Hur äter man enligt livsmedelsverkets kostråd?

Jo, men jag tycker det känns lite knepigt. Därför intressant att höra hur andra gör. Visst, det är lite stressigt, men samtidigt väldigt avstressande att komma ut i stallet och njuta av en varm mule efter jobbet. Det är väl så vi flesta har det som hänger på en häst-site?
Snabba rätter är tex grönsaker i ugn med haloumi eller feta på som får gå med så det får lite yta. Ta vad du vill ha tex potatis, lök, paprika, broccoli, bönor. Tar ca 30 min i ugnen lägg på ost sista 5-10 minutrarna. Det är tar väll inte längre tid att laga vegetariskt än kötträtter? Det är ju bara att googla snabb vegetariskt vardagsmat lär du få upp massor av recept. Min allra snabbaste mat var soppa på röda bönor. Man gjorde som så att man köpte ett paket kokta röda bönor (om man nu inte vill göra ett storkok och frysa in i portioner) la i en mixer hällde på varm bulgong allternativt smulade buljongtärning i varmt vatten samtidigt som det hälldes på bönorna. Mixa, krydda med salt, peppar en skvätt olivolja och en skvätt vinäger, servera med gräddfil/cremefraise och hackade rödlök. Tog 5 minuter.

Kålpannkakorna jag tipsade om tidigare tar 10 minuter.

Stekta grönsaker med nudlar tar 10-20 min beroende på hur avancerad du vill vara. osv.

Det är inte en fråga om att vegetariskt tar mer tid utan att det är ovant.
 
Det lät ju faktiskt lagomt avancerat, borde jag ju klara! :)
Ett enkelt och relativt billigt sätt att göra fisk på är att köpa ett fruset block fisk, lägga i en ungsform (fruset) och sedan ha på antingen en smaksatt cremefraise eller göra en egen smaksättning (typ krydda med örtsalt och häll på grädde/cremefraise eller liknande). Här är en variant på det https://www.tasteline.com/recept/fiskblock-i-ugn/
Sen kan man antingen lägga i grönsaker tillsammans med fisken i formen eller bara koka och ha brevid. Broccoli, gröna bönor och tomat brukar vara gott till, sånt som är lite krispigt och syrligt för att bryta mot det gräddiga.
 
En annan god rätt är Jennie Walldens biff och broccoli. Relativt snabbt att laga, äts med ris.

Jag brukar ta mer broccoli och mindre kött än vad recept säger ☺️ håller sig helt ok nån dag i kylskåp och lätt att värma en tallrik i micron med
 
Ett enkelt och relativt billigt sätt att göra fisk på är att köpa ett fruset block fisk, lägga i en ungsform (fruset) och sedan ha på antingen en smaksatt cremefraise eller göra en egen smaksättning (typ krydda med örtsalt och häll på grädde/cremefraise eller liknande). Här är en variant på det https://www.tasteline.com/recept/fiskblock-i-ugn/
Sen kan man antingen lägga i grönsaker tillsammans med fisken i formen eller bara koka och ha brevid. Broccoli, gröna bönor och tomat brukar vara gott till, sånt som är lite krispigt och syrligt för att bryta mot det gräddiga.
@bollen__ Mitt tips är grädde (alt. grädde+vatten om man vill få mycket sås), torkad dragon (rätt mycket) och citronsaft, salt och peppar.

Jag tycker det är lättare att få det bra om man tinat fiskblocket innan (lägg i kylen ett dygn före). Och häll med det blöta "vattnet" från fisken, det funkar som buljong i såsen.
 
@bollen__ Mitt tips är grädde (alt. grädde+vatten om man vill få mycket sås), torkad dragon (rätt mycket) och citronsaft, salt och peppar.

Jag tycker det är lättare att få det bra om man tinat fiskblocket innan (lägg i kylen ett dygn före). Och häll med det blöta "vattnet" från fisken, det funkar som buljong i såsen.
Det kräver ju någon form av planering O_o.
 
Mitt tips:

Ät som vanligt, finns alltid extremer åt båda hällen som ser till at "rekommendationerna" håller sig inom de satta grensorna från Livsmedelverket.

Livsmedelverket har ingen facit på hur folk i allmänhet mår av deras rekommendationer, utan ät det du som individ mår best av.
 
Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då återstår 14 måltider. 2-3 får vara fisk, och 350 gram kött i veckan gör att 2 måltider kan vara kött. Men vad äter man övriga 10 måltider? Jag brukar göra enkel mat typ fisk/kött/kyckling tillsammans med pasta/ris/potatis. Äter inte färdigmat och ultraprocessat och konstig vegansubstitut som ska efterlikna kött. Tips mottages tacksamt!


The happy pear gör en massa billiga och snabba recept. Jag är lite lat och gillar "one-pot"-grejer och sånt som inte har en enorm mängd ingredienser till vardags. Här är en rad av deras snabb-middagar, lite blandat med pizza, dahl, burgare, curry, falafel, pasta-rätter, etc...


Det är enkel och snabb matlagning, lite stabbigt så du blir mätt. :)

Veg är verkligen inte komplicerat, jag ser en fördel om du är ok med olika former av linser och bönor. Inte ett krav, men det förenklar.

Portionen-under-tian har också en massa smidiga veg-recept med vardagsmat (i betydelsen lättlagat, snabbt och billigt) men jag tror nån tipsade tidigare i tråden om dem. https://undertian.com/
 
Jag gör matlådor på 500g nötfärs som kokas med färdig pastasås, krossade tomater och minst 3 tetra bönor och kikärter, det blir en full 3 liters kastrull och räcker till ca 10 matlådor. Behöver man lite mer mat så passar en macka till eller ris/bulgur/quinoa.

Inte så dyrt och mängden kött per måltid är inte så hög.

När min nya större gryta kommer så kommer jag göra samma grund men addera linser.
 
Som någon skrev, försök att inte tänka på proteinet som huvudingrediensen. Jag kör snarare tvärtom att jag tänker om jag ska ha ris, potatis, nudlar, pasta osv och vad jag har hemma till. Och tänker sällan "i recept" utan sätter ihop enl vad jag är sugen på, har hemma osv. Äter enl tallriksmodellen med mest kolhydrater.

En favorit är "pastaberg":
Koka upp mängden pasta som behövs per person. Skär sen grönsaker, tex strimlad vitkål, finskuren paprika, avokado (om man vill lyxa till det), rödlök, purjo, tomater, rårivna morötter. Jag älskar även frysta ärtor som tinas.
Rosta solroskärnor i panna, så de får lätt yta.
Servera med keso, gräddfil, smörklick och/eller riven ost, beroende på vad ni tycker om, och läggs i ett "berg" med först pastan, sen grönsakerna, sen toppa med nötterna.
Supergott!!! Och väldigt mättande. Även en kanongod matlåda som går att äta både varm och kall.

Jag köper mycket det som är i säsong, gör mycket grytor, soppor, grönsaker i ugn på plåt med god röra till.
 
För mig verkar det bara omöjligt. Skulle jag inte äta kött så pass som jag ändå gör så skulle jag behöva ta proteinpulver mer än 1 gång/dag. Nu räcker 1 gång/dag för att få i mig 70 gram protein/dag. Men tar jag bort de 35 gram som proteinpulvret + mjölk ger mig så blir det komplett omöjligt. Förstår inte hur folk gör riktigt.
 
För mig verkar det bara omöjligt. Skulle jag inte äta kött så pass som jag ändå gör så skulle jag behöva ta proteinpulver mer än 1 gång/dag. Nu räcker 1 gång/dag för att få i mig 70 gram protein/dag. Men tar jag bort de 35 gram som proteinpulvret + mjölk ger mig så blir det komplett omöjligt. Förstår inte hur folk gör riktigt.
Äter du ägg och mejeriprodukter?
 
Absolut, men eftersom jag ligger runt 1000 kalorier/dag så är den viktigaste siffran för mig själva kvoten. Hur mycket protein till antalet kalorier. Mycket proteinrik mat är också rik på fett = inte direkt lämpligt för mig.
Fast en genomsnittsvuxen äter ju generellt mer än 1000 kalorier per dag, så jag tror inte livsmedelsverkets råd är designade för de som äter typ hälften än typ genomsnittet.
(Använder genomsnitt, generellt, typ osv eftersom kaloriintag är så individuellt medan råden är mer generella)
 
Absolut, men eftersom jag ligger runt 1000 kalorier/dag så är den viktigaste siffran för mig själva kvoten. Hur mycket protein till antalet kalorier. Mycket proteinrik mat är också rik på fett = inte direkt lämpligt för mig.

Nä, ligger man så extremt lågt blir det snudd på omöjligt utan tillskott. Men det är ju inte heller något som man räknar med att vuxna människor ska göra under lång tid, och behöver man av någon anledning äta väldigt annorlunda än genomsnittet kommer ju behovet av anpassning vara större helt enkelt.
 
Absolut, men eftersom jag ligger runt 1000 kalorier/dag så är den viktigaste siffran för mig själva kvoten. Hur mycket protein till antalet kalorier. Mycket proteinrik mat är också rik på fett = inte direkt lämpligt för mig.
Gröna ärtor 22 g protein, 0,4 g fett/100 g
Röda linser 10,9 g protein, 0,6 g fett/100 g (Livsmedelsverkets siffror)

Tar du bort/drar ned på mejeriprodukter, som du själv påstod inte gav särskilt mycket protein, minskar du också mängden fett

Men om det är fett och protein du är intresserad av så:
Oxfilé (rå) 21,7 g protein, 4,7 g fett
Stekt entrecote 25,7 g protein, 7,1 g fett
Hamburgare (10% fett) stekt 25 g protein, 14 g fett
Ägg (kokt) 12,7 g protein, 9.7 g fett

Så om du vill maxa mängden protein per kalori vinner bönor och ärtor plus kokt kyckling/kalkon utan skinn eller mager kokt fisk. Då är det en bra idé att dra ned på rött kött. Och undvika ost :(

(PS att racka ned på ett allmänt kostråd för att det är svårt att kombinera med den egna (extrema) dieten är rent ut sagt barnsligt. Det finns inget som funkar för alla - generella råd är det som enligt rådande kunskapsläge funkar bäst för flesta)
 
Jag ber om ursäkt för mitt ordval. Men jag kan faktiskt inte se problemet.

Det handlar om kostråd (och riktade till en bred allmänhet) naturligtvis kan de inte passa alla alltid. 0,83 g protein per dygn och kilo kroppsvikt är också ett råd. Har du t.ex. problem med njurarna kan det vara helt tokigt. Jag har också kamperat med folk som kört amerikansk fotboll. De åt betydligt mycket mer protein (men offrade framtida hälsa för karriär, vilket också är ett val man bör vara fri att göra som individ)

Älskar man biff bör man ha rätt att välja att äta biff - även till priset av ökad risk för vissa cancerformer, men det är myndigheternas skyldighet att informera så att man som individ har bästa möjliga beslutsunderlag. Men man kan inte kräva att andra tiger stilla om riskerna bara för att man själv inte kan eller vill följa ett råd (Själv önskar jag att myndigheterna kunde framställa kyckling och fläsk som helvetetsföda utan varje merit pga djurskyddet, men det funkar inte så)

Vill man undvika rött kött så är det inte särskilt svårt.
 
Överlag tycker jag att det här med stort proteinbehov har blivit någon slags märklig trend hos "vanliga" (dvs inte elitidrottande) människor.

Behöver man gå ner i vikt kan det vara vettigt, eftersom det både är lättare att hålla sig mätt och att behålla muskelmassa.

Annars är det ju väldigt individuellt. Själv mår jag bäst om jag ligger på runt 1,5 g/kg, har en mycket mer välmående kropp med mindre värk då. Men jag har väldigt svårt att få i mig så mycket eftersom jag verkligen inte gillar att äta stora portioner av proteinrika saker. :meh:

I övrigt tänker jag mig att det ofta handlar om att man överskattar sin träning? Precis som när folk räknar foderstat till sina hästar så är det ju faktiskt få av oss som är i ens måttligt krävande träning. De allra flesta motionstränar utan större krav på muskeltillväxt.
 

Liknande trådar

Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: annersia
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 523
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 329
Senast: mrkarisma
·
Mat Hej! Jag vill få mer matidéer och tänkte om ni kunde vara till någon hjälp? I vår familj gillar vi allt från kött, kyckling och fisk...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp