Hur är era hästar att sko?

et_flickan

Trådstartare
Vet ej om tråden ligger rätt men jag vill veta hur era hästar är att sko.

Själv har jag ett sto som inte tycker om att bli skodd, speciellt inte av män men det finns ju nästan bara män inom hovslagaryrket.
Men iaf så hade vi en hovslagare ute förra tisdagen.

Vi berättade hur hon kunde vara dvs hon kan vilja lägga sig ner, stå på bakbenen och bara fara runt.

Det första hovslagaren gjorde var att lägga armen runt halsen och bara prata med henne varav min häst såg ut såhär :eek:. Han löft alla fyra benen och klappade henne pratade med henne och var jätte lugn. Hon skakade så fort hon såg hovlsagarutrustningen, min stackars häst men det lugnade ner sig fort.
Men jag blev så förvånad över min häst. Hon var jätte trevlig och förtstod att ja han är väl min vän då och jag vill inte bråka med honom, typ. Hon försökte resa sig några gånger men han höll bara i henne. I slutet stod hon t.om och snusade honom i örat :love:

Vi skulle även ha tagit bak men jag tänkte att eftersom det gick så bra så varför ska hon skos bak, det kan vi isåfall ta nästa gång. Nu fick hon en positiv upplevelse av denna kille.

Sv: Hur är era hästar att sko?

Jag tycker det verkar som du hittat en hovis som kan sitt jobb och som tycker om de djur han jobbar med.

För att svara på din fråga så är mina snälla att sko men hovslagarn har svårt att få betalt för sitt arbete:D

min häst är snäll för det mesta, ibland kan hon dra åt sig hoven mot slutet när hon har börjat ledsna. Hon är lite otålig av sig...

För att svara på din fråga så är mina snälla att sko men hovslagarn har svårt att få betalt för sitt arbete:D

Du får väl helt enkelt göra som andra hovslagare, avkräva utrustning som betalning.

Såg en annons om en dam med vågit hår som inte betalat hovis, istället hade hovis fått en sadel som denne anonserade ut för att få sin betalning.:angel:

Så mitt råd till dig är, ta deras utrustning och sälj, om de fortsätter att vara betalningsovilliga så hota med att ta maten också.;)

Du får väl helt enkelt göra som andra hovslagare, avkräva utrustning som betalning.

Såg en annons om en dam med vågit hår som inte betalat hovis, istället hade hovis fått en sadel som denne anonserade ut för att få sin betalning.:angel:

Så mitt råd till dig är, ta deras utrustning och sälj, om de fortsätter att vara betalningsovilliga så hota med att ta maten också.;)

Jag tänkte här närmast på mina egna hästar:D
Det tjänar inte mycket till att ta min egen utrustning:D :D

Ja se det fattade jag med, så detta var ett rent och skärt skämt.:angel:

Dom är snälla. Men ena hästen är lite rädd för män, så jag är jätteglad att jag har en kvinnlig hovslagare! :bow:

Hola,
Min märr är snäll, tillräckligt snäll för att stå helt lös i stallgången vid skoning. Sist hade hon inte ens grimma på sig.

Unghästen är det lite mera övning med men hon kommer att bli trevlig och lättskodd när det blir så dax.

Hade en gång en vallack som haft en kass uppväxt och var lite rädd för män. En gång drog han åt sig foten så hovis fick ett finger upprivet av sömmet han precis höll på att slå i.
Värst var att jag inte ens var med själv så det var min stalltjej som fick plåstra om hovis. Jag skämdes som en hund länge efter det. Och tränade varje dag att banka med hammaren på skorna.
Han blev snäll att sko sedan.

mvh Eva

Min är förvånansvärt snäll att skos med tanke på att han bara blir det 1gång per år, han har bara blivit skodd 5-6ggr sedan jag köpte honom.

Han kan tröttna på att hålla upp bakhovarna om det tar för lång tid,då drar han åt sig hoven/benet....vilket iof inte är speciellt skoj för hovis om denne har slagit i söm men inte hunnit knipsa av dem än:crazy:

men låter man honom ställa ner hoven och trampa om så brukar det vara lungt igen.

Mvh Arabizar

Behåll din nya hovslagare, tänk på vad det är värt för din häst!

Min häst står helt stilla, lugnt och avslappnat :) Inga problem att sko alltså.

Min nuvarande häst är jättesnäll att sko och står som ett ljus.

Men när jag var mindre hade vi också en och annan ponny som var misstänksam mot hovslagare och då särskilt manliga sådana. Min förra häst hade veterinärskräck dessutom. Ibland kan man ju komma på exakt vad det är som hästen tycker är obehagligt och då är det enklare att rätta till. Annars så får man testa sig fram helt enkelt. Och ni verkar ju vara på rätt väg där.

min häst står helt stilla och sover :angel: :p

kommer aldrig byta hovslagare. Desutom var han ruskigt trevlig och kom körandes med sin bil ½ timme före vi hade bestämt tid, då blev man lite :eek: för det har jag typ aldrig varit emd om. Oftast kommer dom ½ timme försent istället.

Jag var inne på klinik med henne i början av sommaren och hon skodde henne för hon hade hovspricka. Var jätte nervös och helt tokig, skakade och svettades ngt enormt, jag tyckte riktigt synd om henne. Desutom var det en otrevlig hovslagare som var livrädd för hästen och skodde henne väldigt trångt så hon haltade efteråt, plus att hon tappade skon 12 timmar efter vi kommit hem. Hon blev desutom väldigt drogad.

Kan säga att vi aldrig har åkt dit igen :angel:

han är snäll som, ja, jag vet inte vad så fort veterinärer, massörer, hovslagare m.m. är där. annars kan han nog hitta på sina hyss allt. men för det mesta är han snäll.

Hej.
Min häst är snäll.

Min förra häst var ovan och var lite besvärlig första åren, hade svårt att hålla balansen och så. Men sista åren jag hade henne stod hon bara och sov :smirk:

Kan tillägga att jag alla år haft samma hovslagare till hästarna.
Han är lugn, totalt orädd (har flera egna hästar), kommer ALLTID oc hästarna har ALDRIG haft en tappsko när jag använt honom :)

Jag har en del tjafs méd 5åringen. Han är lite vinglig och lite tjurig och kickar gärna ett par gånger när han lyft bakhovarna. Min stackas hovslagare (och jag med)är helt slut efter en skoning. Men träning mot detta pågår förfullt och extra mycket nu när det skall broddas varje dag. De andra står och sover med fötterna i luften:)

Senast ändrad av en moderator:

Min häst är ingen dröm att sko.. :angel:

Hon blir brunstig så fort hon ser min hovslagare :o Hon skriker, skvätter piss och är en djävul på alla sätt och vis :devil: Dock, nu sista gången, så gick det faktiskt jättebra. Min hovslagare är fantastiskt duktig, han verkar t.o.m. en annan hovslagares häst för att den är så bråkig.. :D

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 911
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar