Hur anlägger man en ridbana?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare LitenGnista
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 10 265
Sv: Hur anlägger man en ridbana?

Ok jag fattar
men då går det åt dubbelt så mycket sand än vad jag lagt på...
då gäller det att det packas ordentligt annars blir det nog tungt...

Tre decimeter med bara sand blir tungt för hästen att ridas på....

Jag skulle lägga 1 dm stenmjöl 0-4 och sedan i omgångar lägga 1 dm sand 0-8 uppepå, eventuellt blanda sanden med klenflis eller riven geotextil om den innehåller mycket noll.
(sanden kan innehålla olika hög procentsats av 0 jämfört med tex 4)

Ibland kan man få blanda till egen sand av tex 0-8 och 4-8 för att få en bra blandning av noll och grövre korn.

Har du sand och stenmjöl så undvik att harva banan utan sladda den bara istället så hamnar grövre material (sand) högre upp och resten bildar en ordentlig botten.

Grova runda korn packar inte ihop sig vilket noll gör...

Du behöver inte oroa dig för att geoduken glider, men du kan få problem med att delar av ridbanan sjunker så att den blir ojämn om du lägger direkt på gräs utan att lägga bärlager under eller på annat vis hårdgöra marken ordentligt.

Senast ändrad:

*knapplån*
Har fått 2 olika förslag från grustagen häromkring nu. Dessa matr rekommenderade de om man skulle lägga bara 1 sort sas.
1. Harpad dräneringsgrus 0/8 för 68 kr/ton + moms
2. Harpad natursand 0/8 för 47 kr/ton + moms

Dräneringsgrus vet jag inte riktigt vad det är för något, men det kan väl vara rimligt. Men tänk på att om det är sand med bara runda korn så packar det sig inte alls och kan bli ganska tungt att rida i. Så titta på sanden och fråga hur/om den packar sig.

Vi la stenmjöl i botten, som packade ihop sig och blev stenhård. Sen la vi bara ca 2-3 cm sand uppepå. Nu när vi har ridit på det så har sanden trampats ner och blandat sig med översta lagret stenmjöl och bara det har gjort att det blivit ganska djupt på sina ställen. De flesta som jag har pratat med som varit missnöjda med sin bana säger att felet de gjorde var att lägga in för mycket sand på en gång, och/eller fel sort som inte packar sig.

Det verkar vara en hel djungel :D det här med sanden.
Tacitus verkar ha bra koll på vad som ska bli bra.
Men jag tror, och hoppas, att man måste ha banan över vintern för att se hur det blir. Vi beslutade att till våren skulle vi se var det skulle fyllas på mer sand, eller evt dräneras mer.

Det är ju likadant med det mesta som man anlägger. Nån mer än jag som anlagt rabatter som man inte känner igen efter ett tag?:rofl: Naturen hämnas :devil:

Sanden är ju ett naturmaterial och den har ju legat på/i marken förut. Sen beror det säkert på var man har tagit gruset. Hade kanske varit enklare med ett slags syntetiskt material som inte sätter sig på samma sätt. Om det hade varit ett ridhus så hade det varit ganska lätt... ;)

Grrr... bara sådär en 2 cm sand så att stenmjölet får ligga ifred lite mera än vad det gör nu.:devil:

Jag kommer ju att lägga på mera sand i smyg och allt kommer att bli jättebra....

Det är nog bra att ha lite tålamod med banan. Det är ju så enorma skillnader på väder och vind under ett helt år. -30 ibland, +38 ibland.

Om man ger sig till tåls så tror jag att det är bättre att fylla på eftersom, istället för att ha ett tjockt lager direkt.

Nu ser man ju banans svagheter, speciellt vid såna blöta veckor som vi haft. Vid spöregn så kan man, innan vattnet försvinner ner, se alla svackorna. Det är jättesvårt annars.
Nu har man lite koll på var det behövs mer sand till våren.
De här svackorna känns ju inte när man rider, för så stora är de ju inte.
Vår bana är ju bara för vårt nöjes skull, och hästarna går bra på den.

Och fler som gillar den: katterna :banana: världens största kattlåda.
...det gäller bara att se sig för så man inte sitter där i godan ro och så kommer det en häst och trampar på svansen...:crazy:

halk vartdå? att hästen gräver ner dig i sanden, trampar på mattan som halkar på gräset menar du?

gräset kvävs fort under mattan och den är såpass stor (du tänkte väl inte bara ha 2x2 m stor ridbana hoppas jag) så kommer det många många ton sand på.. så nej den halkar inte..

grejen är den att du ska inte lägga bara 5 cm sand om du lägger matta på gräset och sedan sand ovanpå som enda underlag.. du ska lägga 3 dm djupt.. och så långt ner kommer aldrig hästen.. :)

Nej

Jag menar att mattan kanske blir hal om bara sand ligger på. Eller lägger amn först stenmjöl och plattar till? Menar du 3 dm sand på mattan? Förstår om de då ej trampar igenom. Det måste bli rysligt tungt att springa i...
Vad kostar matta, och var finns de att köpa?

Nu har jag förträngt exakt vad vi betalade, men minst 5 kr per m2 får man nog räkna med. Och så får man kolla upp vilka mått de säljs i, det varierar mellan olika märken. De jag har sett har varit 4-5 meter breda och ca 100-150 meter långa, dvs man måste nog köpa två rullar till en 20x40-bana och kan då få en del matta över. (Det hittar man nog användning för, men det kostar ju också)

Googla på tex "geotextil", "fiberduk" eller "polyfelt" så får du upp olika företag som säljer.

Man måste lägga på så pass mycket material att man inte riskerar att trampa sönder mattan. Trasig matta som kommer upp i ridbanan är ju inte roligt. Det vanliga är väl att man lägger geotextilen under bärlagret, ska man lägga ridbaneunderlaget direkt på mattan så tror jag att det är bra med stenmjöl i botten eftersom det ligger still på ett annat sätt än sand. Och så får man som sagt tänka på att marken på utebanor rör sig en del.

Hej,
Här kommer en broschyr till:
http://www.ridsport.se/Ridbana.PDF

Där står också längre ner att om man vill ha en billigare variant,
så kan man lägga sand direkt på gräsvallen...

Jag har själv fått ett tips om att lägga en matta direkt på gräsvallen för att ovanpå den lägga på med 0-8.
(Gräsvallen är plan och fin)

Jag ska göra min till våren.
/Jezz

Den billigare varianten lär ju inte fungera?! flyter ut och gräset växer väl upp i banan då :o bara lite egna funderingar...Vad kostar en sån där matta då?! förmodligen svindyr!! jag måste tyvärr schakta av och plana ut marken först!....

Jo, de billiga funkar med. Man måste ju hålla efter gräset naturligtvis och använda banan med måtta...dvs vara mycket försiktig vid våt väderlek.

Vi la stenmjöl i botten, som packade ihop sig och blev stenhård. Sen la vi bara ca 2-3 cm sand uppepå.

Så gjorde vi också. Vi gjorde en bana av enbart stenmjöl direkt på gräset. När det blivit riktigt hårt fyllde vi på med lite sand.

Har även fyllt på med bark en gång som vi fick gratis från ett timmerbygge. Barken fungerar överlägset bäst som underlag. Har sett andra som också använder bark. Det har bra svikt och "ändrar" sig inte.

Hur menar du med att bark ej ändrar sig? Jag kan hämta bark och flis till mindre pris än sand, bör jag då välja det till en bana som gissning använs 1 timma per dag?

Jo, de billiga funkar med. Man måste ju hålla efter gräset naturligtvis och använda banan med måtta...dvs vara mycket försiktig vid våt väderlek.

Ok... Men jag vill ju rida i våt väderlek också, så jag kanske måste göra min lite mera ordentlig? Banan kommer användas 1-2 timmar av 2 hästar ca 6 dgr i veckan... (islandshästar)

Känns bara så onödigt på något vis att göra en superdyr när man inte använder den så mycket.

Nu lurar jag på: Ta bort grässvålen. Lägg en matta, och sedan direkt på med 08?

Min bana ska också vara 20x40. Min grävare tror det kostar runt 100 tusen att anlägga en ridbana hos mig :eek: Men sååå mycket har jag liksom inte lust å betala... :o Men då tror jag han räknat enligt konstens alla regler med alla lager etc.

/Jezz

Ok... Men jag vill ju rida i våt väderlek också, så jag kanske måste göra min lite mera ordentlig? Banan kommer användas 1-2 timmar av 2 hästar ca 6 dgr i veckan... (islandshästar)

Känns bara så onödigt på något vis att göra en superdyr när man inte använder den så mycket.

Nu lurar jag på: Ta bort grässvålen. Lägg en matta, och sedan direkt på med 08?

Min bana ska också vara 20x40. Min grävare tror det kostar runt 100 tusen att anlägga en ridbana hos mig :eek: Men sååå mycket har jag liksom inte lust å betala... :o Men då tror jag han räknat enligt konstens alla regler med alla lager etc.

/Jezz
Jeeezzzzes
ska han gräva med matsked, eller?
Förlåt, jag ska inte ifrågasätta yrkespersoners åsikter :o
Grävare? det behövs säkert bara en större modell lastmaskin. Be att få reda på deras timdebitering och ring runt och jämför.

Min erfarenhet är (nu får jag nog :devil: av nån) att vi kvinnor behandlas annorlunda vid förfrågan på såna jobb. Jag ringde och frågade på en grej till traktorn, sen ringde min man och frågade på samma och vips! vad billigt det blev... ..:mad: Tror att dom kan lura oss :cool:
ha

Med ett sånt pris kan du säkert stå vid sidan om och vänta tills allt är klart och bara rida...
Ju mer man gör själv, desto mer pengar sparar man (det blir egentligen inte billigare, man värderar ju inte eget arbete liksom)
Har man inte så mkt pengar, men vill ha en bana, så får man kolla på olika alternativ som kan funka.

Vill tillägga här: prata gärna med någon som vet vad det innebär att lägga en ridbana. Även om du "bara" beställer jobbet i del (t ex skala bort grässvålen) blir det himla skillnad om det kommer en klåpare som bara ska vara snabbt hemma till middagen och till vardags gör förarbete till någon form av arbetsväg för Skanska...

Det finns en uppsjö bekanta som tog det billigare alternativet av tre offerter, och fick också ridbanor som inte gick att använda 3/4 av tiden man vill använda en ridbana. Gropig, ojämn, dåligt anlagd kort sagt.

Nu har jag turen att ha kunnig maskinman hemma och dessutom hästkunnig sådan (har anlagt mången paddock och dessutom byggt ett antal ridhus inkl. lagt underlaget), men det ÄR skillnad på folk och folk - även vad gäller maskinstationer...

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 688
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vår ridbana har efter x antal år börjat ge upp. Jag misstänker att den var rätt ordentligt anlagd från början med nån typ av...
Svar
2
· Visningar
1 496
Senast: warg
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 659
Senast: Mickizz
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 204
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar