Hur anlägger man en ridbana?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare LitenGnista
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 10 265
Sv: Hur anlägger man en ridbana?

Nu har jag lagt in bilder...
helt kassa bilder, pga jättegammal mobil, men det syns lite i a f
här är länken

http://web.telia.com/~u51503595/ridbana.html
Den är inte hoppad på ännu (hopphästen är utlånad...)
men som dressyrbana är den utmärkt.
Det har ju blivit olika tjockt men sand, speciellt nu när det börjar sätta sig. Men nåt ditåt.
Den ser lite skev ut på bilderna men det är den inte. Mätt med vattenpass, snöre och sånt...

Vi anlade en ridbana på en vall som legat ca 2 år som vall. VI schaktade bort - grävde ner oss ca 40 cm, dränerade, gick på redan befintlig dränering, lade på gorva stenar ca 20 cm sedan ett lager med mindre grova stenar och sedan stenmjöl ovanpå det, bliev super. Det är lagom hårt/mjukt - står inget vatten (som det gör på alla andras banor här omkring) Vi rider mest dressyr, men den håller fint för hoppning med.
Vet inte vad det kostade (mannen har egen grävfirma:angel: )
Marija

:bow: :bow: :bow:
Man tackar
det luktar fortfarande tjära i hela bygden.

Vet inte vad det kostade (mannen har egen grävfirma:angel: )
Marija
Det var snäppet värre än att ha grustaget i närheten, det...:D
Vi har tyvärr ingen firma, så vi får inte ens dra momsen...
Men vi har traktor :banana:

Låter som en väldigt bra ridbana du har. Smart att gå på befintlig dränering.
det ska bli så spännande att se hur vår bana klarar vintern.

Det var snäppet värre än att ha grustaget i närheten, det...:D
Vi har tyvärr ingen firma, så vi får inte ens dra momsen...
Men vi har traktor :banana:

Nyfiken på hur nära man ska ha till grustaget för att det ska bli så billigt som ditt blev :angel:
Vi har väl 2- 3 km till vårt men det verkar bli dyrt hur man än vrider o vänder på det :crazy:

Vi har mindre än en kilometer till grustaget...
Är det grustaget som har egna bilar? Kanske lönar det sig att höra runt om nån annan kan köra? Kolla gula sidorna och fråga grannar. Nån känner kanske nån...
Man kan ju får reda på vad själva gruset kostar, arbetskostnaden är ju beroende på om de är snabba eller drar ut på tiden för att tjäna så mkt som möjligt.
Men räkna med att det drar iväg med kostnaderna. Färg, massor av färg, och trätjära i vårt fall, lampor, kablar mm.
Vi införskaffade ett utmärkt hjälpmedel, ett laserpass! Några hundringar, och rekommenderas varmt när man ska sätta staketet och annat.
Ställde laserpasset i mitten på ridbanan, tog på de jättecoola röda skyddsglasögonen och spikade efter den röda pricken, super!

Ojoj! ja det finns många sätt och alla är bra utom de dåliga! :smirk: Har pratat med en kompis som nyligen anlagt en ridbana, De dikade ur och gjorde ett från dike så det vrkligen rinner iväg! sen har de schaktat av och fyllt på med sand bara (inte massa olika sorter) vet dock inte vilken sort? :confused: Dessutom har de gjort ett trästaket runt om och ska fixa belysning på det. Allt som allt har det väl hittils kostat ca 40000kr sa hon. Det låter ju väldigt dyrt i jämförelse med era?!

Läste på en annan sida där att en billigare variant var att lägga sand 0-8mm direkt på gräsvallen och rida försiktigt särskilt vid dåligt väder. Någon som har erfarenhet av detta?!:bow: :bow:

Priserna varierar givetvis, den stora kostnaden är själva arbetstiden. Måste man ha nån som gör hela klabbet så får man givetvis betala för det.
Vet att trästaket kan bli dyrt, virkespriser varierar också. Speciellt kraftigare.
Vi har en såg som hade en hög med virke i passande längd som legat ute och blivit lite grått och så. Det fick vi köpa billigt. Rödfärgade ändå, och det sitter jättebra.
man får nog inte ha alltför bråttom, utan kolla runt och "snika" lite, dvs fråga om de har 2:a sort. o sånt. Jämföra priser på färg mm.

Direkt på gräs skrev jag nog om tidigare, bäst att ta bort grässvålen först tror jag. Men det finns matta att köpa också= priset stiger>

Sen tror jag, (säger inte att det är så) att folk inte gärna säger att de har gjort nåt billigt... det ska hellre ha kostat lite= "jag har råd".
Hur många säger vad de har betalat för sina hästar? egentligen?
Lika med bilar...:cool:

Skulle snarare säga att det är ett billigt normalpris...

Jag har varken grävare eller någon grusnisse i min familj så jag kan inte få det så mycket billigare, än så länge har grävandet gått på ca 15000 kr (men jag fick ett helt nytt stall för 30000 kr så det jämnar väl ut sig :D )

Jag har ju än så länge bara hunnit schakta bort matjorden ca 20 dm sedan "försvann" han som skulle komma med gruset och dök lagom upp tills det hade spöregnat i tre veckor så det går inte att köra ut grus där nu utan vi får invänta tjälen... å det är 9 + så det ser ju inte ut som jag kommer få något grus detta året.

Men nu har det ju visat sig vart vattnet tar vägen på min bana så vi måste ändå gräva diken och dränera på ena långsidan och ena kortsidan resten av banan är relativt torr.

Ursäkta storleken men jag vet inte hur man gör den mindre. Men så här ser den ut nu efter allt regn.... Där det vita plaststolparna står ska staketet stå och marken ska därneras utan för. Men som sagt vi har inte lagt på något grus än...

DSC00277.jpg

Lyckos dej, nytt stall...
Tror nog att ingen ridbana är lik den andra, alla har olika förutsättningar.
Det är nog bra att du får se var svagheterna finns innan du lägger på gruset, så slipper du gräva om sen.
Äckligt väder hela tiden, nu ligger det lite vatten på vår bana igen. Men det går bra att rida ändå, imorgon blir det nog några svängar igen. (Om inte killen tappar sin sko, det låter oroväckande när han går)
Det är ingen höjdare om en grusbil kör fast i leran och man får betala timtid, +bärgning av den...:crazy:
Men det blir ju en jättebra bana.
Lycka till med resten

om du inte har så stor ekonomin så är det bäst tt du planar av den markbit du har, var noga med avlutningen och att platta ner marken ordentligt, kan du hyra en padda (plattningsmaskin) så padda ner marken med den.. efter det lägger du geotextil eller annan markduk så att lerjorden inte blandar sig med den sand du tänkt lägga.. sätt sedan upp kantstolpar som du ska sätta staketet efter, lägg sedan telefonstolpar, grovt plank eller gamla järnvägsslipers runt kanten, då har du en "låda" med dukbotten som du fyller med sand.. har du en travbana i närheten så ruing dem och fråga om de har sand från banan, de brukar byta sand då och då för att hålla den fräsch och fin, men det är inge problem att använda den för "hemmabruk" så att säga.. är du noga med att mocka bort skiten så kommer din bana att hålla sig fräsch länge.. :)

Näe den timpengen slipper jag gärna.... men det mest frustrerande är ju att han har haft över två månader på sig och banan har varit snustorr och stenhård att köra på så han har ju haft tid på sig...:mad:

Fördelen är ju att jag sprider ut kostnaderna lite ;) gruset beräknas gå på ca 30 000 kr och sedan tillkommer ju staket och belysning och dränering.

Näe den timpengen slipper jag gärna.... men det mest frustrerande är ju att han har haft över två månader på sig och banan har varit snustorr och stenhård att köra på så han har ju haft tid på sig...:mad:

Fördelen är ju att jag sprider ut kostnaderna lite ;) gruset beräknas gå på ca 30 000 kr och sedan tillkommer ju staket och belysning och dränering.
Inget ont som inte har nåt gott med sig
heter det ju :D
men man blir vansinnig av att gå och vänta, man vill ju att det ska bli klart.
Risken blir att pengarna går åt till nåt annat...
Det är ju inte precis mellandagsrea på ridbanor heller.
Har du kollat på belysning och sånt? vad ska du ha för nån?

Smart idé att få tag på begagnad sand... ska de ändå ta bort den så.

Sambon är den som står för el-delen och han mumlade något som några lampor som var som gatulampor men mer än så vet jag inte. Vi tänkte passa på att lägga ner kablen när vi gräver dräneringen.

Själva har vi köpt typ gårdsbelysning med kvicksilverlampor att sätta på telefonstolparna, det får duga...
Sen vill/ska jag ha mindre gammaldags lyktor i hörnorna (som kan vara tända även då man inte rider).
Kollade på gatulampor som kommunen kasserat, med cementgrej på, men de skulle bli för höga för oss. Sen kan man givetvis kapa dom. Problemet var också att få hem dom, ingen släpkärra som passade, och de vägde massor. Så det blev telefonstolpar till belysningen, som resten av banan.
Vi har fortsatt och satt samma staket vid infarten till gården, det blev bra faktiskt. Men jag märkte att reflexer var ett måste på de svarta stolparna, risk för att köra på i mörkret annars. Både på insidan och utsidan...

Om man lägger matta, läggs den då direkt på gräset? Sedan sand på. Blir inte det halt?

halk vartdå? att hästen gräver ner dig i sanden, trampar på mattan som halkar på gräset menar du?

gräset kvävs fort under mattan och den är såpass stor (du tänkte väl inte bara ha 2x2 m stor ridbana hoppas jag) så kommer det många många ton sand på.. så nej den halkar inte..

grejen är den att du ska inte lägga bara 5 cm sand om du lägger matta på gräset och sedan sand ovanpå som enda underlag.. du ska lägga 3 dm djupt.. och så långt ner kommer aldrig hästen.. :)

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 688
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vår ridbana har efter x antal år börjat ge upp. Jag misstänker att den var rätt ordentligt anlagd från början med nån typ av...
Svar
2
· Visningar
1 496
Senast: warg
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 659
Senast: Mickizz
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 204
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar