Hur är era hästar skodda?

Sv: Hur är era hästar skodda?

Halvblod 12år. Rids 6dagar/v oskodd runt om. Blir ev att sko på henne fram vid nästa omgång men vi får se vad hovis säger. Inte det minsta ömfotad men sliter ner ganska mycket.

Hur är era hästar skodda? Är de skodda runtom, barfota, skodda fram barfota bak?

Hela vägen om.

Sulor eller andra speciallösningar?

Nej.

Vad använder ni era hästar till och varför är de skodda som de är?

Hobbyridning, lite distans, dressyrträning och lätt tävling.

Blir öm om han är oskodd, kan gå på bana, men inte på varierat underlag ute i skogen.

Häst 1: Shetlandsponny. Har aldrig varit skodd och är alltså barfota nu med. Fungerar toppen så på alla underlag och har fantastisk hovkvalitet! Hon går som handhäst, sladdar ridbanan, longeras mm. Motioneras ca 4 gånger i veckan.

Häst 2: Brukar vara skodd runt om, med sidokappor bak. Men är barfota för tillfället. Behöver få bort gamla sömhål och stärka hovarna. Kommer köra barfota så länge det går (boots vid ridning på hårda underlag). Det optimala vore ju om även han kunde gå barfota fortsatt. Vi får se om det blir skor eller inte sen. Tränas främst för distans, rider en del dressyr och hoppar lite som hobby. Rids ca 5 gånger i veckan.

Senast ändrad:

Skodd runtom med vanliga skor. Rider mycket dressyr, men också mycket i skogen och på grusväg. På vintern 4 brodd i varje sko. Unghästen är än så länge barfota. Får se hur det blir när hon blir inriden. Kan hon vara utan skor så får hon vara det.

Är de skodda runtom, barfota, skodda fram barfota bak?

Ridhästen runt om, unghästen inte alls - inte inriden heller.
Extrahård svets på tiomillimeters fram och tjocka kormantskor bak.
Fritidshäst som går mycket och sliter skor som satan själv..

KL
Häst 1 kallblodstravare 18 skodd fram används till "normal" ridning ute,dressyr och hopp går 6 dar/vecka.

Häst 2 B-ponny welsh PB 3 år Barfota körs och rids ut + nåt enstaka pass på ridbana pga sin ålder går hon bara ca 3 ggr/ vecka.

Häst 3 kallblodstravare/fullblod 7år har kanonfina hovar så går barfota, går att rida på alla underlag ändå rids ca 5-6 dagar/vecka mest dressyr och ut.

Häst 4 vbl travare 20 år barfota sen ett par år då han numera är pensionär och motioneras MAX 1-2 ggr/vecka och då blir det lite lugna turer ut i skogen med rockarden.

Häst 5 fullblod 13 år Barfota nu då hon är mamma ledig, men ska hon kunna ridas behöver hon skor runt om.

Häst 6 SWB 2 månader Hoppas att han får lite bättre hovar än mamma, men antagligen kommer han som vuxen att behöva skor runt om.

Jag har en varmblodsvalack, 11 år gammal, som just nu tar det rätt lugnt men annars rids ut mycket på alla underlag. Han går barfota runt om och har gjort det i drygt ett år. Att ta av honom skorna är helt klart ett av de bästa valen jag gjort, visst det var en omställning såväl för honom som för mig, men jag har inte ångrat det en sekund. När jag med kunniga människors hjälp angrep orsaken till ömheten gick den över förvånansvärt fort! Nu har han mycket friare rörelser, friskare hovar och kropp och jag slipper allt vad skoning och tappskor innebär :D I vintras halkade han knappt alls, och mycket mindre än de andra hästarna i stallet som var skodda med 4 brodd runt om.
Jag har helt klart konverterat till barfota, nu skulle det kännas väldigt fel att sätta skor på honom igen.
Ett litet tips till er med hästar som ömmar: Ta reda på varför de ömmar. Skor döljer symtomen som visar att något inte stämmer.

(Hoppas ingen upplever detta som provocerande, det har inte vart min mening :) )

Shettisen - normalskoning, inga konstigheter
Welshen - ringskor med extra traktunderstöd och kort tå BF.

Båda skodda runt om.

I perioder, just nu sullöst. I övrigt se fråga ett.

Shettisen motionskörs och 'ponnyrids'. Welshen rids på hobbynivå eller vad man ska säga.

Båda är skodda för att de annars ömmar under arbete (rider 99.9% på grusväg) och vintertid för att kunna brodda och ge grepp.

Shettisen är normalskodd för han helt enkelt inte 'behöver annat'. Welshen är skodd som han är för att det är det han trivs med och för att hjälpa honom med hans frambensproblem, så att de besvärar honom så lite som möjligt båda nu och ffa på sikt.

Båda skos om på 4 v intervall btw.

Skodd runt om
Fram - vanliga skor med tjocka sulor (de vita) + hoofpad (fyllning) under pga strålbenshälta hf
Bak - vanliga skor med kilar pga gammal gaffelbandsskada hb
Sulor eller andra speciallösningar? läs ovan
Har 4brodd runt om på vintern
30-årig kblstravare, helpensionär sedan drygt 1 år tillbaka. Går mest i hagen + promenader i skogen + lite tömkörning i skritt i skogen då och då
Skodd pga han blir blockhalt av att vara barfota eller tappsko

En liten undersökning!

Ren nyfikenhet bara, vill se hur det ser ut med fotvården i Sverige! ;)

Fullblod (!!) 15 år gammal.
*barfota sedan ca 1 år, det bästa jag gjort! Verkas just nu var 3-4 vecka av utbildad "barfota verkare".
*sätter på easy boot gloove fram vid ridning. På vintern broddas de och sätts på alla 4 vid ridning om det är halt.
* Tränas i dressyr, dock inte en tävlingshäst. Ca msv nivå (med sikte högre), uteridning ca 2-3 ggr/v.

Hovarna hålle fortfarande på att ställas om till barfota. Har mkt lätt att få strålröta och blir då öm på en gång, så jag röt behandlar dagligen i förebyggande. Efter avtagning av skor och rötbehandling har hästen blivit mkt mer harmonisk och avspänd i hela sin uppsyn och ffa i ridningen. (tidigare en rätt spänd och "tittig" häst, som ständigt tappade skorna och som fått medicinska problem pga felskoning av utbildade hovslagare)

Skodd runt om.

Kort, tämligen tvär tå båda fram, tillbakadragen sko med sidokappor. Hästen har nyligen upptäckt hälta från strålområdet och skos för att underlätta överrullning maximalt. Vanliga "ridskor" bak

Kallblodstravare som grundutbildas i western, vilar pga hälta. Är skodd på klinik enligt ovan för dagen. Framskoningen kommer han antagligen få behålla i någon form för att förhindra strålbenshälta. Han har blivit betydligt bättre på 10 dagar då enda åtgärd är skoning och vila från arbete (går på bete)

Halvblod 21 år, alltid skodd fram, skodd bak på vintern då hon har fyra brodd i varje sko plus snowgrips.

Har också hennes årsföl och åring som får gå oskodda så länge de klarar det men självklart får skor ifall de behöver.

Varmblodsvalack 16 år - gick på bana till han var 10 och under denna tiden gick han oskodd runt om (!) till 95 %.
Idag har jag honom skodd fram för att jag rider mkt på asfalt och grusvägar (Har tyvärr inte mkt o välja på).
I vintras var han oskodd, denna vintern blir det skor, iaf fram, då tanken är att hålla igång denna vintern.
Han är inte ömfotad öht, men han sliter en aningens snett fram, p.g.a gamla slitningar. Bak funkar bra utan.
Rids nu ca 3-4 gånger i veckan o tömkörs 1-2 gånger.
Helt vanlig "ridsko" med tåkappa - ca var 7-9 vecka!

min häst(sv halvblod) är skodd runt om med natural balance skor. hon hade många tappskor innan och hoven blev inte direkt bra av det, så förra hövslagaren svetsade en stor grov metallbit på utsidan av skon (istället för att sätta på en sko med sidokappor) fungerade bra men tappskorna försvann inte helt. sen så fick jag en ny hovslagare och började med nb skor och nu även utan några tåkappor så sitter skorna super :D

att hon fått ett lättare steg och är lättare att få i form och jobba är också bra :p

Mitt sv. hbl sto skos med equilibrium fram på klinikshovslagarens inrådan. Detta för att hjälpa till med överrullningen. Hon har pålagringar på båda fram (20 år, tidigare hoppkarriär.) Har haft eq utan kappor. Skos med "vanliga" skor bak eftersom hon inte har några problem där.

Hästen används väl till ridning på hobbynivå nu. Jag tycker att de nya skorna faktiskt har gjort skillnad för hennes steg, och kommer därför fortsätta använda sådana. Fick dock på CR sist (classic roller) vilket fungerade bra det med.

Har 2 st C-ponnys, båda är tävlingsponnyer.. Ena är tävlar jag upp till 100-120, hon har vanliga skor runtom förutom när jag tävlar på gräs då tar vi fram lätta metallskorna åt henne!
Den andra tävlas upp till 100 o har vanliga skor runtom för att vår hovslagare rekommenderar det till hopphästar..
Dels har stoet lite dåligare hovar än vallacken.

Samtliga av mina ridbara hästar är skodda runtom. De går så pass mycket på asfalt/grus att de helt enkelt måste vara skodda så. Unghästen, som ännu bara promeneras för hand ibland, går oskodd. Även han kommer att skos under nästa år då han troligen börjar ridas.

2 fullblod

Galoppjärn runt om på bägge 2

Har använt mig av flap-skor fram under omställningsperioden från galopphäst till ridhäst. Eftersom man ändrar musklernas uppbyggnad, så får de ett annat rörelsemönster och har ingen riktig koll på fötterna, så då är flap-skorna ett bra alternativ till avtrampade dojjor.

Allt möjligt :D. Skogsmulla, dressyr, hoppning, terräng, teamchasing...
De är skodda som de är för att galoppjärnen är tunnare och lättare, har fler hål att välja på, är inte gjorda för utlägg dvs sömhålen sitter närmre skons kant så man skor kant i kant med hoven och så är de fasade invändigt vilket innebär att jag slipper eländet med snösulor. :D

Har två islandshästar varav en motionsrids. Den damen är skodd runt om på "vanligt vis" och den andra går barfota eftersom hon har föl vid sidan just nu.

Senast ändrad:

Har ett 4-årigt halvblodssto som är skodd runt om. Ville vänta längre egentligen. Men skor fram för två år sen ungefär, pga av att hon hade besvär av återkommande bärrandsröta.. Blev även skodd bak idag, pga av att hon började ömma. Rider mycket på grusvägar så. Nu trivs hon jätte bra :)

Rids 3-4 dagar i veckan på olika underlag!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
470
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 790
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka