Hur använder ni kandaret?

Gaia

Trådstartare
Ni som rider på kandar, hur använder ni de två betten? Har ni det som "tränsförstärkare" för att de mindre hjälper, eller böjer/ställer ni med bridongen och "justerar överlinjen" med stången? Något annat sätt?
Känner ni att det gör någon nytta eller är kandaret ett "nödvändigt ont" som man måste ha i högre klasser?

Sv: Hur använder ni kandaret?

jag föredrar vanligt tränsbett framför kandar.
men jag rider på kandar ibland för variationens skull bara.
jag red på det oftaste när jag va tvungen o tävla på det.
men sällan nu för tiden.

jag har "tränat" min häst på att ha kandar, för framtida tävlingar. han är mkt kännslig i munnen och behöver inte alls någon förstärkning av bettet. Istället har jag valt att använda stånden som halvhalts hjälp. Med andra ord, jag har allt stöd på brigongen och samlar överlinjen enbart på brigången. Stången använder jag bara för lite "kraftigare" halvhalter och vid halt/avsakning. För mig har det fungerat jättebra eftersom min häst "lärt" sig skillnaden på en mjuk uppsammlande halv halt (tagen på brigongen) i avslappningssyfte och en aktiverande halv halt (tagen på stången) innan en rörelse eller avsakning. Humm... vad svårt det var att förklara men jag hoppas ni förstår.

Jag ser inte kandaren som nödvändigt ont... men rider max 5-10% qv min ridning på kandar.

Eftersom min dam har varit väldigt svår på enbart tränsbett, så har jag lagt på kandar med rådgivning av tränare. Då har jag ridit på bridongen och endast använt stången vid behov.

Så det är säkert så, att jag ställer och böjer med bridongen och justerar överlinje med stång, vid behov.

Och till Lollo_ok
Nu har 2 st svarat att de "justerar överlinjen" med stången och jag skulle gärna vilja veta vad som menas med det ?

kl
Själv får jag passa mig för att andvända stången om min inte riktigt svarar på halvhalten genom kropp med bakbenen.....lägger sig bara bakom då så är det bara att arbeta med övergångar och aktivera.

Stången aktar jag min oxå för i galopp eftersom jag endast måste rida för sätet.¨
Trav utan rörelser går bra men så fort jag rider tex öppna blir stång för stark.

Dock kan det vara lättare att rida igenom i ett mycket aktivt tempo och går bäst på kandaret ändå.
Tävlar med kandar så det finns inte så mycket att välja på.

Jag rider väldigt med sätet och skapar en hel del bjudning och energi bakifrån, vilket tyvärr oftast leder till att min häst springer framåt uppåt. Om jag då via halvhalter får så pass kontakt på bridongen att jag kan skapa liten böjning, så kan stången med "bananhäng" hjälpa mig att med vikt och säte bromsa tempot med en liten höjning av handen och då även locka till en sökning framåt nedåt i symbios med övriga hjälper.

Jag är urusel på att förklara, men det är så det fungerar för mig. En kedjereaktion helt enkelt, med koordination av konstlade hjälper, där jag har problem med koordination av mina kroppshjälper, tack vare medfött handikapp, som förvärrades i och med olyckan 1999.

Och numera rider jag vanligen också till största delen på vanligt tränsbett och lägger möjligen på jaktkandar eller pelham i skogen och kandar på kurserna enligt önskemål från tränaren.

Övning ger färdighet.

Håller med IngelaH. Jag tror att vi menar ungefär samma sak även om jag skrev att jag "justerar överlinjen" med brigången. För mig är det såhär:

-Brigong används på samma sätt som ett vanligt tränsbett, ställer, gör vanliga halvhalter samt har allt stöd på detta bett. (har presic som IngelaH en häst som jag rider med mycket framåtbjudning).

-Stången använder jag för att finsjustera t.ex. en extra halvhalt för att göra honom allert inför en ny rörelse (alltså inte i syfte att han ska slappna av som jag använder vanliga halvhalter). Eller vid halt avsakning.

För mig har detta funkat bra. Rider som sagt bara på kandar när jag rider för tränare eller vid extra seriösa dressyr pass (tot ca 2-3 ggr i månaden). I vanliga fall rider jag på ett vanligt träns bett. Hoppas att det blev lite tydligare... det är jätte svårt att förklara :)

Då mitt sto inte tycker om tryck i nacken o därmed inte iheller så förtjust i hävstångseffekten har jag bara stångtyglarna sträcka, vilket hon trivs mkt bra med. Använder alltså inte stången alls utan den är mest med som utstyrsel :D. Fast Frida gillar att ha den i munnen, går bättre på kandar än på träns, så den har effekt bara av att ligga där =).
Rider vanligt på bridong, liksom jag gör på vanligt tränsbett.
Använder kandaret nästan endast till träning för tränare och på tävling. Rider på träns annars.

Men jag har lite svårt att förstå vad ni menar med att "justera överlinjen med stången" :p

(PS. Lollo_ok: Det heter Bridong ;) )

Senast ändrad:

På min "vuxna" dressyrhäst tränar och tävlar jag i nuläget på träns men när jag rider ut = drygt 50% av mina ridtillfällen Rider jag på kandar eftersom damen i fråga är väldigt tittig och skvätten och efetr ca 10 skvätt på 50 meter är så späd i överlinjen att det till sist mest blir bråk annars för så enkla saker som att stanna och svänga. Hon svarar väldigt bra på stångens inverkan och vi har underbara uteritter nuförtiden där hon kan komma till riktigt hyfsat arbete!! Sen är det säkert lite mentalt för mej att eftersom jag vet att jag kan få henne att lyssna så slappnar jag själv av!! På banan behöver jag inte kandaret utan där är tränset mer än tillräckligt än så länge men snart få vi väl börja träna på kandaret även där emellanåt av utvecklingskäl!!

Senast ändrad:

Använder mest kandaret för att jag måste det i de klasserna jag rider.. Rider med bridongtygeln sträckt och stångtygeln löst hängande. Jag känner inget behov av att använda stången då han redan är så pass hög i formen, får oftast lägga ner honom när jag rider med kandar. Jag rider med kandar när jag tränar för tränaren en gång i veckan och på tävling.

Jag rider nästan bara på bridongen när jag tränar, stången har jag när hon blir lite lat och flakar eller springer iväg.

Rider så sällan jag kan hemma. Men på tävling blir det, även på träning.

Red en hel del tidigare på kandar, nu har jag unghäst.

Ett kandar funkar så att om du drar enbart i bridongen så höjer hästen huvudet. Och om du drar enbart i stången så sänker den huvudet. Tillsammans och med en van hand får du en väldigt exakt balans. Så jag tycker inte att stångtygeln ska var inaktiv.

Men det är lättare att rida på vanligt bett

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka