Hur åka med 8-månaders föl?

Thera

Trådstartare
Som några kanske vet ska min lille 8-månaders fölis snart till hans nya familj i Värmland. Vi funderar nu lite på hur han bör åka, alla säger olika.. :confused:

Min veterinär tyckte han borde stå uppbunden med halsrem och mellanvägg, eftersom han är ganska stor. En annan tyckte att han absolut ska stå lös med höbalar framför bommen.

Själv är jag inne på att han står lös med balar framför sig och utan mellanvägg. Det är ju en ganska lång resa, så det vore kanske bra om han kunde ligga?

Så, vad tycker ni? Uppbunden? Mellanvägg? Lös?

Sv: Hur åka med 8-månaders föl?

Är han van att vara uppbunden? Och det brukar vara lättare för dem att balansera med en mellanvägg som de kan ta stöd emot. Att han skulle lägga sig ner tror jag inte ett ögonblick på, det rör sig för mycket!

Jo, han är van att vara uppbunden. Kanske vore en bra ide att ha honom uppbunden med mellanvägg då. Och kanske fästa honom från båda sidor så han står som på stallgången.

Usch, vad nervös jag blir..

Tycker absolut att han skall transporteras med mellanvägg och vara uppbunden. Hästar är tåligare än vad många tycks tro. När jag hämtade hem min 8 månaders arabgosse åkta han utan problem uppbunden och med mellanvägg, han hade grovfoder att tugga på där fram så han mådde som en prins, han hämtades från Gävle och kördes hem till Skillingaryd (Småland), resan tog runt 6 timmar och självklart stannar vi till på vägen för att vattna och se över honom. Han klarade allt galant, det gör nog din pojke oxå!

Jag tycker han borde stå uppbunden. De ska ju åka så senare i livet.

Bråkade med en 3 åring för X antal år sen som fått åka lös som föl och åring. Hon slet sig och vände sig.

Men slutade med det efter att vi hållt på och träna i 4 timmar! Och hästen slet sig, vände sig (ja direk man kom i i transporten och inte börjat åka) men efter att hon gjorde en kullebytta framåt ned för rampen när vi öppnade så slutade hon.

Min ridinstruktörs föl åkte fastbunden när han flyttade från sin mamma och det var inga problem.

Se till bara att inget skramlar, var på Jägersro för några år sen på kliniken där och då kom d ein med en åring som blivit skrämd för den lösa väggen och sparkat upp ena hoven i "pinnen" man låser bommen med, det forsade blod och var blod på hela väggen och rampen.

Så, vad tycker ni? Uppbunden? Mellanvägg? Lös?[/QUOTE]

:bump: :bump:

Vi kör alltid lösa med hö framför bommen, och då har vi åkt ner till Tyskland en hem resa för ett 8 månaders föl på 80 mil.

Lotta

Denna unge ska inte åka Färja plus 80 mil(hur lång tid tog den resan? Den måste väl ha fått komma ut nå´n gång under färden?)

Jag skulle ha gjort som de flesta ovan, dvs. fastsatt mellanvägg för stöd och varför inte balar framför bommen. Försök att på nå vis sätta fast balarna, så att den inte får in dem i"spiltan".

Jag transporterade min unghäst lös utan inredning när jag flyttade henne som 6-mån-föl. Det gick bra.
Sedan när hon blev äldre stod hon bunden i grimma. Har haft både mellanvägg och utan, då hon inte gillade att gå in i släpet med mellanvägg i.

Att ha brett utymme vid lastning är bara bra, men inte vid körning då den behöver ha stöd, för att inte vingla vid kurvtagningar eller ännu värre S- kurvor.

Hon vinglar inte alls, hon trivs att åka brett. Med mellanvägg så måste man ha den brett i sådant fall om man ska ha den, men eftersom hon står lika bra/bättre utan vägg så fick hon åka utan.

Nu har vi ny transport som är bredare i sig, själva släpet. Ska prova att lasta i det snart.

Hej ska själv köra hem ett 9 månaders sto i veckan, så jag står inför samma problem. Detta sto är ej mycket hanterat och inte van vid att stå uppbunden, så för min del så blir det att köra lös.

Om du tänker köra lös tänk på att du plockar bort all inredning i transporten (dvs bommar och hela kittet). Lycka till!!!!

Observera! Att när hästarna är så stora som 8 - 9 månader och åker utan mamma så ska de enligt trafiksäkerhetsbestämmelserna vara uppbundna. Kallas för lastsäkring och man får inte köra med lösa hästar som väger mer än ett litet föl om det inte sker i boxar i lastbilar.
Så risken finns om man stoppas i en trafikkontroll med en löshäst i släpet att man inte får köra vidare om man inte binder upp den + lite böter.

Det är ju så att om en så pass stor häst rör sig i släpen som den kan göra om den är lös så ändras köregenskaperna och det kan bli trafikfarligt.

När jag hämtade min treåring som föl så band vi upp henne i båda sidorna på grimman så att hon inte kunde vända sig...

Uppbunden och med mellanvägg är det ideala. Alternativet till det är uppbunden och utan mellanvägg. Dock uppbunden.

Ett så pass gamalt föl skall inte ha möjligheten att lägga sig i transporten. (Även om det är minimal risk för att den lägger sig.) Olater lärs in väldigt snabbt av någon anledning. Inte vill ni att den skall lägga sig som vuxen?

Transportera den som ni skulle gjort om det var en vuxen häst.
Resan är inte så blodigt lång från Småland till Värmland. Alltså ska den klara av att stå den resan.

zeus skrev:
Hej ska själv köra hem ett 9 månaders sto i veckan, så jag står inför samma problem. Detta sto är ej mycket hanterat och inte van vid att stå uppbunden, så för min del så blir det att köra lös.

Om du tänker köra lös tänk på att du plockar bort all inredning i transporten (dvs bommar och hela kittet). Lycka till!!!!

Tar ni bort fram bom också ??

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 835
Senast: skiesabove
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 886
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?