Hur är era hästar skodda?

Sv: Hur är era hästar skodda?

Min ponny är skodd runt om med tåkappor fram samt sidokappor bak. På bakskona har hovis satt en förlängning av skon baktill för att undvika att han trampar igenom för mycket.

Simba har vanliga ridskor runt om, rider mycket på grus och blir öm fram av att gå barfota då och bak för att göra steget lite lågsamare annars flyger framskona på två dagar.
Nu rids han bara lite lätt då matte inte har tid med mer.

Cilla står förnärvarande på boxvila pga fång och får stå där några veckor till så nu är hon barfota och sedan vet jag inte :confused:.

My går barfota då hon klarar det galant då hon bara rids lite av 2 tjejer i 3 och 4års åldern men på vintern har hon vanliga skor runt om när det är isbana på gården.

Kram

Våran 7 åriga varmblods valack, går skodd runt om i träning, med smala falsade järn bak och tvärtåade järn fram, han knackar sig på bakkotorna om han har vanliga järn skor på sig fram, han rullar ju över bättre med dessa. I loppen går han med alu med extra tågrepp bak och oftast barfota fram eller alu tvärtåade fram. Starthäst i travet

2 åringen har breda järn fram och breda falsade järn bak. Gått premie lopp.

Runtom med vanliga skor. Rids dagligen mest ut på varierat underlag, inkl grus så därför vill jag inte ha henne oskodd då det sliter mycket. :)

Min häst är bara två så hon går barfota :) Men hon kommer nog behöva skor iaf fram när jag kommit igång med inridningen, vi har mycket hårda vägar innan vi kommer upp till skogen och hon sliter bra på sina hovar fast hon bara går i hagen just nu.

19 år gammal ponny som används till allt möjligt.

Han är skodd fram, barfota bak. Har varit sen innan jag köpte honom och han funkar bra på det.

KL

Barfota bak, ett tag till. Sen ska skorna på där med.
Fram har han "bakvända" vanliga skor, de sitter alltså på fel håll. Ser helmysko ut men funkar kanonbra. Har det så pga fånganfall i våras.

Normal kallskoning runt om på de två som rids regelbundet (sv hbl 26 år, rids ca 5 dagar/vecka och 8 år, tränas och tävlas i hopp, dressyr och FT) och normal framskoning på unghästarna (3 år, inridna) tills de behöver bak. Vanliga skor med tåkappa fram.

På vintern har alla skodda hovar snösulor (sådana med luftkanal) och 4 elitbrodd.

Tåkappor fram. Har på vä fram en hö sko,detta för att han trampar av sig skon annars! Sidokappor bak!
Ska på fredag prova att sko med sidokappor fram då han flyter ut nåt otroligt mycket på sommaren! :D

// Elsa:)

Efter hovspricka på min älskling för 4 år sedan tog jag hovarna i egna händer och vågade lita på min vän som har tre toppstammade halvblod barfota. Sedan dess har jag skott av alla mina hästar, alt skaffat redan barfota. Allt från varmblod till fullblod, norsvensk och svenskt halvblod. Jag använder boots på det underlag det behövs (typ vass grus, makadam) och rider barfota där hästen inte ömmar, gräs, asfalt och snällt grus. På vintern broddar man bootsen, funkar toppen. Och NEJ, de fläker sig inte i hagen under isiga vintrar.. Min fullblodsflicka skulle inte ha levt om hon inte skotts av, galoppträningen hade helt försört hennes hovutveckling. MIn 19åriga halvblodskille skoddes av i februari och har fått fantastiska hovar. Givetvis är jag utbildad och gör jobbet själv numer. Det är ljuvligt att se hur steget förändras och hur flexibiliteten i lederna ökar. Nyss verkade jag två åringar som hade "vanliga" långa fölhovar....så fort de var klara visade de hur fantastiska benrörelser de hade! Jag har sett resultatet av att sko av hästar i så många år att jag inte behöver tvivla. Plus anatomikurser och isärtagande av kadaverhovar så jag vet hur hovmekanismen fungerar. Det man sett med egna ögon tror man såklart på. Om inte annat ser alla det på mina hästar :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
470
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 790
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka