Hur är era hästar skodda?

qwerty

Trådstartare
En liten undersökning!

Är de skodda runtom, barfota, skodda fram barfota bak?
Sulor eller andra speciallösningar?
Vad använder ni era hästar till och varför är de skodda som de är?

Ren nyfikenhet bara, vill se hur det ser ut med fotvården i Sverige! ;)

Senast ändrad:
Sv: Hur är era hästar skodda?

Kan ju börja själv. Min häst är en tävlingshäst (halvblod) på lägre nivåer (ännu, pga utbildning). Allround mot hopp om man kan säga så ;) Han är i dagsläget skodd runtom men jag funderar starkt på att ta av honom alla, alternativt bara ha honom skodd fram. Ska rådgöra med min hovis vid nästa skoning. Min förra häst var helt barfota (också tävlingshäst under utbildning, dock fullblodskorsning).

Har ett halvblodssto på 176 cm, används till dressyr. Rids ut två-tre gånger i veckan, i övrigt utbildas hon för tillfället.

Hon är skodd runt om, för tillfället med sidokappor på skorna bak då hon hann dra av sig ena bakskon innan hovslagaren hann komma och därför drog sönder sig lite. I övrigt är det inget speciellt med hennes skoning, hon skos helt normalt med normala skor och fungerar superb på det.

Häst 1: går barfota nu för att jag ställde av honom på sommarvila och drog av skorna men kommer att skos runt om för han sliter för mycket på sina hovar.
Häst 2: skodd runt om med kilsulor bak pga av skada. Hon promenadrids bara men vi vågar inte ta av henne skorna för hon är väldigt ömfotad. Platta fullblodshovar.
Häst 3: skodd fram, barfota bak. Har bra hovkvalitet.

Islandshäst som är skodd runt om, vanliga skor. Snösulor och fyra brodd fram, två bak, på vintern.

Det enda jag brukar behöva be hovslagaren om är att han inte skor för trångt, eftersom hovarna går ut snabbt utanför skorna. Senaste skoningen blev kanonbra!

Jag hade honom barfota för ett par år sedan, men när han flyttades till nuvarande stallet blev det för mycket grusvägar för att det skulle bli någon vettig ridning med honom. Trivdes annars med barfota för att jag kunde följa hovarnas tillväxt och slitage själv, jag lärde mig massor (raspade dem själv med lite hjälp) och hästen verkade trivas - i alla fall på gräs. Han sprang mer i hagen och verkade gilla att ha bättre "fäste" på gräset.

För att barfota ska funka med denna häst behöver jag tillgång till mer gräsvägar och mjukare ridbana utan stora stenar i sanden.

kallblodet har "vanliga" 10 mm ridskor med tåkappa fram och sidokappor bak (för att hålla tån kort. och 10 mm för att han sliter skorna för fort annars.

varmblodet har flappsulor med tåsko fram då han trampar av sig annars och vanliga 8mm ridskor med sidokappor bak för att hålla tån kort.

Skodd med eggskor bak för att få mer stabilitet, skodd med ringskor fram utan tåkappor
efter att ha blivit felskodd och fått en inflammation i strålbensbursan, att skon inte har tåkappa ska hjälpa överrullningen.

Helt vanliga ridskor med tåkappor runtom på den ena, den andra är barfota och har boots vid ridning/promenad på grusväg.

Inga sulor eller andra konstigheter, förutom snösulor på vintern (hela sulor förstör mer än dom hjälper....). Fyra brodd hela vintersäsongen.

Nordsvensk 12 år, dressyr - Skodd runtom, en tåkappa fram och två bak.
Shettlandsponny 2 år - promeneras lite med och har med som handhäst. Oskodd.

Vanliga skor runt om.
Används till hobbyridning.
Är skodd för att han ömmar utan skor.

Har mina 3 barfota

Häst 1 Har varit barfota i ett år och ömmar endast lite lite på stor sprängsten (som bara finns på ett ställe hos mig) Boots åker på fram om jag ska rida där.

Häst 2 har varit barfota hela sitt liv & ömmar inget oavsett underlag.

Häst 3 promenadrids bara (27-åring) Ömmar lite på grus = får boots på fram vid ridning på grus. Hade gått utan att bli verkad på 2-3 år, därav ömheten. Men det blir bättre hela tiden :)

De är barfota då det passar mina hästar bäst helt enkelt. Ser ingen anledning till att sko. Det skulle isf vara för att slippa ta på bootsen (tar ca 15 sek per boots) Men så slö är jag inte ;) De används heller inte mer än någon gång i veckan.

Senast ändrad:

Skodd fram med vanliga framskor med vanlig tåkappa, används till hobbyridning och körning. Mestadels på grusväg.
Barfota bak året runt.

Ev snösulor fram och fyra broddhål på vintern, om han har skor på sig då.

Min häst går barfota. Hon är under inridning och rids därför inte särskilt hårt. Hennes hovar är hårda och slits inte så mycket.

Travaren: Skodd runt om - alu i lopp/järn 15x6 i träning fram. Falsade järn bak oavsett vad. Starthäst alltså.
Ponnyn: Skodd runt om normalt, går barfota bak nu pga betäckning. Skodd tungt r.o i loppen + sulor fram pga tyngd och stötdämpning.

Ponnyn är en islandskorsning som tränas dressyr. Rids ut lite med. Han är skodd runt om med vanliga ridskor med tåkappor. Vintertid får han ibland snowgrips och alltid 4 brodd runt om.
Unghästen är 5-årigt halvblod under utbildning. Tränas dressyr, rids ut och går som handhäst och på promenad/tömkörs ute. Han är än så länge oskodd. Börjar han bli ömfotad så slår vi på skor. Men jag tror det är bra för dem om de får vara utan om de klarar det. Blir det för halkigt för honom i vinter får vi sko och brodda med.

Varmblodstravare, valack på 173 cm. Skodd runt om med vanlig tåkappa på alla skor. Används till hobbyridning främst på grusväg och skogsväg.

Har två hästar, båda är barfota. Har fått vila lite sista veckan men är i övrigt i full träning (tränar western). Har ovanligt bra mark här för barfotahästar och så länge det fungerar kör vi på. Skulle någon visa det minsta obehag blir det skor.

Jag har en fullblodsvalack som används främst till dressyr (och uteritter) i dagsläget, letar dock efter en hoppsadel så att vi kan sätta igång med arbetet även där. Han rids 4-6 dagar/vecka.

Han har vanliga skor runt om, eftersom han blir fruktansvärt öm utan skor även på plant underlag. Tappar han en sko blir han nästan blockhalt, så att plocka av honom skorna är inget alternativ. Bak är han dock inte lika känslig och han gå barfota när han inte rids :)

Har ett 14årigt halvblod som tävlar dressyr på MSVC nivå just nu.
Varmskos var sjätte vecka och har sidokappor på alla fyra skor.
Har aldrig snowgrips men fyra brodd i varje sko på vintersäsongen.

Har två a-ponnys, den ena går som sällskap och barfota, häst nr 2 är under inkörning och barfota fram och skodd bak med sidokappor, han kan inte gå barfota bak då han är mycket öm även i hagen och får då spänningar. Han har boots fram som används när man är på grusvägar.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
470
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 790
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka