Hur agerar ni hemma hos andra?

Äsch, alltså, vi har rätt städat och fräscht hemma men jag har aldrig bekymrat mig över eventuella bakterier från toaletten. Är van vid hästbajs, hundbajs, barnbajs och diverse annat äckel som tillkommer. Halvt bott i diverse olika sportomklädningsrum hela min uppväxt, och sen kollektivtrafiken på det.. Jag ser inte alls problemet som många i tråden gör. Visst kan man göra sitt bästa för att hålla sig undan snusk och tvätta händerna regelbundet, men jag hade blivit stressad av att gå och tänka på bakterier hela tiden. En vän hävdade en gång att det är äckligt att dricka ur ett vattenglas som stått framme för att det samlar på sig bakterier, och en annan vän kontrade med ”Niklas.. LIVET samlar på sig bakterier!” Lite så tänker jag ibland :p

Äsch, alltså, vi har rätt städat och fräscht hemma men jag har aldrig bekymrat mig över eventuella bakterier från toaletten. Är van vid hästbajs, hundbajs, barnbajs och diverse annat äckel som tillkommer. Halvt bott i diverse olika sportomklädningsrum hela min uppväxt, och sen kollektivtrafiken på det.. Jag ser inte alls problemet som många i tråden gör. Visst kan man göra sitt bästa för att hålla sig undan snusk och tvätta händerna regelbundet, men jag hade blivit stressad av att gå och tänka på bakterier hela tiden. En vän hävdade en gång att det är äckligt att dricka ur ett vattenglas som stått framme för att det samlar på sig bakterier, och en annan vän kontrade med ”Niklas.. LIVET samlar på sig bakterier!” Lite så tänker jag ibland :p

Jag har en viss anledning att vara lite försiktig med bakterier pga mina mediciner... men inte sjutton springer jag omkring och tänker på det hela tiden! :laugh: Herregud så jobbigt det vore :D

Det där med bajsbakterier... Visst kan man säkert minska aerosolspridningen markant från toan genom att stänga locket när man spolar, även om den knappast försvinner helt. Men hur många förvarar inte tandborstarna vid handfatet, dit man går direkt efter toabesöket och börjar skvätta bakterier kring sig?

Poängen är inte att man ska få panik och börja förvara tandborsten någon annanstans, utan mer att fånga upp det som @Voeux skriver. OM vi alla kollade våra badrum för att se hur mycket bakterier det fanns på tandborstar och annat skulle det garanterat hittas lite av varje hos alla, oavsett hur mycket man städar och om man spolar med locket uppe eller nere. Mängden säkert skulle variera lite mellan oss lortgrisar(ja, jag är rätt slarvig med det mesta och har dessutom en katt som kliver runt på handfatet om hon har lust) och de som städar bort minsta droppe eller fläck, men ingen har en tandborste som är fri från bakterier om den inte kommer direkt från förpackningen. Poängen är inte att ge någon ska få ångest av det - tvärtom är poängen att ingen lever i kliniskt ren miljö. Det är ju bra att minska bakteriespridning så gott det går och på¨den nivå det är rimligt. Men det känns som lite onödigt stressande ibland. Att spola med locket må öka spridningen av fekaliebakterier men det är inte direkt som att man sprutar ner hela badrummet med avloppsvatten.

happy2.gif

Håller med!
Jag äkskar ordning och reda, snygg och prydligt, var sak på sin plats osv.
Men någon bakterihysteri har jag inte.
Delar glass med hunden, kan tappa på golvet och glatt äta upp det, dricker vatten som stått framme en dag, idag har jag obekymrat använt en sleten bajamaja.
Livet liksom 💁‍♀️

Men hur många förvarar inte tandborstarna vid handfatet, dit man går direkt efter toabesöket och börjar skvätta bakterier kring sig?
Tandborsten brukar man väl ha i badrumsskåpet? Brukar iofs inte tänka på var folk förvarar sina tandborstar, men jag brukar aldrig se dem.

Haha! Vad är det egentligen som ska hända om man får i sig de där "bajsbakterierna"? Jag är rätt slapp när det gäller ordning, reda och städning (jag skulle gärna ha det någon nivå mer städat, men jag kommer liksom aldrig dit) och jag har alltid förvarat tandborsten på handfatet. I och för sig fäller jag alltid ner locket efter mig på toaletten, men det är nog inte alltid jag gör det innan jag spolar. Skvätter på handfatet gör jag också. Och jag plockar inte alltid upp efter mig på golvet heller. Hemma, alltså. Är jag hos någon annan gör jag ju det. Dock torkar jag inte ur handfatet efter mig ens när jag är borta. Men har jag slafsat högt och lågt hyfsar jag nog lite, skulle jag tro.

Va? Jag har aldrig varit med om att tandborstarna inte synts till tror jag. Själv har jag inget badrumsskåp. :D
Jag är mest imponerad över att folk ens tänker på att kika efter andras tandborstar! :D Jag vet inte var folk förvarar sina tandborstar för jag tänker inte ens på det!

Jag har en tandborstmugg med tandborste med tandborstskydd och tandkräm och barnen har en mugg med sina tandborstar och tandkräm. Står på handfatet. De får inte plats att stå i skåpet och det är rätt bökigt att hämta dem där vareviga gång man ska borsta tänderna, enklare för barnen att påminnas om tänderna när de ser tandborsten ofta dessutom!

Håller med!
Jag äkskar ordning och reda, snygg och prydligt, var sak på sin plats osv.
Men någon bakterihysteri har jag inte.
Delar glass med hunden, kan tappa på golvet och glatt äta upp det, dricker vatten som stått framme en dag, idag har jag obekymrat använt en sleten bajamaja.
Livet liksom 💁‍♀️

Jag har funderat på hur man löser toabesök på valfri hästtävling!

Jag är mest imponerad över att folk ens tänker på att kika efter andras tandborstar! :D Jag vet inte var folk förvarar sina tandborstar för jag tänker inte ens på det!

Jag har en tandborstmugg med tandborste med tandborstskydd och tandkräm och barnen har en mugg med sina tandborstar och tandkräm. Står på handfatet. De får inte plats att stå i skåpet och det är rätt bökigt att hämta dem där vareviga gång man ska borsta tänderna, enklare för barnen att påminnas om tänderna när de ser tandborsten ofta dessutom!

Enda gången jag varit med om tandborstar i badrumsskåpet är när jag placerat dem där hos familjen där jag städar, för att få borstarna ur vägen och ge familjen en liten "upplevelse" när de kommer hem till nyputsat badrum. I vanliga fall står borstarna ungefär som du beskriver i de flesta hem, har jag upplevt. :)

Enda gången jag varit med om tandborstar i badrumsskåpet är när jag placerat dem där hos familjen där jag städar, för att få borstarna ur vägen och ge familjen en liten "upplevelse" när de kommer hem till nyputsat badrum. I vanliga fall står borstarna ungefär som du beskriver i de flesta hem, har jag upplevt. :)
Hade du rört min tandborste hade jag talat om för dig att aldrig röra den mer, någonsin! :o Jag får erkänna en löjlig sak här... :o Det här med baciller och bakterier och sånt där... jag är inte så känslig egentligen, förutom när andra människor tar på min mat eller andra tandborstar mot min tandborste/andra som rör min tandborste. Inte bryr jag mig om vad som kan hamna på min tandborste som står på handfatet när folk spolar... men Gud, tänk om någon rör min tandborste med sina otvättade händer eller om någon annans tandborste står mot min?!:o:o:o
(ja, mina barn lärde sig tidigt att man inte petar på min mat, mina bestick, mitt glas, min tandborste, annat som ska in i min mun)

Hade du rört min tandborste hade jag talat om för dig att aldrig röra den mer, någonsin! :o Jag får erkänna en löjlig sak här... :o Det här med baciller och bakterier och sånt där... jag är inte så känslig egentligen, förutom när andra människor tar på min mat eller andra tandborstar mot min tandborste/andra som rör min tandborste. Inte bryr jag mig om vad som kan hamna på min tandborste som står på handfatet när folk spolar... men Gud, tänk om någon rör min tandborste med sina otvättade händer eller om någon annans tandborste står mot min?!:o:o:o
(ja, mina barn lärde sig tidigt att man inte petar på min mat, mina bestick, mitt glas, min tandborste, annat som ska in i min mun)

Haha, och det hade förstås varit helt okej så länge det var okej att jag i så fall inte städade den del av handfatet där tandborsten stod. :D
Det är lite speciellt att städa hemma hos folk, man måste känna av varandra. :) När vi städar på hotellet petar vi inte på personliga saker alls. Dräller man prylar på sängen blir den inte bäddad liksom.

Haha! Vad är det egentligen som ska hända om man får i sig de där "bajsbakterierna"? Jag är rätt slapp när det gäller ordning, reda och städning (jag skulle gärna ha det någon nivå mer städat, men jag kommer liksom aldrig dit) och jag har alltid förvarat tandborsten på handfatet. I och för sig fäller jag alltid ner locket efter mig på toaletten, men det är nog inte alltid jag gör det innan jag spolar. Skvätter på handfatet gör jag också. Och jag plockar inte alltid upp efter mig på golvet heller. Hemma, alltså. Är jag hos någon annan gör jag ju det. Dock torkar jag inte ur handfatet efter mig ens när jag är borta. Men har jag slafsat högt och lågt hyfsar jag nog lite, skulle jag tro.
Det handlar ju som många skriver om handhygien, men e coli är de bakterier man främst kopplar med avföring från friska människor. https://www.folkhalsomyndigheten.se...kdomar/escherichia-coli-infektioner-i-tarmen/.

Haha, och det hade förstås varit helt okej så länge det var okej att jag i så fall inte städade den del av handfatet där tandborsten stod. :D
Det är lite speciellt att städa hemma hos folk, man måste känna av varandra. :) När vi städar på hotellet petar vi inte på personliga saker alls. Dräller man prylar på sängen blir den inte bäddad liksom.
Du hade fått lyfta på muggen! Då tar du ju inte i tandborsten! :D Jag är lite störd, jag vet, men det har blivit bättre med åren. Förr kunde barnen inte ens göra en macka till mig, nu funkar det oftast, men det här med tex bestick och tandborste fortfarande sitter kvar.

Kan tänka mig att det är speciellt att städa hos folk, man vill ju ha det på ett visst sätt. Tänker ibland att jag vill ha städhjälp, tänker sedan att förutom kostnaden så skulle det inte kännas bra att någon annan städade, för jag är så känslig med vissa saker och totalt obrydd med andra, tänk om personen är tvärtom? :D

@Enya Haha, ja alltså jag lyfter naturligtvis inte tandborsten ur en eventuell mugg och lägger in borsten i skåpet! DET vore märkligt. :D Här är det däremot kutym att ha fristående eltandborstar till exempel, och MAKEN till söl har jag väl aldrig sett - dem torkar jag faktiskt av foten på och ställer bort annars hade badrummet inte varit städat tycker jag.

Men ja, det är jättespeciellt med privatstäd. Jag hade själv aldrig kunnat ha det har jag insett, men jag tycker hemskt mycket om familjerna jag har och de är så otroligt tacksamma att det blir pinsamt ibland. Sedan har det naurligtvis funnits en eller två där det inte riktigt fungerat och då har det blivit kortvarigt. Jag tror det är svårt att formulera exakt hur det ska fungera/vad man förväntar sig.
Jag brukar säga att det är inkörstid på åtminstone en månad eller två innan man fått ett hum och kommit ikapp.
Lättast är ju om husägaren "förstädar", då blir allt rätt tydligt. De flesta av mina hushåll gör så... andra är glada om jag plockar undan leksaker och disk och whatnot också. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka