HUR använda sporrar?

M

MyJoyride

Jag har funderat att ibland börja använda sporrar när jag rider, men känner mig lite osäker på hur man skall använda dem på ett bra sätt, så att det även känns bra för hästen? Har nämligen inte använt sporrar tidigare och det har också gått helt bra men tänkte att det skulle vara intressant att pröva!:)

Vad skall man alltså tänka på när man rider med sporrar?
Och hurudana sporrar är bra som "första sporrar"? Som det är nu tävlar vi inte utan tränar mest dressyr och hoppning i manegen plus rider ut i skogen...

Sv: HUR använda sporrar?

Som första sporrar skulle jag ta ett bar korta (15 mm?) kulsporrar. Dessa är alltså rundade i änden och inte speciellt skarpa. Om det är så att du rider för någon tränare så vore det väl bra om första gången du använde dessa var på just ett träningspass!

Rider man mest på hobbynivå och inte tävlar så mkt, samt tycker att hästen lyssnar bra på hjälperna, så tycker jag nog egentligen inte man behöver använda sporrar. Men om du vill testa så bör du nog införskaffa ett far enligt ovan!

Lycka till!

(Tänk på att sporren inte ständigt ska vara intill hästen. Driv som vanligt, med underskänkeln, använd endast hälen och sporren när du behöver förstärka!)

Tack! Jo rider för tränare, så kunde ju ifall jag köper ett par använda dem när jag rider för henne. Jo, som jag skrev tidigare går det helt bra nu redan men jag tycker det skulle vara intressant att pröva, se eventuell förändring osv osv... Dessutom vill jag börja tävla dressyr så då skall man väl hur som helst använda sporrar!?

Nä man behöver inte vad jag vet ha sporrar på dressyrtävlingar på låg nivå. Jag tycker det är finfint att det går bra utan sporranra. Tar du på dig ett par och rider på som vanligt riskerar du att "skämma bort" hästen med jätteskarpa skänkelhjälper (gör även rätt ont, även fast folk inte vill se det), när du sedan tar av dem kan hästen nonchalera din vanliga skänkel. Jag skulle fortsätta utan!:)

Möjligen kan du prata med tränaren och be om hjälp om du vill börja använda sporrarna för att få mer "osynliga " hjälper, dvs slippa flytta skänklarna så mkt in mot sidorna när du ger hjälper. Det kan ju vara bra på dressyrtävlingar även på låg nivå, men är hästen redan känslig, varför då ändra på ett fungerande koncept? Ta en kritisk titt på din ridning också, kan du kontrollera dina skänklar så väl i alla lägen att du kan ge finkänsliga små små hjälper och inte komma åt med sporren när du inte vill det i alla gångarter?

Kul att höra andras åsikter!:) Egentligen tror jag inte jag behöver sporrar, men har bara blivit lite frestade av andra i stallet som har sporrar, det är så många som har så jag har tänkt att det är nog nåt man borde ha!:S Men så är det ju inte, och jag kan kanske till och med vara stolt jag kan rida utan!?:)

Jaa, de allra flesta tror jag rider med sporrar för att:
1. de är coolt tycker de, gäller folk mellan 12 och 25 ungefär
2. det är lätt att trycka till och gasa, behöver inte jobba så mkt med hästen framåtbjudning eller göra övningarna intressanta, utan trycka till i sidorna med de räcker för att få hästen att gasa på. Istället för att rida hästen med sätet och få igång kroppen på så vis näm man vill samla så kan man lirka på med sporrarna och tyglarna så hästen kröker på nacken. :cool:

Visst finns det jättemånga skickliga ryttare som använder sporrarna på ett bra sätt också, men coolast tycker jag är när nån kommer in på hoppbanan eller så med en så känslig och välriden häst att de inte behöver några sporrar. :)I svår klass dressyr har man förstås det oavsett eftersom det står i TR.

Om det funkar bra tycker jag inte du ska börja använda sporrar, men självklart kan du prova det på någon träning om du vill se hur det känns! Men var stolt över att du och din häst kommer så bra överens att du inte behöver dem.

Vill du sedan börja tävla dressyr är det ju bra med sporrar, vet inte vart kravet på sporrar kommer (jag har det alltid vid dressyrtävling eftersom det ger mindre synliga hjälper) men oavsett vilket så ger det som sagt mindre hjälper och är bra då. MEN även om du börjar tävla dressyr tycker jag att du ska rida ut utan sporrarna, hoppa utan dem om de inte behövs och även rida dressyr utan dem för det mesta... så att du inte tappar den kontakt du har nu med din häst som gör att du inte behöver dem!

Tänk dock även på att inte bara använda dem vid dressyrtävling, utan även träna med dem (dock inte alltid som sagt) så att du vänjer dig vid att rida med dem.

Lycka till!!

Intressanta synpunkter ni har! Jo, e 24 så det kan ligga i nåt att jag tror det är coolt ännu!;)

Hur som helst tror jag att ifall jag köper ett par så skulle jag använda dem bara nu som då, men jag förstår ju ni tycker det är bra så länge man kan rida utan!

Hehe, jag är 22 så jag trillar väl också in i den åldersgruppen, dock är 2 av mina 3 hästar mer vilda än tama och behöver verkligen ingen förstärkning av skänkelhjälper så för mig är det inte aktuellt med några sporrar i nuläget iaf:)

Har du bara full kontroll på dina skänklars rörelser är det nog inga problem att använda det då och då, men trilla bara inte i bekvämlighetsträsket så du börjar ha dem mer och mer;) Blir lite stött faktiskt när jag ser 12-åringar fara runt med sina ponnyer med sporrarna i högsta hugg. :crazy:

Hmm, ja det kan nog vara rätt tvivelaktigt om 12-åringar på ridskolor alls behöver äga sporrar...förstås annan sak om de har egen häst och tävlar mycket med den och vet det behövs, men jag tror det är viktigt att FÖRST lära sig rida bra och utan sporrar så långt det går, för att sedan eventuellt använda sporrar sen som fin förstärkning? Fast, vad vet jag....:)

Det är ju inte hälen man skänklar på med utan sporren använder man ju när hästen inte tar skänkeln.

Om jag var du skulle jag testa de minsta kulsporrarna. Jag har dem vid hoppning.
Vid dressyrarbete och annat har jag ett spö för att förstärka skänkeln om hästen inte svarar.

Både sporrarna och spöet är ju bara en förstärkning/förlängning utav hjälperna.

Lycka till :)

Hmm, ja det kan nog vara rätt tvivelaktigt om 12-åringar på ridskolor alls behöver äga sporrar...förstås annan sak om de har egen häst och tävlar mycket med den och vet det behövs, men jag tror det är viktigt att FÖRST lära sig rida bra och utan sporrar så långt det går, för att sedan eventuellt använda sporrar sen som fin förstärkning? Fast, vad vet jag....:)
Men oavsett om man tävlar på en ridskoleponny eller en privatponny kan det vara bra att ha vid dressyrtävling (och även ev. vid hoppning), särskilt ridskoleponnyer kan ju ofta bli lite "avtrubbade" och då är det både lättare och (rätt använt) är det nog även skönare för hästen med sporrar än bankande skänklar. Använder man dem rätt och endast när det behövs så tror jag inte hästen tar direkt skada av sporrarna, eller tycker speciellt illa om det.

Det viktiga är ju att man kan rida med dem, och det är klart att många 12-åringar på ridskolan inte kan det - de har inte ridit så mycket och behöver mer erfarenhet, bättre sits och mer stilla skänklar innan de kan rida ordentligt med sporrar. Men jag tycker inte att man ska dra alla "12-åringar på ridskolan" över en kam, utan se till vad individen faktiskt kan.

Har inte läst alla inlägg.

Tycker inte att du ska använda sporrar alls, fast å andra sidan är det ju positivt att du inte vill börja använda dem pga att hästen är skänkeldöv:P
Sporrar är ett verktyg för att förfina hjälper, så känner du dig redo (var kritisk) så prova.

Jag hade satsat på ett par rundade sporrar med ett litet ''hjul'' på änden; då rullar de över skinnet istället för att nypa om man råkar ta i för mycket.

Vill du prova bara för att prova är det inget fel med det. Det gjorde jag och jag kom fram till att det inte var något för mig. Trots att hästen jag red då var lite seg ibland :P Inte än iaf, tror inte det lär behövas senare heller då min häst är nästan överkänslig.

Jag förstår egentligen inte varför man inte ska ha sporrar om man inte tävlar i hög nivå; jag kommer troligtvis aldrig tävla men vill ändå träna mig själv och hästen till att arbeta bra med osynliga hjälper. Även om sporrar inte är något för oss, är det ju faktiskt vad de är till för; att förfina hjälperna.
Men var självkritisk på om du är duktig nog att använda dem :)

Men även om hästen är känslig eller mycket motor kan man behöva sporrar.
Min tillexempel, nvs/arab som är lite smågalen, springer gärna. Men jag rider honom med sporrar. Han är känslig.
Anledningen till att jag rider med sporrar är för att kunna "säga åt" honom när han springer på framåt och skjuter ut bogarna eller när han inte får med sig baken riktigt då jag inte orkar driva in honom med underskänkel pga. dåliga senor i fötterna.
Så het känslig häst behöver inte alls betyda inga sporrar.

Och särskilt då man hoppar, om hästen inte riktigt tar underskänkeln direkt kan man behöva nypa till med sporren, annars kan det bli en riktigt farlig situation med distanserna i en kombination tillexempel.
Hur hästen SER ut att vara behöver inte betyda att den ÄR så att rida.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 355
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama