Hur agerar ni hemma hos andra?

Jaaaaa 😭😭😭😭😭😭😭😭

Det Àr dÀrför det Àr en Àcklig liten kant av kalk pÄ baksidan av min kran. Typ omöjligt att fÄ rengöringsmedel dit och att det stannar kvar bra.

Men sĂ„ har ju mitt hus ocksĂ„ varit ett hönshus tidigare sĂ„ 😁 Jag har gillat det Ă€ndĂ„ men ska nu flytta. Största Ă„ngesten Ă€r helt klart att det ska finnas svĂ„rstĂ€dade stĂ€llen đŸ€Ł men det Ă€r mer pga lat Ă€n pga pedantisk 😁

Jösses! Inte rikitgt sÄ illa som jag förestÀllde mig med en fontÀn halvvÀgs in i rummet, men dÄ tokstÀdar man, lÀmnar tjockaste lagret av klorin och siliconar över skiten? :D
Är ocksĂ„ lat och HATAR svĂ„ra hörn. Det Ă€r det vĂ€rsta med att inte Ă€ga sitt eget boende faktiskt.
Det gÄr ju att fixa, men det Àr inte jag som vinner pÄ det i lÀngden liksom...

Det undrar jag ocksĂ„? Är Ă€ven lite nyfiken pĂ„ prioriteringen torrt handfat vs. ordentligt tvĂ€ttade hĂ€nder (sĂ„dĂ€r som ungarna lĂ€r sig att göra till sĂ„ng numera). Om man ska tvĂ€tta sĂ„ försiktigt att handfatet blir minimalt blött kan man vĂ€l pĂ„ sin höjd spola fingrarna lite lĂ€tt?

(Jag lider inte av nÄgon bakterieoro i frÄgan sÄ mig kvittar det nog hur andra gör, men det kÀnns för mig som att den som tycker ett blött handfat Àr ohygeniskt Àven borde vara en föresprÄkare av rejÀl handtvÀtt?)

Lite OT fast Ă€ndĂ„ inte. Jag förstĂ„r frĂ„gestĂ€llningen och vill bara lĂ€gga till, sĂ„ jag lĂ„ter Ă€n mer osympatisk (en vill ju inte framhĂ€va sig). Det finns ju folk som Ă€r SÅ IN I BÄNKEN brötiga, slafsiga o stökiga. De kommer aldrig kunna tvĂ€tta hĂ€nderna utan slabb överallt o kĂ€nner sig sĂ€kert krĂ€nkta över sĂ„dana hĂ€r diskussioner. Kanske menade TS sĂ„dana personer, och kanske rĂ„kade TS ha ett gĂ€ng sĂ„dana pĂ„ sin fest som dĂ€rmed sĂ€nkte nivĂ„n grovt.

Jösses! Inte rikitgt sÄ illa som jag förestÀllde mig med en fontÀn halvvÀgs in i rummet, men dÄ tokstÀdar man, lÀmnar tjockaste lagret av klorin och siliconar över skiten? :D
Är ocksĂ„ lat och HATAR svĂ„ra hörn. Det Ă€r det vĂ€rsta med att inte Ă€ga sitt eget boende faktiskt.
Det gÄr ju att fixa, men det Àr inte jag som vinner pÄ det i lÀngden liksom...

Lite bra Àr det faktiskt för det Àr sÄpass att man precis kan torka vÀggen resp handfatskanten pÄ baksidan hjÀlpligt. Kanske ett platt fingers mellanrum?

KĂ€nner att mina inlĂ€gg i trĂ„den verkligen bidrar till att höja nivĂ„n, ska gĂ„ och sova nu 😅

Har precis haft midsommarfirande hemma hos mig med drygt 20 gÀster och Äterigen slÄs jag över hur folk struntar i att plocka undan efter sig.
Jag vet inte hur mÄnga gÄnger jag har fÀllt ner toalocket, fÀllt ner locket över toalettrullen, plockat upp skrÀp frÄn golvet, torkat av handfatet frÄn vattenspill, slÀckt taklampan och stÀngt toadörren denna midsommarafton. För mig Àr detta helt sjÀlvklara saker men uppenbarligen inte för andra.
Hur fungerar det hemma hos er nÀr ni har gÀster?

Oj. Jag gör inget av ovan hÀr hemma typ. Eller jo, jag slÀnger ju inte papper pÄ golvet....

Men hÀr stÄr toalyset pÄ, dörren öppen, toarullen kan sitta i hÄllaren, stÄ pÄ toan eller golvet, toalocket typ alltid uppfÀllt och ringen uppe om sambon vart inne innan eller nere om det var jag...

Jag ser inte problemet?

Är jag hemma hos nĂ„n annan brukar jag lĂ€mna som det var.

NÀr det kommer till fest sÄ Àr det mer pÄ verandan det skitas ner men vi har alla lÀrt oss att sÄ lÀnge man stÀller fram en soptunna i direkt nÀrhet sÄ hamnar bÄde skrÀp och tex ölburkar dÀr och minimalt med skit lÀmnas pÄ bord/golv :)

Precis som en gÀst inte ens kom ifrÄn festen pga för full hade krÀkts pÄ lite olÀmpliga stÀllen stÀdade upp efter sig dagen efter och vÀrdparet tyckte bara det var synd om henom som mÄdde dÄligt.

Jag som tÀnkte att jag tolererar det mesta om det inte Àr direkt respektlöst eller vÄrdslöst. SÄ slog du till med det jag inte klarar.

Vuxna som dricker sig sĂ„ fulla att de krĂ€ks. Rött skynke. Överhuvudtaget vuxna som dricker sĂ„ mycket att ”full” Ă€r den bĂ€st beskrivande egenskapen. Uschan sĂ„ trist.

( Just krÀksandet Àr inte problemet, det Àr mest bara ett indicium/konsekvens i sammanhanget )

Jag som tÀnkte att jag tolererar det mesta om det inte Àr direkt respektlöst eller vÄrdslöst. SÄ slog du till med det jag inte klarar.

Vuxna som dricker sig sĂ„ fulla att de krĂ€ks. Rött skynke. Överhuvudtaget vuxna som dricker sĂ„ mycket att ”full” Ă€r den bĂ€st beskrivande egenskapen. Uschan sĂ„ trist.

( Just krÀksandet Àr inte problemet, det Àr mest bara ett indicium/konsekvens i sammanhanget )

Jag ser mest bara ingen anledning att ge en person som redan mÄr dÄligt (inte bara pga alkoholen alltsÄ) över att det en gÄng gick överstyr mer Ängest över det. Som regel Àr det dÀremot inget jag orkar med lÀngre, dÀremot aktar jag mig noga för att döma. De av mina vÀnner som har haft svÄrt att hantera alkohol tidigare hade ju andra problem i grunden.

NÀr jag lÀser sÄnna hÀr trÄdar skÀnker jag alltid ex en tacksamhetens tanke som alltid satt ner pÄ toaletten och fÀllde ner locket efter sig och i övrigt höll snyggt. Jag tÄl inte folk som stÄr upp och pissar sÄ det Àr urin överallt och sen dessutom inte ens torkar upp efter sig! LikasÄ ser jag det som sjÀlvklart att man plockar upp Àven smÄ pappersbitar om det ramlar pÄ golvet, gör rent i toastolen om det Àr skitspÄr pÄ porslinet och att man spolar efter sig.

Enda jag kan tÀnka mig nÀr det gÀller blött handfat Àr om man har modellen med stor avlÀggningsyta och folk lÀmnar sjöar efter sig istÀllet för att hÄlla nere hÀnderna i försÀnkningen och skölja under kranen utan att stÀnka ner omgivningarna.

SlÀcka efter sig ser jag som en sjÀlvklarhet, likasÄ att stÀnga dörren nÀr man gÄr om det inte stÄr kattlÄdor i badrummet.

Jo, dĂ€rför har jag inte gĂ€ster, eftersom jag skulle reagera Ă€nnu mer Ă€n Ts 😁

Men Àr inte det en begrÀnsning, att du inte har gÀster menar jag? Eller det kanske Àr av andra anledningar Àn att de potentiella gÀsterna ska stÀlla till i ordningen?

Men Àr inte det en begrÀnsning, att du inte har gÀster menar jag? Eller det kanske Àr av andra anledningar Àn att de potentiella gÀsterna ska stÀlla till i ordningen?

Inte alls, jag trivs bÀst med att vara ensam hemma med mina djur :)
Har nÄgon kompis över ibland för lite vin och spel, men det Àr inte riktigt att rÀkna som gÀster.

Jag ser mest bara ingen anledning att ge en person som redan mÄr dÄligt (inte bara pga alkoholen alltsÄ) över att det en gÄng gick överstyr mer Ängest över det. Som regel Àr det dÀremot inget jag orkar med lÀngre, dÀremot aktar jag mig noga för att döma. De av mina vÀnner som har haft svÄrt att hantera alkohol tidigare hade ju andra problem i grunden.

Jag menade mest att jag kliver ned frĂ„n mina höga hĂ€star nĂ€r det gĂ€ller tolerans av beteende. Du lyckades pricka in en av de saker jag inte klarar av/vill hantera. Jag tĂ€nker annars att det Ă€r rĂ€tt taskigt att bjuda in en person som inte klarar av alkohol pĂ„ en alkoholbemĂ€ngd fest dĂ€r de flesta dricker. Är det första gĂ„ngen pĂ„ extremt lĂ€nge det blir tokigt, lĂ„t gĂ„, andra gĂ„ngen Ă€r det för mycket.

Men mest Ă€r det för att jag inte trivs alls att umgĂ„s med mĂ€nniskor vars bĂ€st beskrivande egenskap Ă€r att de Ă€r fulla. Är festen annorstĂ€des löses det smidigt genom att gĂ„ vid den brytpunkt i tid nĂ€r det infaller pĂ„ den specifika festen, ibland Ă€r det vid kl 20.00 men ofta brukar det hĂ„lla till strax innan midnatt i alla fall för en kvĂ€llsfest och allra oftast intrĂ€ffar det inte alls. Är det hemma gĂ„r det ofta att styra genom planering dĂ€r tillgĂ„ng till alkohol inte Ă€r den samlande epicenter-punkten hela festen, sĂ€rskilt om man mĂ€rker att nĂ„gon inte hanterar det.

Det undrar jag ocksĂ„? Är Ă€ven lite nyfiken pĂ„ prioriteringen torrt handfat vs. ordentligt tvĂ€ttade hĂ€nder (sĂ„dĂ€r som ungarna lĂ€r sig att göra till sĂ„ng numera). Om man ska tvĂ€tta sĂ„ försiktigt att handfatet blir minimalt blött kan man vĂ€l pĂ„ sin höjd spola fingrarna lite lĂ€tt?

(Jag lider inte av nÄgon bakterieoro i frÄgan sÄ mig kvittar det nog hur andra gör, men det kÀnns för mig som att den som tycker ett blött handfat Àr ohygeniskt Àven borde vara en föresprÄkare av rejÀl handtvÀtt?)

Jag tvÀttar ordentligt och gÀrna lÀnge :)
Blir Ă€ndĂ„ inte blött över hela handfatet. Jag tycker inte det Ă€r ohygieniskt, har noll bacillskrĂ€ck, dĂ„ hade jag fĂ„tt byta bĂ„de jobb och hobby 😅
DÀremot tycker jag det ser slarvigt ut med vatten runt tvÄl, stÀnk pÄ kran osv.

De tvÄ sista handlar ju om vinterkrÀksjuka, inte det jag frÄgade om, det vet jag Àr extremt smittsamt (och dessutom ett virus och inte bakterie), men jag frÄgade efter om farliga bakterier frÄn friska kan smitta pÄ detta sÀtt och ge infektion.
StÄr ocksÄ i en av dem att FolkhÀlsoinstitutet inte kÀnner till nÄgon forskning pÄ omrÄdet, sÄ lite konstigt att lÀnka till den nÀr det efterfrÄgas fakta.
Det Ă€r vĂ€l bara att gĂ„ till valfri allmĂ€n toalett och ta lite prover. SĂ„g ett program pĂ„ svt dĂ€r de tog prover. Riktigt vidrigt och ja mycket att det ”ser” rent ut men Ă€r det verkligen inte. Och att folk spolar med locket uppfĂ€llt. Det sprider sig fort!

Vart tar allt farligt vid spolning vÀgen om man har locket nedfÀllt? Följer det med i spolningen dÄ? TÀnker annars att det blir ju personen som öppnar locket nÀsta gÄng (den "skyldige" sjÀlv som ska kontrollera att det gÄtt som det ska) som fÄr ett enormt koncentrat pÄ sig istÀllet och sen sprids det vidare precis som det skulle gjort vid spolning med locket uppe frÄn början.
HĂ€nger nog inte med i logiken hĂ€r. đŸ€”

Vatten pĂ„ handfat har jag inga bekymmer med men tandkrĂ€msrester och hĂ„r. Det stĂ€dar jag faktiskt bort Ă€ven hos andra. 🙈 Kan dra av kranen ocksĂ„. Sitter i frĂ„n nĂ€r jag stĂ€djobbade som yngre sĂ„ har egentligen inget med hygien att göra.

Det Ă€r vĂ€l bara att gĂ„ till valfri allmĂ€n toalett och ta lite prover. SĂ„g ett program pĂ„ svt dĂ€r de tog prover. Riktigt vidrigt och ja mycket att det ”ser” rent ut men Ă€r det verkligen inte. Och att folk spolar med locket uppfĂ€llt. Det sprider sig fort!

Har inte tillgÄng till nÄgot lab, sÄ att ta prover skulle inte hjÀlpa mig.

Kanske uttyckte mig otydligt tidigare, det jag undrar Àr om det faktiskt leder till infektioner, dvs att folk blir sjuka?
Har aldrig hört att det skulle göra det, sÄ om nÄgon annan har bevis Àr jag intresserad. Men finner det otroligt dÄ det verkar vara vanligt att lÀmna locket öppet (jag gör det, har aldrig haft en tanke pÄ att det skulle vara fel) men jag aldrig hört om nÄgon som smittats och blivit sjuk av det.

SÄ problemet Àr att folk slarvar och sÀger bakterier nÀr man menar smittoÀmnen? De flesta brukar förstÄ ÀndÄ.
Nej, utan att det Àr sjÀlvklart att calicivirus sprids fort och otÀckt, precis som nÀmnt i artikeln, och det finns inget som tyder pÄ att stÀnga locket vid spolning skulle minska den spridningsrisken.
Det jag undrar över Àr varför man tror att det Àr farligt att vanliga bakterier frÄn friska mÀnniskor sprids i ett badrum istÀllet för pÄ insidan av ett toalettlock och att detta skulle sprida sjukdomar.
Bakterier Àr livsnödvÀndiga och lÄngt ifrÄn alltid farliga.

De tvÄ sista handlar ju om vinterkrÀksjuka, inte det jag frÄgade om, det vet jag Àr extremt smittsamt (och dessutom ett virus och inte bakterie), men jag frÄgade efter om farliga bakterier frÄn friska kan smitta pÄ detta sÀtt och ge infektion.
StÄr ocksÄ i en av dem att FolkhÀlsoinstitutet inte kÀnner till nÄgon forskning pÄ omrÄdet, sÄ lite konstigt att lÀnka till den nÀr det efterfrÄgas fakta.
Man kan ju bÀra pÄ smittor utan att vara sjuk, vinterkrÀket Àr ju inte pÄ nÄgot sÀtt unikt i hur det smittar.

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka