mot alla andra hundar, svarar inte upp om han blir utskälld eller ngn hund gör utfall mot honom. Går därför att släppa även med osäkra hundar och hundar som beter sig lite "illa". Ignorerar hundar som ignorerar honom eller söker avstånd. Hälsar alltid vänligt och försiktigt och leker bara med hundar han känner väl eller klickar jättebra med. Han kan dock inte leka med för många hundar då blir han jättestressad vilket leder till att han kan börja jucka på sin kompis. :/
Dessutom kan han inte leka med en annan hund och min unghund samtidigt för då börjar han ofelbart läxa upp unghunden.

Google ettårig springerhane: Vild och glad och tycker alla hundar är kompisar! Hälsar alltid lite för översvallande och får sig därför ofta en tillsägelse innan han kan börja umgås mer sansat. Har dock hälsat fint då han fått hälsa på hundar som är mycket större än honom tex en pyreneer och en stor rottis. Har ett bra leksätt och anpassar leken efter den han leker med, han har dock fått träffa lite för få hundar under sin unghundstid tyvärr...

Camaro 17 månader (Rhodesian Ridgeback).
Är glad i precis alla. Vill alltid hälsa och busa, oavsett hur den andra hunden reagerar. Ibland undrar jag om hon liksom inte fattar vad den andre hunden menar eller om hon bara skiter i det..
Hundar som busar "för dåligt" eller struntar i henne blir utskällda. I princip enda gången hon skäller förutom när hon vaktar.
Hon struntar fullständigt i morrningar, skall, små utfall eller vad som. Det ska busas oavsett.
Själv har hon aldrig morrat eller visat några som helst aggressiva tendenser, det är bara bus för hela slanten.

Rover(korthårig collie, 5 år) tycker att andra hundar är rätt läskiga och är därför spänd så det är viktigt att han är lös och det finns utrymme om han ska träffa nya hundar. Just för att kan vara lite överspänd så har det hänt att han varit för påflugen i sitt sätt, om det då varit en hanhund(ofta inte "äkta" dominant utan mer bara stöddig) som tyckt att han behövt sättas på plats har det hänt att Rover svarat upp och det blivit gruff. Dock aldrig något allvarligt och sedan Rover kastrerades har han dels blivit lite mer avspänd, dels har inte andra hanar samma behov av att hävda sig mot honom.

Numera går det nästan alltid bra, enda gången jag går in och bryter är när det är en annan hund som inte respekterar avståndstagande signaler(ofta "snappande" i luften vilket tydligen är rätt vanligt hos vallhundsraser) utan fortsätter att vara påflugna. Inte för att jag är rädd för bråk utan för att Rover tycker att det är obehagligt. Samtidigt har jag märkt att det är viktigt för honom att träffa andra hundar, även sådana han till en början tycker är läskiga. Får han övervinna sin rädsla själv och komma igång och leka så släpper en del av spändheten även vid t ex hundmöten.

Senast ändrad:

Rocco, 8 år och rottiskorsning. Kastrerades vid 7 mån ålder. Är en osäker kille som ständigt försöker hävda sig bland nya hundar, speciellt om jag finns i närheten. Kommer dock mycket bra överens med kända hundar och "kompishundar" och leker med andra hundar på pensionat m.m. utan att uppföra sig illa. Tyvärr blir han väldigt stöddig med matte i närheten. Syrrans kinestik har honom lindad kring lillfingret och henne passar han sig noga för. Umgås mycket bra med valpar och är tydlig och vet precis hur mycket han behöver "ta i" för att budskapet ska gå fram.
Är väldigt brötig i lek men har egentligen inget större behov av att leka med andra än mina andra hundar, han blir lätt en lite omild "polis" i leken så han har det bättre på plats vid min sida istället. Får han bara veta att han inte får vara med och leka så propsar han aldrig på det (utan är nog glad över att slippa...)
Skulle aldrig visa "svaghetstecken" mot andra hundar men är oerhört mild mot mig och husse och absolut ingen kaxig hund.

Nisse, 5 år gammal taxhane, kastrerad vid 2½ års ålder. En riktig, riktig pärla på hundspråk som kommer väl överens med allt och alla. Är dock inte förtjust i alltför "gåpåiga" hundar eller hundar som slänger tassar på ryggen på honom. Är en mästare på lugnande signaler och förväntar sig att alla ska förstå och respektera dem, en riktig läromästare som gärna ger valpar och unghundar en bra lektion i hundspråk. Har en ängels tålamod och skulle aldrig drömma om att provocera andra hundar eller svara på andras provokationer.
En klippa i alla sammanhang som involverar andra hundar.

Svea, 1½ år gammal aussietik. Väldigt mycket unghund och lite "fjantig" bitvis. Blir ofta väldigt fjäskig när hon leker med tuffare hundar men tillsammans med kompishundarna lägger hon gärna in en och annan tackling.
Är typiskt sett undergiven de flesta hundar och väldigt tydlig i sitt språk när hon spelar på sin valpighet (lekinviter, undergivet slickande, krypande, väl avvägda kroppssignaler i övrigt)
Kan upplevas som ganska intensiv och får inte leka med "ömtåliga" hundar eftersom hon helst ska springa fort, fort... Även Svea är mycket duktig på lugnande signaler och låter sig inte provoceras i första taget.
Har dock märkt att hon kan "svara" om hon anser sig felaktigt behandlad / nertryckt / tillsagd av en tuffare hund så hon låter inte andra sätta sig på henne hur som helst. Lite fräsande så får man vara ifred sen... ;)

Har tre väldigt olika hundar på alla sätt och vis och njuter dagligen av att se hur de kommunicerar både med varandra och med andra hundar.

Bråka (Malinois, 3 år): En riktig jävla bitch. Hon är så elak att jag kan förstå att hon inte har några kompisar. Hon provocerar gärna fram ("Ta min boll, det är lugnt.." Sen SMACK!) konflikter. Allt för att få dominera. Jag har bara sett henne vika sig för en hund.. En SHELTIE. Denna sheltin fick hon stryk av som valp så det sitter fortfarande i :devil: Hon kan inte leka med för klena individer som viker sig för lätt. För då blir hon som ett rovdjur, äta upp de svaga! Det som passar henne bäst är hundar som bara har lek i sig och fjäskar lagom mycket. Då leker hon lugnt och fint, kan både brottas och springa (med boll i munnen pga jakten). Den stackars hunden som är här idag har återigen, för sjuttioelfte gången, fått veta att hon bestämmer. Till slut för man säga åt henne att lägga av när det blir till en grej som hon hänger upp sig på.
Ovanstående är en exakt beskrivning av Grima (schäfertik 5 år), + 30 cm ragg. Men!! Hon är väldigt snäll med småhundar, ja iaf 9 gånger av 10. Det brukar gå jättebra.

Ian är schyssta killen som oftast inte fattar im någon hund är sur.."vah, vah?! Eru sur? Ska vi inte lattja rå? vah? vah?"..Eventuellt förvandlas han till en pissmaskin. " Nu pissar jag, kolla råh, kolla nu pissar jag igen" *sprätt sprätt*.

Siri - 3-årig pudeltik som levt 2 år i en clownig pudelflock.
Ignorerar allt för påflugna individer (har tom tillrättavisat ett par). Är dock även vek och drar sig undan om den andra leker för hårt, då piper hon gärna också. Vill dock leka med det mesta och det händer tyvärr allt för ofta att hon skäller ut den andra hunden och alldeles för ivrigt inbjuder till lek. Tyvärr verkar de flesta av de hundar hon träffat inte leka på det viset, eller vara speciellt intresserade. Antagligen är hon för påflugen själv! När hon umgås med andra pudlar, då är det en annan femma. De förstår precis! Sedan har hon en unghund/valp till vän som är lika busig som hon. Springlekar är roligast, att brottas tycker hon inte om.

Kl.

Min lilla hund är rätt mesig, lite osäker och tycker det är ganska jobbigt med brötiga hundar. Väldigt signalsäker - och signalkänslig och får problem med många burdusa hundar då hon själv ger ifrån sig väldigt små signaler, vilket en hel del skiter i alternativt ger sig på henne. Hon inger liksom ingen slags pondus eller så och har svårt att "säga ifrån".

Däremot funkar hon ofta med sura belgartikar :D just eftersom att hon är mjuk, känslig och vänligt inställd. Hon blir dock ofta lite väl tilltufsad i LEK med t ex belgartikar - hon används verkligen som bowlingklot och både jag och min hund tycker att det blir för våldsamt för henne; jag för att det är onödigt med halt hund efter "varje" lekstund, och min hund eftersom att hon inte uppskattar att bara bli runtrullad, nertryckt och biten i halsen.

Burdusa hanar lyckas hon inte "få bort" så där får jag rädda henne.
Funkar mycket bra med små hundar, förutom en kort period efter löp då hon blir bitchig mot små tikar.
Funkar kanon med valpar - framförallt för lite osäkra valpar, hon lyckas alltid att charma dem och uppför sig exemplariskt, blir aldrig för våldsam och är väldigt tålmodig med valparna. Kanske skulle önskat även där att hon "stod på sig" lite mer.

Har sett henne leka på "hennes villkor" en gång, där hon var "tuffast" och kunde använda någon som bowlingklot (väldigt snällt iof). Det var två röda setter-bröder med varsitt hjärta av guld. Då kunde hon verkligen släppa all försiktighet och bara röja! :p

Så om det kom någon med hund kan hunden få gå in men inte personen om du nte sagt det?

Haha ja det blev lite luddigt :D
Jag menar om det kommer någon som jag inte vill ska komma in så släpper han inte in den personen. Han studsar från sida till sida och skäller som en tok.
Det har aldrig hänt att någon som jag inte vill ska komma in har kommit hit med en hund i släptåg så hur han hade reagerat då vet jag inte.

Kommer det hit någon med en hund som han inte känner så är det glada svansviftningar och lekinviter direkt. Han brukar bry sig minimalt om människan ifråga för då är det hunden som är viktigast i hans ögon. Människan kan han hälsa på sedan när han har lekt en stund för den känner han ju normalt sedan innan.

såg att jag glömde en smiley :)
Men det hade sett lite roligt ut om det kommit nån med hund, hunden får gärna komma in men den som är med hunden står kvar ute medan du pratar med personen. :) Eller nåt sånt.

KL

Ricky: Han är en sån hund som jag kan släppa ihop med i princip allt efter en snabb check över den andra hundens kroppsspråk. Hittills finns det 1 hund inom min bekantskapskrets som han inte kan umgås med. Han har en förmåga att spänna upp sig på långt håll men när han vet att han ska umgås med den andra hunden är han totalt lugn. Han är tydlig med vart skåpet ska stå vilket betyder att de inte ska lekas och fjamsas utan bete sig vilket görs med morrningar. Där emot om hunden inte accepterar hans morrningar tappar han sin pondus, nafsar ifrån men blir egentligen lite osäker.

såg att jag glömde en smiley :)
Men det hade sett lite roligt ut om det kommit nån med hund, hunden får gärna komma in men den som är med hunden står kvar ute medan du pratar med personen. :) Eller nåt sånt.

Ja ärligt talat hade det inte förvånat mej :D Han bryr sig som sagt inte om människor om det finns en hund med.

Porse, Boxertik, 8 år. Tycker att alla hundar är lämpliga lekkamrater, men det är hon som bestämmer spelreglerna! Vid hundmöten använder hon blicken för att visa sin bestämdhet och svansen för att visa sin vänlighet. Samtidigt! Hennes bestämda blick kan få osäkra hundar att morra och skälla, men sånt bryr hon sig inte om. Hon vill ju leka, gärna fysiska lekar.
Jag har använt henne som testhund åtskilliga gånger med hundar som har svårt för hundmöten. Även betydligt större raser, som Dogo Argentino. Om någon är dum och kanske lägger upp huvud eller tass på hennes rygg så sätter hon dem plats, men sekunden efter viftar hon på svansen, gör lekinbjudningar eller - till och med - slickar dem i mungipan för att visa att hon vill vara snäll, så länge ingen tvingar henne att vara bestämd.
Kränker någon gåpåig hane hennes integritetszon så vänder hon helt om och kastar sig fram mot hans ansikte med ett vrål. Men om leken väl är igång kan hon tåla ganska mycket.
Det problematiska är att hon agerar på ungefär samma sätt med hästar. Om en nyfiken häst böjer ner huvudet ovanför hennes huvud studsar hon upp mot mulen och ryter till. Och om hon är med när jag rider får jag säga till henne att vara lugn innan jag börjar trava eller galoppera, annars drar hon igång en jaktlek ...

Loke, 10 år
Han är superduktig med andra hundar, han beter sig mycket artigt mot de hundar som behöver det, spelar ointresserad om den andra är osäker och har en ängels tålamod med unghundar. De gånger han blir lite sur så har det alltid räckt med icke-våldsmetoder.

Minina, 15 år
Var som ung ungefär som Bråka, men har blivit väldigt mycket snällare på äldre dar. Dels ett resultat av träning, men jag tror också att hon inser att hon är så gammal att hon kommer få på huvudet om hon slåss med fel hund. Hon kräver fortfarande ett korrekt uppförande, hundar som är oartiga får veta det. Men hon bråkar inte i onödan, och fjäsk går alltid hem :).

Eftersom det "kommer och går" hundar här hela tiden så finns inga alternativ, mina hundar MÅSTE fungera med i stort sett alla andra hundar - oavsett kör, form eller färg.

Sedan är det stor skillnad för mej att jag vet att mina hundar fungerar väl med andra hundar när jag är med och insikten om att de skulle agera HELT annorlunda om deras egna "tycke och smak" fick styra.

/Swat

kl

Min lapska på snart 4 år är väldigt socialt kompetent, utan att vara en push-over. Hon kan bita ifrån tydligt om andra hundar beter sig ofint, typ hanar som direkt ska upp i baken på henne och lukta, och kan ställa ganska höga krav på att andra hundar uppför sig korrekt mot henne. Gör dem det är hon väldigt trevlig och kommer väl överens med i princip allt och alla. Valpar har hon bra tålamod med vad gäller lek och bitas och klampa omkring på henne, men gör de "fel" talar hon om det. Med fel menar jag ex att de börjar brottas m henne när hon sitter och kliar sig eller liknande, då ryter hon ifrån lämpligt mkt och sen är det glömt och leken kan fortsätta.

Generellt gillar hon spetsar och andra "kommunikativt duktiga" hundar. Hon har en tendens att göra lite våldsamma lekinviter ibland, typ " om jag kastar frambenen på dig och skäller dig allt vad jag kan rakt i nyllet, vill du leka då?" när hon är lite uppjagad, men brukar väldigt snart komma underfund med om den andra hunden är osäker och då dämpa sig. Detta börjar dock ge sig i takt med att den mentala mognaden börjar vara på plats.

Dock har hon en tendens att vara ganska vaktig mot sånt som är värdefullt, vilket till stor del beror på att hon är ett "ensambarn". Det är min matte, det är min bil, det är min korg... Men hon markerar sånt tydligt snarare än elakt, ändå tills jag påminner henne om att det inte är hennes beslut att ta.

Överlag är hon en trygg, stabil och hövlig tös som är tydlig i sitt språk, men som också förväntar sig/uppskattar att andra hundar är tydliga, språksäkra och hövliga.

Knapplån.

Mina vuxna har alla en sak gemensamt - dom har ett spänt kroppspråk. Tyvärr något som dom delar med i princip alla andra ur rasen, vilket gör att mötande hundar gärna spänner sig direkt också.

Tikarna fungerar dock med i princip alla, efter första mätningen som alltid sker. Dom tål dock inte elaka hundar, men vänliga och normala går hur bra som helst.

Äldsta hanen fungerar enbart med vekare hundar, som visar underlägsenhet på rätt sätt. För mycket fjäsk tål han inte heller. Dom flesta hanarna som är könsmogna går bort ur hans umgängeskrets, och jag riskerar ingenting där heller så han får bara umgås med tjejer. Han visar också uttryck för en stor glädje med hela kroppspråket, när han annalkar en utmaning från annan hund komma mot hans håll. Misstolkas av dom flesta som att han är snäll och vill leka, men betyder att han ser fram emot ett redigt slagsmål.

Unghanen plöjer fram utan att ens tänka på kroppspråket :p Han tänker inte före han agerar, så han utstrålar bara ren och skär lycka mot alla mötande hundar, och vill hälsa innan han bestämmer sig för vad han ska tycka. Han är vek i sig själv, så det finns bara en enda han inte fungerar ihop med än så länge, och det är den ovanstående hanen. Dom skyr varandra som pesten.

Valpisen älskar ju allt och alla, och hela hennes språk skriker bara "JAG VILL LEKA!" än så länge :D Hon leker hårdhänt som satan redan, och låter som en enorm cirkelsåg under sina attacker. Kommer nog inte att fungera ihop med andra tuffa tikar i framtiden, då hennes attityd redan nu visar på att hon inte vill lägga sig för någon.

jättelöjlig fråga, men hur ser du skillnad på dem? :o

Om du tittar på dem ser du att hunden till höger är nästan vit, den till vänster har creme/orange på nosen och öronen, även prickar på benen :)

KL

Mattis, kastrerad pomeranian, 5år
Mattis är fruktansvärt osäker och rädd samtidigt som han har ett förjävligt humör. Han måste träffa nya hundar många gånger utan att de får komma i närheten för att vänja sig och våga hälsa. Har han väl lärt känna den andra hunden brukar det inte vara några problem. Han är en riktig polis och ska bestämma och de andra får varken springa eller busa, då får jag gå in och stoppa honom. Hans sätt att leka går ut på att vrålskällande i full fart bita den andra hunden i hasorna, därför får han bara leka med hundar han känner väl. Mattis är svår, han går från rädd till pissarg på noll sekunder och jag tror att det är många hundar som gett honom på moppo om han fått träffa fler än han gör. Han är fjäskets mästare! Med de han är trygg med går hela livet ut på att fjäska. http://www.youtube.com/watch?v=pAD_ieoLXIQ Info om vad som händer på filmen står i beskrivningen

Ping, pudel/papillon, 2 år
Ping tycker inte alls om påflugna stora hundar förutom det vill hon gärna hälsa på det mesta i hundväg. Tycker om springlekar och med Mattis kan hon även tacklas. Hon är snäll, glad och mild i sättet men kan ibland gå upp i stress om hon har överskottsenergi.

Mina hundar umgås mycket sällan med andra än varandra. De har två kineser de brukar träffa och en dogo som Ping tycker om att busa med, dock inte lösa då dogon är valpig och mycket klumpig. Ping kan någon enstaka gång få hälsa på en främmande hund på promenader, men då plockas Mattis upp för han flippar ut om en okänd hund kommer nära

Zipper, 4,5 år. Mycket "socialt kompetent", läser av andra hundar bra och skulle aldrig mucka gräl med någon. Leker ihop med unga som gamla, veka som dominanta. Honom kan jag släppa ihop med alla hundar, han leker med dom som vill leka och anpassar leksätt efter "tuffhet" hos den andra hunden och ignorerar dom som behöver ignoreras.

Devil, 5 månader. Valp i alla bemärkelser. Flamsig och mycket muppig, och ganska tyken i sitt sätt att vara emot andra hundar. Hoppar på dom, biter i nacken och är allmänt jävlig. Men han är mycket signalkänslig och vet precis när det är nog, och då lugnar han ner sig. Tar tillrättavisningar bra, men jag släpper av naturliga skäl bara ihop honom med hundar som jag vet är snälla (alltså inte börjar bita vildsint omkring sig för att han hoppar på dom ;) ) och språksäkra.

Klura, 2,5 år. Är också lite utav en polis. Om andra hundar beter sig konstigt och flamsar omkring går hon gärna dit, helt stel i kroppen och säger "Nu jävlar lugnar du ner dig...". Muckar inte gräl och bråkar inte i onödan, men backar inte heller om någon muckar med henne. Har ett ganska stort "space", och blir lätt morrig om någon okänd hund närmar sig henne snabbt eller inomhus. Ser snabbt om någon hund är osäker, och då passar hon på att visa lite extra att hon faktiskt är jävligt tuff. Vaktar smaskiga ben med ett morr som får väggarna att vibrera, men går hellre undan än att bli riktigt arg. Dom gånger hon tillrättavisar unga hundar är hon väldigt duktig, gör precis så mycket som behövs och inte mer. Har svårt för tikar.

Douglas, 4,5 år. Snäll och egentligen nyfiken på dom flesta hundar, men väldigt dålig på hundspråk. Raggar alltid upp dig och börjar "yl-morra" emot andra hundar, och pga det blir han ofta "hackkyckling" och retar gallfeber på många hundar. Han går lätt upp i stress, och går in i "försvarsställning" för tidigt. Leker sällan eller aldrig med andra hundar, eftersom han helt enkelt inte förstår dom särskilt bra. Har lång stubin, men smäller det så smäller det rejält. Han är inte "sund" i sina markeringar emot andra hundar och blir gärna för arg, och därför skyddar vi honom alltid emot situationer där han kan tänkas bli arg, t ex får inte valpen vara för påflugen mot honom.

Senast ändrad:

Idéfix är både outtrötligt lekfull mot andra hundar och osäker mot andra. Det är lite jobbigt tycker han vid möten med okända hundar. Dominanta hanhundar går helt bort, och även bjäbbiga tikar som går innanför hans integritetzon ryter han i åt. På promenader är han hopplös vid vissa möten, andra skiter han totalt i. Skulle svara upp om någon vill bråka. Men att gå hundpromenader fungerar ihop med alla hundar, det bara ska funka!

Annars är han vän med både tikar och hanar, leker både spring och brottarlekar. Vill en hund ha dragkamp eller leka med pinne är han med på det också. Vill gärna släpa fram sina köttben och sitt godis för att visa andra hundar också:crazy: Är man vän så delar man allt. Valpar är han underbar med, låter dem sova med honom och äta ur samma matskål, och lägger sig ner på golvet när dem ska leka, Men kan på ett fint sätt säga till att det gör ont när valpis hänger honom i svansen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag fick ju i somras reda på att schäfern har spondylos och har inte märkt något direkt i träningen (någon enstaka gång efter hård...
Svar
14
· Visningar
1 419
Senast: Idur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka