Hur är det möjligt....

Ninnie

Trådstartare
att häst som är helt ren att rida kan ha 2, 5 graders hälta ena bak vid böjprov ...???:confused:

Åsikt ??
 
Sv: Hur är det möjligt....

Det är inte så lätt att känna en hälta om man inte är van... Eller om den är bådsidigt halt, då kan det vara nästan omöjligt... Jag litar mer på veterinär än på en ryttare...
 
Sv: Hur är det möjligt....

Ett böjprov är ju SÅÅ extremt. Finns ju inte mkt i ridningen som ja´kan jämföras med den böjningen plus att böjprovet håller de ju benet böjt så extremt mkt och Länge.. Tror inte det är omöjligt att det är så att den klarar ridning skapligt, men det är väl kanske ingen tävlingshäst som tränas jättehårt eller?
 
Sv: Hur är det möjligt....

Promenadhäst och lättare träning i dressyr.
Röntgad ua två år tidigare, böjprov samma bakben 2 grader ett år senare och ett halvår ytterligare senare 2,5 grader.
Helt ohalt vid ridning !
 
Sv: Hur är det möjligt....

En hälta i framförallt bakbenen är jättesvåra att både se och känna när man rider. Hästar lär sig dessutom att sätta ner benet/hoven på ett speciellt sätt och belasta olika så det inte gör lika ont vilket försvårar för oss att hitta den... :(
Det är inte alla gånger man får en hälta på vanligt böjprov heller, utan får ta till grepp och hakar för att se..
 
Sv: Hur är det möjligt....

Rent spontant.....vad tror du att det kan vara ?
Själv har jag haft tankar på spatt....
 
Sv: Hur är det möjligt....

det är inte extremt med böjprov... är benet "helt" så reagerar hästen inte..
är det en reaktion på böjprov så tror ialla fall jag att det blir ridproblem förr eller senare.

skulle personligen aldrig köpa häst som inte "gick igenom". inflamationer och dyl. är både kostsamt och jobbigt.
ska jag köpa häst för tävlingsbruk vill i alla fall jag dessutom röntga den oxå.

det kan hända mycket i pållarnas ben/leder på kort tid.
 
Sv: Hur är det möjligt....

bäst är väl att boka tid på klinik och få hästen utredd, då kanske man kan behandla orsaken.

spatt kan man väl se på röntgen ?
 
Sv: Hur är det möjligt....

Ninnie skrev:
Rent spontant.....vad tror du att det kan vara ?
Själv har jag haft tankar på spatt....

Ja men var har då hältan visat sig, högt eller lågt böjprov?
 
Sv: Hur är det möjligt....

Det enda som ståd i besiktningsrapporten var 2,5 graders hälta vä bak efter böjprov - ingen kommentar.
Ingen hältutredning eller behandling gjord....
 
Sv: Hur är det möjligt....

Kan tillägga: otroligt trevlig häst....
Men, det kändes inte bra att få veta detta efter ridturen och att man rider runt på hästen utan att veta vad orsaken till hältan är....:mad:
 
Sv: Hur är det möjligt....

Håller med dig!
Utred hästen för att kunna ev. behandla för att hästen ska bli frisk. Jag tror att spatt brukar synas på röntgen, däremot hos yngre hästar där spatt är i ett "förstadium" kan det vara svårt att se till en början. Sedan börjar ju glidlederna växa samman, då syns det.:)
 
Sv: Hur är det möjligt....

Pållen är 12 år.
Vad kan det annrs tänkas vara.....
Märks spatt vid böjprov ?
Kotledsinfl borde visa sig som hälta vid ridning och brukar det ge 2,5 grad...??
Kan hästen ha spatt utan att vara halt vid ridning men vid böj ?
Lös benbit ?
ANNAT ??
 
Sv: Hur är det möjligt....

för att få reda på VAD det beror på så måste du ju ta hästen till en klinik för utredning.

det kan vara massa olika saker som man bara kan spekulera villt om.
förmodligen blir hästen förr eller senare halt även vid ridning.(kanske även då den går i hagen, vem vet)

även lösa benbitar kan ge hälta vid ridning. men det går oftast att operera.(det syns väl oxå på röntgen)

har det blivit sämre på ett halvår:confused: då är det ju något som är tok. en häst har som regel väldigt hög smärttröskel, så personligen tycker inte jag man rider en häst med så mkt. reaktion utan att veta vad det beror på.. den kan ju faktiskt ha ont utan att den haltar vid "vanlig" hantering/ridning.(när du nu vet om reaktionen)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur är det möjligt....

Vi var iväg idag med vår nordsvensk. De röntgade och konstaterade spatt. Hon har markerad från och till ett tag nu så vi åkte iväg för att kolla. Vid böjprov visade hon en 2½ gradig hälta och före böjprovet 1 grad i skritt och trav.

Rådet vi fick till den här hästen som är 18 år är hage och lite små skritturer i några månader. Sen får vi se hur hon verkar till hösten om hon kan röra på sig lite mer eller fortsätta med skritten.

Här läste jag som hastigast om spatt
http://user.tninet.se/~xvj408j/spatt.htm#SPATT

Prata med en veterinär och gör en utredning på hästen.
 
Sv: Hur är det möjligt....

Ninnie skrev:
Kotledsinfl borde visa sig som hälta vid ridning och brukar det ge 2,5 grad...??
Det ska du inte ta gift på. Speciellt inte om det sitter bak. Och ja, det kan ge 2,5 grad utan att vara direkt ovanligt, om det är något hästen gått och dragit på ett tag.
 
Sv: Hur är det möjligt....

Hej
Jag har en liten fråga bara som jag kom på när jag följde denna tråd. Vad är det som händer när man gör ett böjprov? Har aldrig riktigt fattat. Har varit med på kliniker när de har börjt och haft sej men aldrig förståt vad det är som händer inne i leden.
Om jag tex sitter på huk en längre stund, eller sitter så att ena benet är böjt så blir jag nästan "blockhalt" om jag reser mej och springer iväg, men det beror väl på att det är för lite blod i benet och har ingen med knäleden att göra eller? Tänkte bara eftersom det inte är lika med hästar då en frisk häst inte visar något.
Ja, haha, så här kan det gå när man klurar på en sak för länge... Hoppas att någon kan förklara så jag förstår =)
 
Sv: Hur är det möjligt....

kallis skrev:
Det är inte alla gånger man får en hälta på vanligt böjprov heller, utan får ta till grepp och hakar för att se..

Snälla förklara? Vad, hur och när?

/Nyfiken Oops
 
Sv: Hur är det möjligt....

om du sitter för länge på huk, så som du beskriver så stasar du benet.(har altså inget med själva leden att göra)

det kan bli så på en häst oxå, men det försvinner på typ några steg och är inte samma som en reaktion på böjprovet.

vet att jag läst på någon tråd här "hur det funkar i leden med böjprovet". det va en himla bra beskrivning.
ska försöka komma på var jag läste det :D
 
Sv: Hur är det möjligt....

Hej!

Det är inte så ovanligt. Speciellt inte om hästen är halt på bägge bak. Jag har en häst som idag är 13. Hoppar superbra men är kanske inte alltid världens ärligaste. Hästskrället hoppade i 2 år med en spricka i bakknäet :eek:. Jag visade honom för hur många veterinärer som helst och dom tyckte bara att de va väl inget.

Nu har han varit frisk från sprickan i ett par år. Men för 2 månader sedan så betedee han sig konstigt på en träning. Han hoppade inget över 1 m. Men halt var han inte. Jag sa direkt att jag ville ta honom till klinik. Pappa tyckte att jag borde lära mej rida istället. OBS han var inte halt.

Väl på kliniken var jag väl rätt säker på att jag skulle få åka hem med en frisk häst. Men tji fick jag. På rakt spår utan böjprov var han inte halt. På böjt spår var han halt först i ett fram ben. Släkte ut kotan och hovleden. Ohalt då va han halt i andra frambenet. Släkte det, ohalt. DÅ vart han halt i bakbenet, på böjt spår. Helvete...
Tog in honom på löpargången och gjorde böjprovet. Vid böjprovet på höger bak (samma som den gamla sprickan) var han så halt att han inte tog sig fram och tillbaka på löpargången bara. På vänster hade han typ 5 gradig hälta. De va så att veterinären sa efter 5 steg det räcker.
Diagnos: efter röntgen på alla ben. Strålben, hovled, kota, knä (fram) strålben, hovled, kota, has, knä (bak) konstaterades det att han hade: Pålagringar höger bakkota, små förändringar i hovlederna fram, hans bakknä är helt ihopaläkt. Tack och lov Ingen spatt!!!

Behandling: Sprutad i hovlederna fram, hasen bägge lederna bak Boxvila 14 dagar 50 minuters skrittpromenad. Återbesök på tisdag. Håll tummarna.

Veterinären trodde iaf på att han skulle bli häst igen....
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: NOC14
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp