Hur är det egentligen för 6 åriga ponnyer?

R

Roccopower

hejsan!
Har hela tiden varit inställd för att iår få rida avd a med mina 6 åriga d-ponnyer, att ja först måste nolla två rundor i avd B DETTA ÅR, i de klasser ja vill rida avd A för att få göra det.

Men i TR framkommer det inte helt klart, utan så står det bara på häst. Har varit kontakt med en överdommare idag för att få svar, hon visste inte heller och tyckte men det såg himla konstigt ut i TR.
Så hon rekommenderade att vi skulle ringa nån annan imorgon, så får väl bli så. men är det någon här som har svart på detta?

Sv: Hur är det egentligen för 6 åriga ponnyer?

gäller inte nollrunderna totalt? sen spelar det väl ingen roll vilket år det är. alltså en nollrunda förra året och en i år tex? de trodde jag iaf, men jag är inte säker..

Du måste ha nollrundorna detta år. Man får inte räkna det från förra året !

Du har kanske ett gammalt TR, för reglen ändrades redan 2003, så att det är samma regler för häst och ponny. Två felfria runder i den klassen du skall starta i eller i en högre klass.
Har du gjort 2 felfria ritter i L:A i år får du starta avd A i L:A och lägre klasser.

Idag ringde mamma dit, och dem visste först inte heller, men sedan sa dem att samma sak gällde för ponnyer. Sen ringde mammas kompis, som också hade ringt, och till henne hade dem sagt tvärtom! usch, vad äre för koll dem har egentligen? men nu ringde mamma tillbaka, och då skulle dem kolla upp det och återkomma..

Min kompis har en ponny på 6 år & dom har aldrig startat i avd B, Dom började med avd A direkt.. Detta gick som sagt, så jag vet inte vad som är rätt :confused: :)

Pratat med en "gubbe" i stallet ang detta och han är Överdomare, det som gäller är att man måste hoppa 2ST felfria rundor SAMMA ÅR ex i LB för att få starta LB AVD A och lägre , så även om du har hoppat 100st felfria rundor (:D ) året innan så kan du inte räkna med dom .

gick och gick, det är ryttarens ansvar att hålla reda på att de följer reglerna och har kvalat för att rida av A, det är inte någon anan som ska sitta och kontrollera vad alla startande har gjort innan.

Men du kan ju tala om för din polare att det är ju bäst att hon tar sina två 0or nu innan hon fortsätter, förr eller senare blir hon påkommen och kan bli anmäld till diciplinnämden.

Nu har vi fått svar från svenska ridsportförbundet.
man FÅR tillgodoräkna rundorna från förra året när det gäller ponny.
Skumt system det här!

Är du 100% säker ? Isåfall kan ju jag starta avd. A nu :D

VEM kommer det ifrån där??
Var snäll och skriv ut det eller PMa för den vill jag ha kontakt med.

Det är felaktigt det är två 0or iår som gäller och JA jag är 100% säker.

Det är mamma som pratat med den personen, så jag vet inte vem det är. Men mammas kompis har även pratat med en annan person, och dem har pratat med andra personer på svenska ridsportföreningen, och nu säger dem såhär.

VEM kommer det ifrån där??
Var snäll och skriv ut det eller PMa för den vill jag ha kontakt med.

Det är felaktigt det är två 0or iår som gäller och JA jag är 100% säker.

tror faktiskt inte att det du säger stämmer. det kan inte vara så att man ska behöva "kvala om" hästen till avd A varje år, utan är man en gång kvalad kan man alltid starta.

På ridhäst måste du ha nollor det aktuella året. Så det spelar alltså ingen roll om du nollade som 5-åring. Du måste göra nya nollor i år.

Låter dumt att ha annat på ponny, men vad vet jag... Dessutom är det inget man behöver göra "varje år", det är bara som 6-åringar de får gå avd A över huvud taget!

Jag tycker också att det är konstigt att det är annorlunda på ponny, men nu har vi kollat upp det så mkt som det går, och det är tydligen så. Inte rimligt att det ska vara andra regler på ponny, men men. Hur som helst så har jag anmält avd a nu, och blir det något tjaffs nångång så har vi skriftligt från svenska ridsportsförbundet att det är korrekt.

Hur som helst så har jag anmält avd a nu, och blir det något tjaffs nångång så har vi skriftligt från svenska ridsportsförbundet att det är korrekt.

Vem på förbundet är det som skrivit under på det då?

Tror inte vi kommer få svar på det :angel:

Som jag tolkar TR så får ponny tillgodoräkna sig nollrundor gjorda även innan det år den fyller 6. Dock måste de rundorna vara gjorda med samma ryttare som ska rida avd A.

På häst måste nollrundorna vara gjorda det år hästen fyller 6, men det finns inget krav på att det ska vara med samma ryttare som ska starta avd A.

På ponny kräver man alltså att ekipaget ska visa att de klarar av klassen, på häst räcker det med att hästen klarar av den, kanske det är därför det är olika krav på vilka felfria rundor som får räknas

Det låter ioförsig rimligt, hoppas att det är så :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 291
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 164
Senast: Wonderwoman
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 495
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Hej! Jag har ett 11:årigt (05:a) D-ponny sto med min mamma. Svensk Ridponny, efter Artist 765. Jag är jättenöjd med hästen, även om vi...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring