Hur agerar ni hemma hos andra?

Samma enligt min tandläkare, plus att jag har en elborste med trycksensor eftersom jag vet att jag gärna trycker för hårt. Fungerar suveränt och jag har minimalt med tandsten sedan jag skaffade elborste.
Min tandläkare säger samma sak och önskar jag använde bara den och inte en vanlig, men det har tagit lång tid för mig att börja använda en eftersom jag tycker de är obehagliga. Vibrationerna för det första, och den är svår att vända så att säga, vilket lätt orsakar att jag "tappar" den så den slår emot någon tand lite grann, vilket orsakar obehagskänslor ännu mer. Jag försöker, det sägs ju att de är bäst.

Min tandläkare säger samma sak och önskar jag använde bara den och inte en vanlig, men det har tagit lång tid för mig att börja använda en eftersom jag tycker de är obehagliga. Vibrationerna för det första, och den är svår att vända så att säga, vilket lätt orsakar att jag "tappar" den så den slår emot någon tand lite grann, vilket orsakar obehagskänslor ännu mer. Jag försöker, det sägs ju att de är bäst.

Så olika det kan vara, jag älskade min från dag ett :)

Är intresserad av vad som är så dåligt med vanliga tandborstar?
Det kan inte vara så att du använt fel borstteknik?

Jag skulle inte vilja ha eltandborste.
Jag har aldrig haft hål trots vanlig tandborste i 30 år. Men eltandborste är i normalfallet bättre enligt typ alla tandläkare. Därför bytte jag. Och typ alla barn jag känner har också eltandborstar. De kostar ju typ 10 euro.

Jag har aldrig haft hål trots vanlig tandborste i 30 år. Men eltandborste är i normalfallet bättre enligt typ alla tandläkare. Därför bytte jag. Och typ alla barn jag känner har också eltandborstar. De kostar ju typ 10 euro.
Jag använde eltandborste kanske 1-2 år för bortåt 20 år sedan. Sedan dess, på tandläkarens inrådan, vanlig igen. Och när jag var hos tandläkaren för ett par veckor sedan fick jag beröm för hur ren jag var i munnen med ytterst lite tandsten. (Trots att jag borstar alldeles för kort tid varje gång).

Jag tycker inte att du ska värdera priset på eltandborstarna, det finns säkert många som har svårt att lägga 110 spänn på en tandborste till vardera familjemedlemmen.

Men alltså, vi har utvecklats i miljoner år i symbios med bakterierna runt oss.

Utan bakterierna dör vi. Barn behöver få mammas underlivsbakterier på sig vid födseln, tdet finns forskning som kan tyda på att nutida avsaknad av inälvsparasiter gör att vi utvecklar tarmsjukdomar. Etc etc. Utan hudbakterierna läker inte sår. Med svag tarmflora blir vi väldigt sjuka. I väldigt många avseenden är bakterierna våra vänner.

Vi behöver bakterierna för att leva.
Jag begriper inte nyttan av att tokstäda och desinficera.

Nej barn behöver inte det. Barn födda med snitt får inte det och mår lika bra ändå.

Jag använde eltandborste kanske 1-2 år för bortåt 20 år sedan. Sedan dess, på tandläkarens inrådan, vanlig igen. Och när jag var hos tandläkaren för ett par veckor sedan fick jag beröm för hur ren jag var i munnen med ytterst lite tandsten. (Trots att jag borstar alldeles för kort tid varje gång).

Jag tycker inte att du ska värdera priset på eltandborstarna, det finns säkert många som har svårt att lägga 110 spänn på en tandborste till vardera familjemedlemmen.
Det räcker att ha olika borsthuvuden, när jycken levde hade han också en.

Så olika det kan vara, jag älskade min från dag ett :)
Mamma säger samma sak och tycker att jag är knäpp! :D
En gång tappade jag en provisorisk lagning när jag borstade med eltandborsten. Jag vet ju rent logiskt att det inte berodde på eltandborsten, men ändå när jag borstade gången efter så bultade hjärtat fort, ångesten låg på topp, handen skakade och jag vågade knappt borsta. Gången efter likadant och då avslutade jag mitt i och tog min vanliga, trygga borste. Då kunde jag borsta mina tänder ordentligt utan ångest! Vanlig tandborste i säkert 2 månader innan jag gav eltandborsten ett försök igen... :o

Sån tandborste har jag också! Den är ganska dryg om jag ska vara ärlig, men jag lyder min tandläkare om att använda den... när jag kommer ihåg, för batteriet dör ju ibland och då ska den laddas, vilket glöms, så då har jag en vanlig i tandborstmuggen, båda används med andra ord i stort sett precis lika mycket! Men eltandborsten, den är för tung för att stå i muggen för då tippar den och den kan inte stå i muggen i skåpet. Jag har en hylla under skåpet den ligger på, men där samlas ju vatten när den används.... det har jag löst genom att lägga en bit papper under, men då fastnar det på tandborsten ibland så jag får stå och pela bort det.... Jag är rätt trött på min eltandborste som inte kan uppföra sig artigt och trevligt, jag menar, bordskick är väl inte för mycket begärt?! Vad gör man med en sådan?!

Min eltandborste ligger på tvålkoppen (som r monterad på väggen) med borsten neråt. Barnets i köket pga hans tandkräm är där.

Din kanske bör förvisas till köket?

Min eltandborste ligger på tvålkoppen (som r monterad på väggen) med borsten neråt. Barnets i köket pga hans tandkräm är där.

Din kanske bör förvisas till köket?
Men varför i köket? Något inom mig slår bakut och säger "Man ha inte tandborstar i köket, de har man på toa", vilket är ju rena rama bullshit med tanke på att jag laddar den i köket.... :D Men hur förvarar folk sina eltandborstar som inte ska stå i laddare hela tiden?

Särskild barnvariant alltså?

Jag blir lite full i skratt av tanken på att alla (som inte är småbarn) ska samsas om tandborsten och hålla på att byta borsthuvud hela tiden :D
Ja det är vanligt! Eller vanligare förr kanske då de kostade mer.

På resa tar jag med vanlig tandborste pga väger mindre.

Särskild barnvariant alltså?

Jag blir lite full i skratt av tanken på att alla (som inte är småbarn) ska samsas om tandborsten och hålla på att byta borsthuvud hela tiden :D

Jag och särbon har varsin även när vi är på samma ställe :laugh: Förutom då en viss person (ej nämnd :cautious:) glömmer sin när vi åkte på semester... men vi delade inte borsthuvud! :rofl:

Edit: Jag hade alltså extra borsthuvud med mig... men inte borsten :meh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka