Hur amatörträna 2-åring?

G

Gisburne

Ni amatörer, som inte har behörighet att träna 2-åringar, hur gör ni om ni har unghästar hemma? Jag förutsätter att man inte får åka med dem till banan (Täby, Jägers eller var man nu bor) eftersom man inte får starta dem? Visst, man kan sätta dem i proffsträning, eller undvika att ha 2-åringar, men om man nu har en i alla fall?

Sv: Hur amatörträna 2-åring?

Ni amatörer, som inte har behörighet att träna 2-åringar, hur gör ni om ni har unghästar hemma? Jag förutsätter att man inte får åka med dem till banan (Täby, Jägers eller var man nu bor) eftersom man inte får starta dem? Visst, man kan sätta dem i proffsträning, eller undvika att ha 2-åringar, men om man nu har en i alla fall?

Du kan be nån snäll tränare stå för den som tränare och sen tränar du den själv i allafall men när ni åker in till banan så tar du hjälp av denne tränare eftersom de är proffstränarens namn som är ansvarig. De är flera som gör så.
Men sen finns de amatörtränare som FÅR träna tvååringar oxå. Vi får tex de.

Steg 3 på Strömsholm är bara 2 helger. Sedan kan man träna legitimt!

Då behövs steg 3. Och viss erfarenhet efter slutförd steg 2.
Precis, man får inte bara gå steg 3 direkt efter steg 2. Man måste ha uppnått vissa krav innan man får gå steg 3. (Vilket jag inte har hunnit göra än, 10 starter eller vad det var.)

Det där med att sätta hästen på en proffstränares lista har jag funderat på, men kostar inte det pengar? Brukar inte dessa proffstränare vilja ha i alla fall NÅGRA kronor för att de "tränar" hästen? (Blir det inte lite mer pappersarbete för tränaren?) Och hur får man tag på en proffstränare som ställer upp? Jag har fått för mig att många säkert skulle tycka att man är lite lagom fräck om man ringer och frågar om det... :angel:

Det där med att sätta hästen på en proffstränares lista har jag funderat på, men kostar inte det pengar? Brukar inte dessa proffstränare vilja ha i alla fall NÅGRA kronor för att de "tränar" hästen? (Blir det inte lite mer pappersarbete för tränaren?) Och hur får man tag på en proffstränare som ställer upp? Jag har fått för mig att många säkert skulle tycka att man är lite lagom fräck om man ringer och frågar om det... :angel:

Framför allt så tar tränaren en risk när h*n tar in en häst för någon annan. Tränaren är ansvarig för allt som kan hända - som doping och olyckor. Se den aktuella tråden om tränarens försäkring. :o

En tränare får inte heller ha hästar i träning som inte är uppstallade på tränarens godkända uppstallningsplats. Jag vet att det finns en del som gör det i alla fall men jag skulle inte våga om det inte var någon jag kände väldigt väl. Och även då bara om jag hade full koll på vad som hände varje dag.

Licenskommitten vill inte se att hästar står uppsatta på träningslistor där de inte hör hemma. Som tränare är man ansvarig för att hästen i alla frågor och skall ha daglig kontroll på hästen. Alternativet är att en proffstränare har anställd personal som sköter hästen på en godkänd uppstallningsplats. Det räcker alltså inte med att se hästen cantra en gång i veckan!

Att det finns krav på extra kurser för att vara behörig att träna 2åring beror just på att det krävs mer rutin och kunskap för att klara av det.

Mitt råd är att du går steg3 kursen och skaffar dig rätt behörighet för att träna din 2-åring.

Håller med, men som sagt, man får ju inte gå steg 3 om man inte har startat en eller flera hästar sammanlagt 10 gånger med hyfsade resultat. Eller har de tagit bort det kravet nu?

Det är ju himla trist i tider som dessa, när man uppmuntras att avla fram svenskfödda hästar, att inte få träna hästen själv som amatör förrän den fyllt 3. Och jag gillar inte tanken att komma med en 3-åring som aldrig har sett en riktig galoppbana och börja träna den där någon gång efter nyår, så att den förhoppningsvis hinner starta första gången på sommaren/hösten som 3-åring... Man förlorar ju så himla mycket tid om man inte har bana hemma att träna den på de första åren. (Och hur många har det?)

Jag håller just nu på att rida in min tvååring. Vi skrittar o travar fortfarande. Åker transport tilll ridhus och har varit på angarn en gång och just skrittat o travat som en liten uteritt samt kikat på startboxarna. Det känner jag att jag kan göra själv, men när det börjar bli dags att gå snabbt kommer jag att lämna bort honom.

Jag känner att jag inte kan tillräckligt för att träna från scratch, däremot har jag deltagit i inridning av 25-30 hästar så det känns ok. I framtiden kommer jag med största sannolikhet att gå steg 3 eftersom jag också tycker att det är roligt med avel, men det är nog VÄLDIGT svårt att träna tvååring på landet. Tror de behöver se och leva inne på banan för att verkligen förstå vad de ska göra, om man inte har en bra bana hemma såklart. Men miljön inne på banan kan man ju aldrig återskapa hemma.

Jag hoppas på att kanske kunna låna ut en del av min tvååring så småningom till en lämplig tränare, kanske göra en deal o ta emot en konvalecent eller ett dräktigt sto här hemma... Jag tror som Annika inte på att låta någon annan stå för hästen på pappret, men det kanske är för att jag är för ärlig/mesig...

Funderar lite på det du själv tog upp om det är ok att åka in till banan med en tvååring som man på pappret inte tränar. Jag vet inte hur de ställer sig till att man rider på stora banan då, men du har ju din fulla rätt att ta med ett eventuellt ungt halvblod och rida på ridhästträningen, eller hur!?

Knepigt...

Kravet på rutin har ju tillkommit just för att det krävs rutin att utbilda en 2-åring!

men det är nog VÄLDIGT svårt att träna tvååring på landet. Tror de behöver se och leva inne på banan för att verkligen förstå vad de ska göra, om man inte har en bra bana hemma såklart. Men miljön inne på banan kan man ju aldrig återskapa hemma.

Med all respekt.
I England finns väl knappt någon som tränar på en tävlngsbana...
Men man tar fram en o annan 2-åring.

Får också för mig att många tycker precis tvärtom. Att just den unga hästen behöver mer av "hästliv" för att palla psykiskt.

Rätta mig om jag har fel

Med all respekt.
I England finns väl knappt någon som tränar på en tävlngsbana...
Men man tar fram en o annan 2-åring.

Får också för mig att många tycker precis tvärtom. Att just den unga hästen behöver mer av "hästliv" för att palla psykiskt.

Rätta mig om jag har fel

Jag förstår precis vad du menar! Jag tycker också att 2-åringarna behöver vara hästar (o resten också om jag ska vara ärlig) och gå i hage och allt det där, men om jag bara ser till hur jag har det så är mina förutsättningar ganska usla (om jag överhuvudtaget haft rätt licens för att träna 2-åring, vilket nu inte är fallet).

Jag har ingenstans att gå fort hemma, inga startboxar, inte ens någon större ridbana. Jag har 8 mil enkel resa till täby och för att kunna ge min häst rätt förutsättningar så tror jag att han måste in till banan, inte för någon jättelång period, men för att tycka att banan, startboxar, gå fort, osv är ok, Om jag bara skulle köra dit honom en eller två gånger i veckan och sedan lufsa i skogen så tror jag inte att det skulle bli så mycket med honom.

Mina äldre hästar däremot kan jag cantra i skogen, har en ganska fin slinga på två km, men det är både uppför och nedförsbackar vi galopperar i där och det skulle jag inte göra med en tvååring, (läs nedför). Nåväl, personligen skulle jag kanske hellre ställa hästen hos någon tränare på angarn då de har lite bättre förutsättningar med hagar, men vi får se, jag har ännu inte bestämt mig...:)

Självklart bör man veta vad man håller på med om man tränar 2-åringar, eller hästar överhuvud taget. Men ta mig som exempel; jag har jobbat med hästar och framförallt unghästar och inridning m.m. i över 10 år, både inom fullblod/galopp och andra raser, men jag får inte gå steg 3, för jag anses inte vara tillräckligt erfaren. Jag måste ha haft en egen starthäst först under en viss period. Det känns lite frustrerande, minst sagt.

Hur ska någon kunna lära sig att träna 2-åringar på "rätt sätt" om de inte får gå kursen? Jag hade hellre sett att man får gå steg 3 direkt efter steg 2, så att man får ha en 2-åring på sin tränarlista men utan att starta den förrän man har startat en äldre häst minst 10 gånger. Då har man i alla fall en chans att få träna en 2-åring på banan så att den är mer eller mindre startklar på våren sitt 3:e levnadsår. Så att den hinner komma igång "i tid" så att säga. Men visst, det finns säkert de som tycker att de nuvarande reglerna är bättre, och jag menar inte att de är dåliga, bara att man skulle kunna öppna upp möjligheten för en amatör att både träna och föda upp egna galoppörer, utan att de för den sakens skulle måste "gå hemma" tills de fyller 3.

Det är ju inte fel att skaffa rutin på en äldre häst! Det var rekommendationen då jag gick kursen.

Ridhästar är inte samma sak. Har själv haft egna hästar sedan 35 år tillbaka, men bara de 7 sista med galoppörer. Det är skillnad.

Men samtidigt kan jag förstå frustrationen. Men tror bara att det är ett år och 10 starter ;)

Personligen tycker jag inte att man lär sig mer på en äldre häst, snarare tvärt om, men jag har ju också alltid haft en förkärlek till unghästar. :)

Jag har jobbat med galopphästar i 11 år, om man räknar alla helger och löpdagar som jag hjälpte till när jag var 15-17... Hade inte galopp som heltidsjobb förrän efter gymnasiet. Så ja, det är frustrerande att det inte räcker för att få gå steg 3 - och av den här tråden att döma så finns det inte så många alternativ om jag nu får ett föl efter min donna, det blir till att sälja fölet och köpa en äldre häst. :confused: Har dessvärre inte råd att sätta hästen hos en proffstränare. Men jaja, det är ju lika för alla.

Men har du jobbat heltid hos proffstränare så är du berättigad att gå kursen utan att ha startat häst i eget namn!

Att träna 2 åringar innebär mkt större ansvar än att träna en äldre häst som redan har startat och på de flesta äldre starthästarna har man råd att göra små misstag som unghästarna kan bli fördärvade av...

Har du AT 2 nu? Häst i träning?

Kollade din hemsida. Fann inget om det.

Bara nyfiken :smirk:

Nej, har ingen häst i träning. Men har gått Steg 1 och 2.

Annika; okej, det låter ju kanon, men hur styrker man det? Jag har inte jobbat heltid hos proffstränare på några år nu, men i alla fall. Får kanske ringa runt lite till gamla chefer...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 223
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 656
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka