Hur anlägger man en "cobman"?

Boll

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur fixar man till en snygg cobman på sin welsh cob?
Jag vet knappt ens vad det är, men har fåt tipset att frisera min ädla springare på detta sätt :)
Min häst hade jättelång, superfin man tills hagkompisarna busade loss och friserade honom :( Nu är den ojämn och ful. Därför skulle jag vilja göra honom fin igen förståss! :D
Förklara gärna noga ni som vet hur man gör och visa gärna TYDLIGA bilder på hur det ska se ut. Ska man klippa eller rycka?
Kom igen nu! Gör er insats för att Blade ska bli fin i håret igen! ;)
// Anna

Sv: Hur anlägger man en "cobman"?

En cob skall traditionellt ha en "hogged mane", alltså mkt kort stubbman, så det är väl det de menar. http://farm6.staticflickr.com/5239/5891167133_76ebb159a6_z.jpg

Men jag är rätt säker på att welshar skall ha naturlig lång man enl rasstandarden, precis som araber.

Jag tycker inte det är fint, och de klipps helt ned med maskin så om du vill att han skall ha lång man igen kommer det se fruktansvärt ut medan den växer ut. Klipp den heller lite kortare så den är jämn, då har du snart en lång fin man igen.

Japp, en lång man som man rycker om det behövs.

Så TS, låt manen växa ut och håll efter den så ska du se att den blir fin snart igen.

Beror nog på vilken klass man visar i, har sett många welsh cobs med lång man på utställning.

Samma som jag sett, och då antagit att det är enligt rasstandarden.

Men det kanske är olika som du säger.

Lite OT, jag är kanske helt rubbad men det finns få saker jag tycker är så snyggt som en cob med hogged mane! :o

På vissa är det snyggt, oftast dom med maffig hals tycker jag :)
Oavsett ras.

Det är det typ av man som Lil-sis visade som jag menar. Fast jag har nog trott att de var lite längre...
Lutar åt att jag klipper manen jämn och låter den växa ut. Sorgligt eftersom den är superlång på sina ställen. Men som det är nu är den bara helt ojämn och ful :(
Snaggad man är inget jag vågar mig på! Visst han har jättemaffig hals, men jag tycker inte att det är snyggt ;)

Klart Blade ska ha lång fin man igen! Jag skulle klippt så den ser jämn ut å låtit den växa ut =)

Tack för era svar :)
Lutar åt att jag bara jämnar till manen. Jag tycker det är snyggast med riktigt lång.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Welsh cob - Dponny som jag haft i ca 1år. När jag köpte henne så var hon inte i det bästa skicket muskelfattig & svankig -...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Smulan75
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 385
Senast: Blubbis
·
Hästvård Min gammelponny börjar tackla av. Redan förra vintern var det väldigt stelt och jobbigt under den kallaste perioden. Trots varmt täcke...
2
Svar
24
· Visningar
3 279
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 897
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka