Hur använder du ditt stallskåp?

Septicemia

Trådstartare
Ja, hur ser det ut därinne? ;)
Stökigt? Kliniskt rent? Kanske vågar du inte ens öppna skåpdörren...? :D
Använder du det ens?

Själv försöker jag hålla ordning så gott det går, behöver lägga till lite fler hyllplan och sånt bara.
Eftersom jag inte förösker ha en massa jobbigt stora grejre där inne är det förhållandevis lätt att hålla rent. Inhandlade 2 plastlådor modell stora på Jysk, en har jag samtlig benskydd/senskydd i och i den andra har jag stallapotek + andra nödvändiga skötselprodukter..:)
Förrutom det så är det väl hjälm och väst som hänger där just nu. Sa ju att jag behövde fler hyllplan..;)

Sv: Hur använder du ditt stallskåp?

Min garderob är full, men i ordning (någorlunda).
Har hyllor för täcken och schabrak och trådbackar där jag förvarar mindre saker. Har en tom garderob som jag nog ska börja fylla, har en massa saker i sadelkammaren som kanske inte kan vara där när vi blir fler i stallet.

I stallskåpet är det kliniskt. Var sak har sin plats och inte en pryl ligger fel. Sen har jag trådbackar i ställningar för täcken, schabrak, benlindor, paddar och likande. Har satt upp hyllor på en vägg utanför mina boxar där jag har benskydden som används i hagen, en svamp, borste, hovkrats och flugspray. Sen har jag täckeshängare och krokar i överflöd :)

i sadelkammaren håller jag ordning, var sak har sin plats i princip. någon dag orkar jag kanske inte hänga in allt, linda upp lindor osv och då ligger det kvar på stallgången. men då har jag eget stall så :p.
men annars har jag i själva sadelkammaren en bokhylla med hjälmarna på översta hyllan, sedan schabraken, sedan en liten lågkantad back för liniment, jodopax, schampo och andra flaskor, helosan mm. en liten hink till ridhandskar och en till mina smörgrejor (de som jag använder mest).
sedan så har jag en back med mina skydd och en till bootsen. nedersta hyllan ligger 2 svetttäcken.
sen har jag sadel och selhängare uppskruvat på väggen, även tränskrokar. har även ett sadelskåp/tävlingsskåp bredvid bokhyllan, dit jag ställer mina stövlar och skor+jodphurs, där inne hänger även martingalerna. i lockets lådor ligger lite handdukar och någon täckesgjord mm.
sen har jag ett gammalt cd-ställ i trä, som små hyllor där mina lindor ligger i.
sadelkammaren har ett fikabord, sen har hyresgästern 2 garderober (välstädade dom oxå :p) och en stor fodertunna/kista.
i rummet innanför har vi foderhinkar och hyresgästen har två "omklädningsrums"-skåp där hon har sina kläder och skor.
där inne har jag en hylla FULLPROPPAD med täcken, även en hel bänk längs väggen ligger det täcken på. de hängde förut på höskullen men fick inte plats efter årets skörd :/.

Har ett skåp, men det används inte mer än till saker som jag sällan använder. Så där vill jag helst inte kolla nej.. :angel: Sen har jag hyllor i sadelkammaren och där är det ordning i olika lådor.

Jag har ganska så god koll. Slänger inte in saker ´HUR som helst. Men inte kliniskt.

Jag har ett hur stort skåp som helst och ändå får jag aldrig in allt ...
Men jag städar min skåpet en gång i veckan.Byter plats på allt!
Blir ju lätt att man lägger grejer på fel ställe ... ganska kaos om jag inte städar

Just nu är det nästan helt tömt eftersom jag flyttar imorgon :)

jag gillar ordning o reda.

Men annars har jag haft mkt hyllor o så. till schabrak o täcken.
Sen sånna här blå plastbackar för 9:- från Ikea, 2 st på varje hylla m prylar i lindor i en, flaskor i en, fälttävlanssaker ien, osv. sen hjälm o sånt löst. och större täcken på andra hyllor i stallet, borstarna har jag också utanför dom ryms inte i skåpet...

Sen har jag mitt tävlingsskåp också, men det äre inte så mkt prylar i.

Vi har bara ett hyllplan (vi delar flera stycken på en garderob) där det inte är... Tja, det är inte för kliniskt iallafall.
Vi har lådan med sjukvårdsprylar och sånt där, en plastback som saker ramlar ner i, 2 hjälmar, 2 spön, 1 säkerhetsväst, lite flaskor och sånt samt diverse grimmor och grimskaft. Eftersom det inte är riktigt klart än lägger vi in grimman där direkt, så idag fann vi ett mögligt grimskaft som det suttit gammal hästmat på :crazy:
Men vi lär fixa lite smarta prylar där. Det måste vi verkligen :o

Jag har haft utebox en period och då hade jag jättedåligt med plats tyvärr.
Fanns bara plats för det nödvändigaste. Sadeln, tränsen som användes, någon extra grimma samt grimskaft, borstar och skötselprodukter samt något extra schabrak samt täckena som användes. Jag hade två tränshängare och en sadelhängare till detta och resten förvarades i typ ikea-påsar på golvet i sadelkammaren. Resten av alla grejer fick jag ha hemma (och har fortfarande smock-fullt) med grejer i garaget här hemma.
Fick lov och ta med mig lite vad jag behövde använda för något. Har så nära till stallet (tar 5 min att gå dit) så jag har burit med mig saker fram och tillbaka dit.

Nu var tanken att hon skulle stå i en innebox och det gjorde hon någon månad men just då hade jag forfaraned mina saker kvar vid uteboxarna.

Men nu ska jag försöka byta igen och då kommer hon stå i en utebox som ligger på ett annat ställe på anläggningen. Denna ligger helt själv men hon brukar trivas själv, blir lite stressad och irriterad på vissa hästar har jag märkt, så det blir nog lugnast så..
Dessutom vill hon stå och titta ut med huvudet.

Hur som helst... då får jag förvara mina prylar i en uppvärmd liten sadelkammare som ligger precis intill denna uteboxen. Där finns det just nu gott om plats med flera sadelhängare, krokar m.m. och småskåp. Men jag ska sätta in ett stort skåp där jag ska förvara åtminstone hjälmen, sadeln, tränsen och de grejerna som har lite mer "värde". Täckena och schabrak ska jag ha ligga i typ korgar som stått i våran tvättstuga här hemma. Det är fyra st korgar som man kan dra ut.. de är ovanpå varandra o så är det hjul på dom... svårt o förklara.. och sedan ska jag ta dit en "täckesstege" också om jag hittar någon. Det blir nog bra! :)

Men just i stallet vill jag ha rent och snyggt oavsett om det gäller foderkammaren, stallgolvet eller ett stallskåp ska alla grejerna vara i ordning så att man vet vart allting finns. I stallet vill jag verkligen att var sak ska stå på sin plats.. att det ska vara snyggt och prydligt, men det behöver väll inte vara riktigt kliniskt rent. :p
Fast jag är noga med och smörja sadeln, hänga på överdrag osv. hehe ;)

mina hyllor har brakat i skåpet nere i stallet så det är kaos :(
när jag har plats så är jag väldigt ordningssam men när det är tight om space funkar det inte :angel:
nu har jag dock ett skåp på 45 cm invändigt nere i stallet, mitt tävlingsskåp o en dubbelgarderob på loftet och det funkar!
i tävlingsskåpet o garderoben så är det superordning!

Har stallet hemma på gården så jag rör mig fritt i hela sadelkammaren som är ca 5x8 m
Har Inne/fleccetäcken vikta på hyllor efter färg.
Schabraken har också en hylla.
Utetäcken som används hänger på täckeshängare.

Benskydd, lindor osv ligger var för sig i lådor.

Oftast är det välstädat o fint men under sommaren när min sambo har verksamhet är det så himla mkt sadlar/hjälmar/träns där inne så att det känns opersonligt.

Jag är själv i stallet så då e det ju lättare att ha bra ordning i stallet o bland prylarna.
Har en garderob med korgar/hyllor i o där är allt i sin ordning, förvisso har jag inte haft den så länge... :)

Men jo, i stallet har jag ordning, men inte hemma ;)

Jag har två skåp och en hylla, min hylla ligger det bara nått regntäcke i och några schabrak. I ena skåpet, det lilla så har jag reflexer, spö, borstar, ponnyns bok, lindor, paddar, skydd, min hjälm. I stora skåpet är det faktist ganska städat för jag har en mamma! ;) så där är allt rättså organiserat men så fort hon inte vart där på två veckor ser det ut som ett helvete.. och när man öppnar så ramlar allt ut..

nu har jag inget stallskåp, däremot en sadelkammare på ca 20 kvm.
Där inne har jag hyllor, krokar och en kista till täckena. Det brukar vara bra ordning där, värre är det inne i vårt hus... Är alltid mkt mer petig i stallet att det ska vara ordning och fint!
Vi har fått ändra om där inne några gånger eftersom jag inte kommer fram till den perfekta lösningen med sadlar och allt annat som ska få plats. Just nu är det inte särskilt fint där, men när vi är klara ska det vara jättebra!!

Vill ha det KLINISKT rent i vår sadelkammare men min lillasyster är av en annan uppfattning. Sen så har hon läst sig att jag plockar upp efter henne nu. SUCK!

Jag är väldigt pedantisk med allt förutom mitt rum då :angel:
Däremot är det inte så lätt att ha det så jätte pedantiskt när sadelkammaren är 4 kvm och det finns grejer för 8 hästar där inne :crazy:
Det berhöver definitivt organiseras om, tyvärr finns det ingen annan förvaringsplats i stallet än boxarna, och där står ju hästarna ;)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 902
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 665
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka