Hur är det möjligt....

Sv: Hur är det möjligt....

Äldre hästar kan reagera på böjprov utan att vara halta vid ridning. Deras senor och senfästen är ju ofta stelare och reagerar lättare på belastning har jag fått förklarat för mig ... En reaktion på böjprov behöver inte bero på problem med leden utan kan likaväl sitta i senor eller senfästen. Min nu 23-åriga halvblodshäst fick problem med att sätta ned bakbenen vid skoningen när han var 17 år. Jag blev orolig och kollade upp honom. Ingen hälta vid ridning, kraftig reaktion på böjprov, inga röntgenfynd ... Lite stel i senor /senfästen sa veterinären ...lyssna på hästen och låt honom "tala om" hur mycket han orkar var rådet! Klokt tyckte jag och han är fortfarande pigg, ohalt och rids med omtanke ...
 
Sv: Hur är det möjligt....

Är den halt i både höger och vänster så ja,. då kan det vara svårt att både känna och se, speciellt om man inte känner hästen väl eller är skicklig. Jag vet en häst som hade 4 grader på ena benet och 4,5 på andra efter böjprov (vansinnigt halt mao) men såg ohalt men med trist rörelsemönster ut när den reds.
Sedan kan man via för korta tyglar även få bort en del. Har bland annat hört om travtränare som kortat upp käken några hål mm...
 
Sv: Hur är det möjligt....

jag hade en ponny som var 7 år som hoppade la och sen när vi böjde honom till försäljning hade han 2,5 på båda fram o kotledsinfl. och jag hade tränat för a tränare men ingen hade sett något... det är nästan otäckt... han måste haft ont! men nu e han jätte fräsch.
 
Sv: Hur är det möjligt....

För att hästar är mästare på att dölja problem.

Min var helt ren rakt ut, helt ren i hage och kändes bara lite "stel och oriden" uppsuttet, hoppade också.

Röntgen visade att knäskålen (patella) var i två delar med stor glipa...
 
Sv: Hur är det möjligt....

Oops skrev:
Snälla förklara? Vad, hur och när?

/Nyfiken Oops

Det finns speciella hjälpmedel att ta till som man sätter under hoven (i skorna) om man t.ex. ser på volt att hästen är oren, men inte får fram hälta vid böjprov. Ex. strålbenshälta är svårt att få fram vid "vanligt" böjprov.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
885
Senast: NOC14
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp