Hur är den norska skolan?

Mikan

Trådstartare
har som jag skrivit tidigre på senior fått erbjudande om jobb i norge fram till och med april.
Min son som går i andra klass ska med isof och nu vill jag bara veta lite hur den norska skolan fungerar innan jag bestämmer mig. Någon här som har lite erfarenhet?

Sv: Hur är den norska skolan?

Min kusin flyttade till norge med sin pappa när han var 12.
På den svenska skolan kallade de honom för "bokstavsbarn", att han hade koncentrationssvårigheter.
Rektorn på den norska skolan insisterade på att kusin skulle gå med jämnåriga när min moster och hennes ex trodde att det kanske skulle vara bättre om han fick gå om. Min kusin är nu 17 år och jättesmart, har bara haft positiva upplevelser av skolan. Han gick i en så kallad "naturskola", dvs att de hade delvis naturen som klassrum. En helg i månaden tältade klassen och levde vildmarksliv. Var det kallare än minus 25, fick de stanna hemma :crazy:.

Han har som sagt bara haft positiva erfarenheter av att gå i skola i norge, och eftersom skolan har uppmuntrat eleverna till idrott tappade han all sin övervikt (han var fet) och blivit norsk juniormästare i idrott.

Vore jag du skulle jag inte tveka att flytta till norge. Det är ett dyrare land, visst... Men du tjänar ju mer pengar och din son kommer förmodligen få en suverän uppväxt;)

Det enda jag tror mig veta är att de inte har fria skolluncher utan de flesta barn äter medhavd smörgås till lunch.

Jag har inte nån erfarenhet av skolan, men dock förskolan. Min son gick i norsk barnehage i knappt ett år.
Vi var mycket nöjda, även om det var ett evigt fixande med "matpakke" varje dag, dvs smörgåsar till lunchen.

Fick också en känska av att de ligger några steg efter i jämställdhetsdebatten. Tror inte att genusarbete är inskrivet i skollagen som det är här. Kanske märks det mest på att det är inte så viktigt att vara politiskt korrekt i Norge som i Sverige, tror egentligen inte att de är så våldsamt efter, men förskolefröknarna deklarerade glatt att "gutter är gutter"...

Annars var allt mycket bra! Men dyrare, och annorlunda.

Vilken stad gäller det? Vi bodde i Trondheim, nydelig by! :laugh:

Vi bodde i Trondheim, nydelig by!
Enig! (Har också bott där, och en handfull ställen söderut.)

Har föreslagit att vi skulle flytta tillbaka. Men den norske(!) maken kan inte tänka sig detta. Gillar Sverige alltför bra. Jag saknar mycket med Norge:), dock inte konserverandet av könsroller.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 915
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 719
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt